Jump to content

Bærbar PC i Båt

Kaisa2

Recommended Posts

Til IBM ThinkPad serien finnes 12 bil adapter.

Ellers har Clas Ohlson universal lap top adapter:

Batterieliminator Switchende eliminator med høyt strømuttak i forhold til vekt og størrelse. Innspenning 11-14V/8A fra f.eks. bilbatteri. Stabilisert, justerbar utspenning 15, 16, 18, 19, 20, 22 og 24V DC. Maks. belastning 15-20V/3,5A og 22-24V/2,9A. Leveres med 1,8 m kabel og 5 utskiftbare batteriplugger med polvending. Størr. 100x58x29 mm, vekt 250 g.

32-5502

398,00

Det enkleste og rimeligste er som regel å bruke en 12 til 230 V omformer. Omformeren kan brukes til mye annet vanlig elektrisk utstyr også. 150 watt holder vanligvis for  en PC. I NAF-butikken får du kjøpt en rimelig en til under 400 kroner. Det er noe av det billigste jeg har sett.

Noen som vet om en DC-DC omformer med mulighet for samtidig uttak av flere forskjellige spenninger :cheers:? Si at man f.eks. trenger stabilisert 19VDC til selve PC'n, 12VDC til LCD monitor, osv. Trenger snart det ifbm TV i båt prosjektet, som forøvrig har antatt uante dimensjoner i sedvanlig Dilla stil :crazy:...

Hei.

Vet ikke om en slik omformer finnes, men det er enkelt å få 12volt fra 19volt'en. Det finnes ferdige 3-pinns lineære regulatorer du kan bruke, f.eks MC7812 for å få 12volt, eller MC7805 for 5volt. Eneste kravet her er at innspenningen må være ca. 2volt høyere enn utspenningen. Disse kretsene finnes også for andre spenninger, f.eks. 15v. Og det finnes tilsvarende hvor du kan sette utspenningen selv vha. 2 motstander.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vet ikke om en slik omformer finnes, men det er enkelt å få 12volt fra 19volt'en. Det finnes ferdige 3-pinns lineære regulatorer du kan bruke, f.eks MC7812 for å få 12volt, eller MC7805 for 5volt. Eneste kravet her er at innspenningen må være ca. 2volt høyere enn utspenningen. Disse kretsene finnes også for andre spenninger, f.eks. 15v. Og det finnes tilsvarende hvor du kan sette utspenningen selv vha. 2 motstander.

Når jeg hører order kretser tenker jeg med en gang på myggsmå enheter som man enkelt lodder istykker ved første forsøk. Er disse kretsene i samme divisjon, eller er dette noe som er kurrant å håndtere med sterkstrømsfingre også? Dvs kanskje med ferdige terminaler for skrutilkobling av ledninger?

er dette noe som er kurrant å håndtere med sterkstrømsfingre også? Dvs kanskje med ferdige terminaler for skrutilkobling av ledninger?

Tja, kanskje ikke med bilmekanikerfingre, men sterkstrømsfingre? Se bildet av en tilsvarende krets i samme størrelse i mine elektronikkfingrer. Det burde være greit å lodde på ledninger for så å tre en plaststrømpe over loddingen. Har også sett at beinene rett og slett er satt inn i en liten "sukkerbit". Skal du trekke litt strøm, må du imidlertid ha litt kjøling. Da kan du skru på en liten svart aluminiumsplate på, la oss si 3x3cm? Høres ikke dette greit ut? pluss inn på en pinne og ut på en annen med den tredje som felles jord? Og prisen er ikke så ille heller, kr.7,61 ex. moms hos Elfa. Du finner kretsen der ved å søke på ts7812.

Lars H.

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tja, kanskje ikke med bilmekanikerfingre, men sterkstrømsfingre? Se bildet av en tilsvarende krets i samme størrelse i mine elektronikkfingrer. Det burde være greit å lodde på ledninger for så å tre en plaststrømpe over loddingen. Har også sett at beinene rett og slett er satt inn i en liten "sukkerbit". Skal du trekke litt strøm, må du imidlertid ha litt kjøling. Da kan du skru på en liten svart aluminiumsplate på, la oss si 3x3cm? Høres ikke dette greit ut? pluss inn på en pinne og ut på en annen med den tredje som felles jord? Og prisen er ikke så ille heller, kr.7,61 ex. moms hos Elfa. Du finner kretsen der ved å søke på ts7812.

Lars H.

Bilde

Den er alldeles för liten, du er i feil kategori,......burde vart i 'duppeditt' kategorin  :smiley::seeya:

S/Y Gunga Din

Høres ikke dette greit ut?

Jo, isolert sett burde det være kurrant. Men så finner man ikke akkurat den typen oppskriften nevner, og så er det dette med kjøling, og så...

Men det hadde vært utrolig kjekt og hatt en strømforsyning med en del forskjellige spenninger. Etter samråd med meg selv, har jeg kommet fram til at jeg vil ha en eller annen sikkerhet på tilførselen inn på PC med tilhørende komponenter. Er litt redd for konsekvenser f.eks. ifbm oppstart av motor. Samtidig så ønsker PC'n 19V inn. Har ikke fått tittet så mye etter hva som finnes av ferdige løsninger. Men frykter prisnivået som vanlig ligger i flybridge klassen. Spørs om jeg satser på en DC-DC forsyning som leverer en 21-22VDC, og så regulerer jeg denne ned i trinn så jeg får 19VDC, 12VDC og 5VDC. Ja, ja - enda et prosjekt...

Mulig det har vært diskutert før, men kan noen svare (enkelt) på strømtilførsel til slik PC Hvor mange volt, Ampere finnes det omformere fra 12 volt? må jeg gå veien om Inverter til 220V.

Har ikke kjøpt PC enda, med ender vel opp med en Compac med 15" skjerm.

Som andre før meg har sagt. Bruk en inverter. De er rimelige. De har omlag 90% virkningsgrad. De kan brukes til andre ting. Med en 150W inverter kan du trekke både PC og en ekstern LCD-skjerm hvis du har det.  Kjører du en DC12V til DC 18V, 19V eller hva du har inn, er det litt synd for PC'en sin DC inngang hvis det går noe galt med spenningen. Greit å bruke nettadapteret selv om det gjerne har enda dårliger virkningsgrad enn 90%.

Det er jo ikke verre enn at hvis PC'en din suger 80W, så suger inverteren omlag 100W eller omlag 7A ved 14V inngangsspenning. Da er tap i både adapter og inverter medregnet. Har du motorbåt og bruker PC'en hovedsaklig når motoren går, er jo dette helt klart til å leve med. Og med omlag 500 kroner for en 150W inverter, kommer du billig og svært lettvindt ut av strømproblemet ditt. Så har du i tillegg strøm til barbermaskina og mor til ladyshaver, mixmaster eller hva hun bruker.

Lotus

En liten erfafing med bruk av inverter til pc.

Jeg  har en bærbar IBM (T600) hvor jeg benytter Oziexplorer (trail verson). OS er Win XP pro.

Pc-en er koblet opp til en Garmin 120 GPS.

Dette fungerer fint når jeg benytter batteriet på pc-en eller 220v fra land eller aggregat.

Derimot hvis jeg benytter inverteren min (300W fra Nordic Power) så mister jeg stadig kontakt med GPS og verdiene som kommer fra GPS er ikke riktige.

Årsaken til dette tror jeg er at en inverter slik som jeg har ikke har fast frekvens. Frekvensen ved 220v skal være 50Hz. Inverteren gir en frekvens på mellom 130 - 180 Hz (målt med multimeter).

Kanskje du kan benytte en slik:

Sakset fra Clas Ohlson

Batterieliminator Switchende eliminator med høyt strømuttak i forhold til vekt og størrelse. Innspenning 11-14V/8A fra f.eks. bilbatteri. Stabilisert, justerbar utspenning 15, 16, 18, 19, 20, 22 og 24V DC. Maks. belastning 15-20V/3,5A og 22-24V/2,9A. Leveres med 1,8 m kabel og 5 utskiftbare batteriplugger med polvending. Størr. 100x58x29 mm, vekt 250 g.

32-5502

398,00

/per

Frekvensen du måler med multimeteret skal du nødvendigvis ikke stole på. Kobl på et osciloscop og se hvordan det ser ut. Meget mulig du har en firkant spenning, i hvertfall ikke noen ren sinusspenning. Forøvrig så har spenningsforsyningen i en PC en likeretter slik at mindre endringer i frekvensen ikke spiller noen rolle så lenge du har sinusspenning altså. Om du har en firkantspenning vil toppverdien til spenningen være kvadratroten av 2 laveren enn toppen på en ren sinusspenning om du skal ha sammme effektivverdi ut. En likeretter har som regel en (stor) kondensator plassert like etter likeretteren, denne kondensatoren vil gjøre at spenningen etter likeretteren blir omtrent like stor som toppverdien til spenningen som kommer inn. Derav vil du få to forskjellige spenninger på denne kondensatoren avhengig av om strømforsyningen til PCen mates med en firkantspenning eller en sinusspenning.

Hva tenker du på her? Noe som er mer sannsynlig kan skje ved DC-DC enn hvis man bruker inverter?

Bruker man en inverter, har man fortsatt laptop'ens originale 230V adapter i mellom. Skulle noe ta kvelden, er det nærliggende å tro at det blir inverteren.  Putter du imilertid en DC-DC-adapter rett på laptop'ens inngang og noe går galt, er PC'en klar for en dyr reparasjon. Siden PC'en krever en stabilisert spenning inn på DC-inngangen sin og ofte ikke har noen form for regulering/sikring på denne, betyr det at DC-DC strømforsyningen ikke må få hikke på noe vis.  Jeg tror at den sjansen er større enn med inverter. En DC-DC direkte koblet mot en 12V inngang som varierer fra 11-15V med en utgang som maks leverer sparsomme og helt på grensen 3,5A i et fuktig miljø, er en større risiko enn en hermetisk lukket 230V strømforsyning tilkoblet en inverter.

Litt synsing blir det her, men jeg ville brukt inverter.

Lotus

Bruker man en inverter, har man fortsatt laptop'ens originale 230V adapter i mellom. Skulle noe ta kvelden, er det nærliggende å tro at det blir inverteren.  Putter du imilertid en DC-DC-adapter rett på laptop'ens inngang og noe går galt, er PC'en klar for en dyr reparasjon. Siden PC'en krever en stabilisert spenning inn på DC-inngangen sin og ofte ikke har noen form for regulering/sikring på denne, betyr det at DC-DC strømforsyningen ikke må få hikke på noe vis.  Jeg tror at den sjansen er større enn med inverter. En DC-DC direkte koblet mot en 12V inngang som varierer fra 11-15V med en utgang som maks leverer sparsomme og helt på grensen 3,5A i et fuktig miljø, er en større risiko enn en hermetisk lukket 230V strømforsyning tilkoblet en inverter. Litt synsing blir det her, men jeg ville brukt inverter. Lotus

Jeg kom på samme poeng like etter at jeg postet, men tenke jeg skulle la det ligge og høre hva du mente. :headbang: Enig i det du skriver. Men noe av poenget mitt med DC-DC øvelsen var å bruke en eller annen variant som samtidig er stabilisert. Det kan da ikke være umulig å finne noe slik?

MVH

Batdilla

Som har så mange baller i lufta at han ikke har sett nærmere på dette med DC-DC

Har selv en original DC - DC adapter til min Compaq. Regner med at Compaq vet hva de gjør når de lager slike adaptere. Har fungert 100% i et par sesonger.

Ja du sier noe. Man får jo standard DC-DC adaptere fra produsent av PC'n som er beregnet nettopp på å løfte spenningen fra 12VDC i f.eks. bilen opp til spenningen som PC'n krever. Tror jeg sjekket ut hva en slik sak ligger på. Får bare håpe at Asus ikke har fått med seg at dette kan brukes i båt slik at prisingen er deretter... :headbang:

Har selv en original DC - DC adapter til min Compaq. Regner med at Compaq vet hva de gjør når de lager slike adaptere. Har fungert 100% i et par sesonger.

Det vet de nok, Lasse. Er din originale Compaq DC-DC en hermetisk lukket boks merket Compaq og med pris 4 ganger den fra Claes Ohlson? I såfall  er nok kanskje din løsning den beste.

Men som du sier, en original. En original tilpasset kun en eneste oppgave her i livet. Å gi din PC det den trenger. Riktig spenning og rikelig med strøm.

Denne HP/Compaq 12V adapteret (DC303A) er på 90W, forseglet og koster i Norge en tusenlapp med moms. Kanskje den beste løsningen? Men det eneste den kan er å gi PC'en strøm. En inverter kan gi strøm til så mangt.

Bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...