Jump to content

Polering, nytt produkt ?

celia

Recommended Posts

Hei.

Forsøkte det på noen felter på båten siste sesong. På andre felter hadde jeg noe Seajet teflonstoff, og resten Selaclean.

Resultat fra arbeidet om våren:

1. TCnano var veldig drøyt, det ble meget blankt, spesielt falmet mørkeblå gelcoat ble som ny, og det var meget lett å legge på.

2. Seajet sitt produkt ble etter mye jobbing blankt der det var hvit gelcoat. Å få den falmete mørkeblå stripen pen, ga jeg opp.

3. Selaclean er som TCnano meget lett å legge på og her nærmest børster en det blankt med en myk klut. På det mørke blå ble det nesten like bra som TCnano. Med forsegler deretter, ble det minst like bra.

Utover sommeren holdt alle prøvene seg fine, men ingen holdt på det mørkeblåe området helt til slutten av oktober da båten ble tatt på land.

Men TCnano var det svært lett å sprøyte på og gni over underveis for lettvindt å få tilbake den dype glansen.

I år har jeg kun brukt Selaclean sin polish og forsegler, dvs., polishflasken gikk tom, så jeg tok resten med Autoglym polish for bil som er det samme produktet, men med annet navn. Autoglym er produsenten for begge produktene. Dette har jeg fått bekreftet skriftlig pr. e-mail fra importøren, Krefting!

Men jeg vil ikke avskrive at jeg kanskje går for TCnano neste år.

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sjekk denne linken: http://www.flak.no/index.php?articleid=62&...&topmenu_2=

Har ikke prøvd selv, men fikk telefon om at den var fenomenal! Noen som har prøvd?

Hei, kjøpte en flaske med dette stoffet TC nano (250 ml) pris kr. 289,00 !!!

Syntes det var en høy pris ,men ville prøve dette. Går igang med polering i påsken. Jeg har stort sett benyttet Turtle Wax tidligere med brukbart resultat. Er spent på om dette svarer til forventninger? :flag:

Har ikke prøvd selv, men fikk telefon om at den var fenomenal! Noen som har prøvd?

Hei, har prøvet TC nano på mitt mørkeblåe skrog. Jeg rakk å polere halve båten , før det ble litt for kjølig.Resultatet syntes jeg ble meget bra. :flag:

Kan absolutt anbefale TC nano, selv om jeg syntes prisen var litt høy. (289,00 for 250 ml)

• 2 uker senere...

Hei.

Swisswax har jeg aldri hørt om, men Turtle er jo et kjent merke. Har du en link til deres nye produkter for polering?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 uker senere...
Hei, kjøpte en flaske med dette stoffet TC nano (250 ml) pris kr. 289,00 !!!

Syntes det var en høy pris ,men ville prøve dette. :flag:

Prisen trenger ikke å være høyt hvis du tar med hardvoks i tillegg på andre produkter. På denne flasken så er forseglingen med i ett :-)

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Prisen trenger ikke å være høyt hvis du tar med hardvoks i tillegg på andre produkter. På denne flasken så er forseglingen med i ett :-)

Hei, er nå ferdig med behandling av hele båten. Resultatet var jeg meget godt fornøyd med. TC nano (GELCOAT) var meget lett å jobbe med. Flasken på 250 ml. holdt akkurat til min Ryds 620 DC. Du har helt rett i at man på mange andre produkter må bruke hardvoks i tillegg, så prisen kan kansje forsvares. Det som gjenstår å se er om holdbarheten er like god, som for eksempel Turle Wax. Hvis så er tilfelle, vil jeg benytte dette igjen til neste år. :flag:

Det som gjenstår å se er om holdbarheten er like god, som for eksempel Turle Wax.
Etter min erfaring fra sist år, holder TC nano omtrent like lenge som andre produkter. Og siden det nevnes Turtle Wax, har også de nå kommet med nano-teknologi, noe som vel tyder på at dette kanskje er fremtiden? Alt går jo fremover, det er lenge siden jeg brukte Simonise hard voks på bilen. (5 timers hard gnikking, men godt resultat!)

Lars H.

• 3 uker senere...
Noen som har prøvd Swissvax produkter?

Har ikke prøvd det, men kjenner en som brukte det på bilen, og det var den blankeste sølvgrå bilen han har hatt. Det var med Saphir-voksen

Selv bruker jeg bare Meguiars på bilen min. Lette å jobbe med, og lukter mye bedre enn feks Autoglym. Er ikke sagt at det er bedre enn Autoglym, men ikke så mye løsemiddellukt. Spesielt er Nxt generation hardvoksen helt fenomenal! Koster litt men er meget drøy i bruk. Husk lakkrens først :)

Har prøvet TCNano, men var ikke førnøyd med varigheten. Lett å jobbe med og fin finish til å begynne med. Nå har jeg prøvet Turtle med Nano teknologi. Jeg brukte Seajet med hardvoks på babord side. Deretter la jeg på Turtle Nano på styrbord side. En stund senere skulle jeg sette på nytt navn på båten. Babord side gikk greit, men på styrbord var det nesten umulig å få festet bokstavene. Dette sier vel litt om hvor glatt det blir. Holdbarheten vet jeg jo ikke noe om.

Selv bruker jeg bare Meguiars på bilen min. Lette å jobbe med, og lukter mye bedre enn feks Autoglym.

Lukt er viktig. Lurer på når den første maritime parfymen kommer? En dæsj under armen, og en skvett på dekket.

Parfymen for datanerder har vært på markedet en stund (lukter ny PC i plast), må vel kunne trekke dette videre til det maritime miljøet.

Ny båtpolish, nå med lukt av reker og øl.

Redigert av Larspo (see edit history)

Kjøpte en halvliter TCnano til den nette pris av 500,- kr. Gaia testa i går på innvendig flater med gamle merker etter lampe som var festa der. Smør på - la tørke og tørk av. Lett som en plett, og gamle merker og skitt og møkk (ikke lakk som tidligere eier(e) har vært alt for raus med) forsvant som dugg for solen, og etterlot seg en speilblank flate.

So long, so good :flag:

Vi får se hvordan den oppfører seg på utsiden med falmet blå stripe.

mvh tuffff

• 4 år senere...

Har prøvd nano produktene, gir flott finish ved relativt lite arbeid, men holder ikke særlig lenge. Prøvde også å forsegle den blanke overflaten med vanlig voks, men det gikk ikke, da ble nanoens blanke belegg vasket av og resultatet ble stygt og skjoldet, mao samme resultat som voks på en matt upolert overflate.

Etter min mening funker nano produktene best som flekkfjerning. Har egentlig samme effekt/holdbarhet som et tynt lag med vaselinolje.

Har brukt MAX WAX produkter i 10 år og var veldig fornøyd.

Men det var mye jobb og det tok 4-5 dager hver gang

Nå har jeg brukt TC Nano på både en Saga 315 og en Viksund 340. Jobben er redusert til det halve. Den store fordelen med TC Nano er at man kan vedlikeholde litt for hånd underveis, da slipper man all denne dyp rensingen hver gang. Tror faktisk at dette også er mer skånsomt en tidligere behandling.

• 1 år senere...

Jeg har brugt TCnano de seneste to år. Men da jeg forleden tog forbi tilbehørspusheren for at handle en ny flaske, var der kun en tilbage! Ekspedienten fortalte, at han ikke tager flere hjem da de ikke solgte nogen af dem. Han sagde også, at de ikke blev fabrikeret mere. Kan det passe?

Han anbefalede i stedet noget andet fiksfaks som jeg tog chancen og købte. Vender tilbage hvis det er godt, men jeg var faktisk ret godt tilfreds med TCnano. En flaske til 280 rakte til næsten hele båden og holdt godt - især på fribordet, der er rigtig pænt nu et år efter jeg sidst lagde på.

Siden det snakkes om polering og vask av båt så har jeg et lite tips. Vi kjøpte full pakke polering skrog og overbygg + at de tok alt av stål hos noen boatboys i Rodney bay for noen måneder siden.

De brukte rustfjerner på stål som ble penslet på og vasket og forseglet med noe polish etterpå, på båten polerte de og vokset osv det er greit men det som forundret meg litt var at de absolutt skulle ha eddik i vannet når de vasket båten før polering, de brukt forresten oppvaskmiddel og ikke båtshampo til vasken.

Dette med eddik har jeg så sjekket litt på et par andre steder, blant annet med proffer på verft her nede og det er en selvfølge å bruke det sier de ellers får man ikke av alt saltet på skroget, med eddik i vannet så renner saltet mye lettere av.

Aner ikke om det er noe i det men når folk som lever av å polere båter sverger til det så er det vel ikke noe å dvele med, det må vel være noe i det.

Noen ekstra kostnad er det jo heller ikke

Redigert av Enzo (see edit history)

Eddik er jo en syre, og syre fjerner jo effektivt kalk belegg og gule render i vannlinjen. Jeg skal om noen uker når det bare ikke er så kaldt, gå løs på vask og polering. Og da skal jeg vaske hele skutesiden med 10% saltsyre (som vel er litt sterkere enn eddik) for å fjerne gulning. Til generell vask, har jeg aldri brukt kostbar båtshampo. Jeg bruker Zalo, og når det beste en kan bruke hjemme på kjøkkenet, hvorfor ikke bruke det på båten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...