Jump to content

Polering, nytt produkt ?

celia

Recommended Posts

Jeg har denne fremgangsmåten,;

1; vask

2; dyptens med Autosol

3; TCnano eller Holmekoll (nanoprodukt)

Dette på en båt som brukes hele året.

Utrolig mye skitt i lufta og da spesiellt på våte høstdager. Derfor er Autosol et vitig hjelpemiddel. Lett bruk og for hånd.

Sluttresultatet er en meget blank båt.

Brukte Max Wax tidligere med omtrent samme resultatet men mye mer jobb.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har brukt MaxWax i en årrekke.

Jeg har prøvd diverse annet etterhvert som det har blitt fremhevet som det beste her på BP. Men jeg synes ingen kommer opp.

Ingen renser så godt og raskt som MaxWax Acrylpasta, vel å merke med maskin og vannsprayflaske. Det som var kjempejobben var å få vekk restene etterpå, helt til jeg fant på å prøve med vann der også, mye vann og vaskepad. Lett og superraskt. Etter tørk kanskje en tynn hinne som går vekk med ett lett tørk.

Hardglans gir slet ikke det peneste resultatet, men er det eneste som holder ett år og mer på vannet.

Jeg også brukte MaxWax i mange år inntil SeaSea på Rud hadde skrudd prisene så mye opp at jeg følte jeg ble tvunget til å se på andre produkter. Tror jeg betalte omlag 400,- for ei kanne, og det synes jeg var ihvertfall 200 for mye. Acrylpastaen var bra, men et ork å jobbe med. For å holde bra standard gjennom sessongen måtte jeg alikevel legge på nytt strøk over fenderlista hver 14-dag.

Prøvde Mcguire one-step, og den var billigere, mye lettere å jobbe med, og resultatet like bra som MaxWax. Blir vel til at jeg holder meg til den utover tenker jeg.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har brugt TCnano de seneste to år. Men da jeg forleden tog forbi tilbehørspusheren for at handle en ny flaske, var der kun en tilbage! Ekspedienten fortalte, at han ikke tager flere hjem da de ikke solgte nogen af dem. Han sagde også, at de ikke blev fabrikeret mere. Kan det passe?

Han anbefalede i stedet noget andet fiksfaks som jeg tog chancen og købte. Vender tilbage hvis det er godt, men jeg var faktisk ret godt tilfreds med TCnano. En flaske til 280 rakte til næsten hele båden og holdt godt - især på fribordet, der er rigtig pænt nu et år efter jeg sidst lagde på.

Maritim skal ha dette, har ikke hørt noe om at det skal gå ut.

Er også veldig fornøyd.

Eddik er jo en syre, og syre fjerner jo effektivt kalk belegg og gule render i vannlinjen. Jeg skal om noen uker når det bare ikke er så kaldt, gå løs på vask og polering. Og da skal jeg vaske hele skutesiden med 10% saltsyre (som vel er litt sterkere enn eddik) for å fjerne gulning. Til generell vask, har jeg aldri brukt kostbar båtshampo. Jeg bruker Zalo, og når det beste en kan bruke hjemme på kjøkkenet, hvorfor ikke bruke det på båten?

Hvis dere bruker Zalo til og vaske båtene med er det ikke rart dere sliter med gule skutesider og fastgrodd skit.

Zalo er et oppvaskmiddel som fjerner fett. Dvs. At det også fjerner alt av voks, silikon, teflon etc. Som dere har lagt på båten ved vårpuss.

Når det gjelder swisswax som ble nevnt tidligerere her. Er dett meget bra produkter og går det skumle skillpaddestoffet fra Sverige en høy gang.

Du nevner også at du sliter med den blå stripen på båten. Det er fult mulig og gjøre den permanent fin igjen. Man må da enten våtslipe og så hente opp glans igjen med polering i flere steg eller polere med med grove produkter og stega oppover til flott resultat. "Snakker da om maskinpolering" da hanter man frem ny gelcoat/ toppcoat også legger man et beskyttende voks / forseglende lag på toppen etter endt polering.

Alle disse flotte produkte med alt i en flaske og nesten ikke jobb og båten blir som ny er bare sprøyt alt sammen.

Det er faktisk de produktene en jobbe litt med som fungerer.

Og kost for all del på dere en skikkelig båtshampo når dere skal vaske båten. Den bevarer og tilfører de oljer og voks som trengs for mette alle porene i gelcoaten slik at ikke skitt og lort for festet seg.

Skal man ha en blank båt er det kun hardt arbeid som gjelder. Og ikke overpriset vidundermiddel på flaske.

P.S dere vill fo sjokk om dere sjekker hva disse produktene koster på den andre siden av dammen.

Mvh. Jørn

Grønnsåpe er et meget bra og billig produkt som ikke tar voksen.

Har brukt det i en årrekke på bil og båt. Bruker relativt fet blanding og kjøper 4 litere på europris. Eneste med grønnsåpe er at den ikke bør tørke inn før man får skylt av, men det gjelder jo andre vaskemidler også.

Før polering / voksing er det greit med avfetting eller zalo, men aldri ellers.

Mvh. SAP

Joda men dette gjør man jo kun en gang i året og da funker sikkert Zalo. Alle overflater har porer også gelcoat på lik linje med billakk, disse porene er viktig og metteom man ønsker et letter båthold. Kjøper man f. Eks. Meguiars båtshampo er ikke dette hårshampo. Har jobbet lenge med slike produkter og føler meg derfor ganske trygg på kunnskapen om de.

Har mann matt, falmet, oksydert gelcoat så er det eneste som funker og hente frem ny gelcoat og dette gjøres verken med Zalo eller vidunderstoff på flaske med såkalt nanoteknologi. Da må det ærbes..

PS. Det som kjennetegner gode produkter er de som kan har en opperasjon i hver flaske. Ikke slike all in one produkter. De er kun fremstilt for fete late amerikanere som helst vil sitte i lenestolen og vaske bilen. Blir jo blankt frem til neste regnvær da;-)

PS. Det som kjennetegner gode produkter er de som kan har en opperasjon i hver flaske. Ikke slike all in one produkter. De er kun fremstilt for fete late amerikanere som helst vil sitte i lenestolen og vaske bilen. Blir jo blankt frem til neste regnvær da;-)

Hm, jeg vil jo helst raskt på sjøen da, fremfor å stå på land og gnukke ...

Jeg har gjennom årene prøvd mange ulike metoder og pleiemidler.
I likhet med "REM", var favoritten min i fjor Meguiar’s One Step Compund, som også renser godt. Forseglet den med Meguiar’s PureWax. Glimrende resultat!
I år sliter jeg med å få samme resultatet, og prøvde i desperasjon den "enkle" veien med Gelcoat Nano Extract Sealer - som eieren av nabobåten roste opp i skyene i fjor. Ikke noe særlig resultat med dette heller.

Konklusjonen min er at det dårlige resultatet mitt i liten grad skyldes produktet, men har i stor grad med manglende temperatur å gjøre. Jeg får smøre meg med tålmodighet og vente på noen flere røde grader.

Redigert av jabra (see edit history)

Har båten kun på land annethvert år, og mi erfaring er at autosol + Norpol formvoks holder lengst. Har brukt dette på begge båtene i 6 år no, og ser ingen grunn til å bytte.

Har prøvd div andre produkt på overbygget, men har ikkje funnet noe som holder glansen like lenge som Norpol formvoks.

Har også gode erfaringer med å å sette inn skroget på snekka (som står på land) med vaselinolje om vinteren. Trenger då kun et nytt lag med voks kvar vår...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...