Jump to content

Propellvalg Askeladden Beetle 1,7DTI 2005

Morris

Recommended Posts

Heisann! Kan noen si meg om det hjelper å bytte propell til stål. Jeg skulle gjerne hatt noe mer fart og raskere planing med mye last. Jeg har trimplan og båten går i og for seg greit, men er treg i plan med flere voksne om bord (4-6 stk). Har spurt litt rundt og får forskjellige svar. Noen mener jeg må ned fra 21" til 19" stigning hvis jeg bytter til stål. Men hvis jeg velger en Balistic i 21" stigning vil denne gi mer fart og raskere planing. Jeg er usikker. Noen som har erfaring her??? Svar mottas med påsketakk

Hei og velkommen ombord :smiley:

Jeg har hatt en Nidelv 690 med samme motor som deg i et par sesonger. Satte på stålpropell fra Balistic. Penger ut av vinduet. Fikk kanskje 1 knop mer fart - men båten ble vanskelig å trimme. Opplevde flere ganger at propellen sugde luft og jeg måtte ta båten ned i deplasementsfart for å få grep igjen. Ingen merkbar forskjell på hvor fort båten gikk i plan.

Prøv heller å gå ned 1 størrelse på alu propell. Billigere og antakelig omtrent like bra.

Tusen takk for svar :smiley:

Kan det være mulig at det er forskjell på Nidelven og Beetelen, hvordan de oppfører seg i sjøen mtp dine erfaringer med trimmen?

Fikk vite at Balistic propellen skulle forhindre kavitasjon og dermed gi bedre grep. Igjen takk for svaret.

Propellvalg er prøve og feile. Min erfaring er at stålrpopell ikke gir så mye ekstra

Jeg har lest at Beetle'n har fått krititikk for at den ofte mister grep i vannet - noen testere har ymtet utpå at motoren sitter for høyt. Ikke vet jeg. Får du mulighet til å prøve en propell uten å betale for den er det det beste. Men uansett kommer du ikke fra det faktum at båten din har "akkurat stor nok" motor. Og da blir det tungt å få båten i plan når den er søkklasta. Slik var det med båten min også - måtte bruke både flaps, drevtilt og litt hjemlengsel da vi var 6-7 voksne ombord.

Har samme motor i min båt (Summer fun/Clipper 17 som er forlenga til 18 fot). Hadde først en stålpropell som passa meget bra mtp omdreininger, men drar en del vannski, og det var en betydelig turboforsinkelse slik at det ble vanskelig å dra opp folk som var et hakk større enn normalen. Jeg bytta til en Mercury "High Five" propell. Den har fem blad, og dyser som slipper eksosen ut på propellbladene und akselerasjon slik at motoren får opp turtallet (og turbotrykket) mye lettere. Når båten begynner å få mer fart går eksosen ut gjennom navet som vanlig.

Resultat: DRAMATISK forbedret akselerasjon (les null forsinkelse) og 38,5 knop istedetfor 39,5 på full fart. Synes det er akseptabelt å miste bittelitt toppfart i bytte mot de prestasjonene jeg fikk tilbake.

Det skal legges til at det er en ganske kostbar propell (husker ikke helt i farten, men mener jeg minnes et tall som 8500 pluss moms. Og så er det enten full klaff (som hos meg) eller fiasko. Er visst ingen mellomting med disse propellene....

Kanskje det er verdt et forsøk? Evt om du får levere den tilbake om det skulle bli fiasko.

Det var en tommelfingerregel ang størrelse når du gikk opp til 5 blad. Husker ikke denne nå, men forhandler kan helt sikkert (burde iallfall kunne) hjelpe deg

De leveres som ekstrautstyr til enten Goldfish eller High Performance-båtene, og de tok en voldsom pris minnes jeg.

Propellvalg er prøve og feile. Min erfaring er at stålrpopell ikke gir så mye ekstra

Jeg har lest at Beetle'n har fått krititikk for at den ofte mister grep i vannet - noen testere har ymtet utpå at motoren sitter for høyt. Ikke vet jeg. Får du mulighet til å prøve en propell uten å betale for den er det det beste. Men uansett kommer du ikke fra det faktum at båten din har "akkurat stor nok" motor. Og da blir det tungt å få båten i plan når den er søkklasta. Slik var det med båten min også - måtte bruke både flaps, drevtilt og litt hjemlengsel da vi var 6-7 voksne ombord.

Jeg også har lest om den kritikken av Beetle og det er mulig det er noe i det.

Fordi Askeladden fortalte at på 2006 modellen med blått skrog så har de forlenget skroget og har brukt en litt annen utforming av hekken.

Men uansett synes jeg også at motoren kunne vært litt større , men jeg kunne også bare velge mellom bensiner på 220 hk eller diesel på 120hk.

Jeg valgte dieselen fordi jeg fikk ett godt messetilbud på båten min.

Hadde godt kunne tenke meg den nye dieselen som kommer fra Mercruiser som er på 2 liter , den skal kunne leveres med 150hk og 170 hk.

Men synes båten går greit selv om den er i innkjøringsfasen , men det er den nye modellen.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Jeg har hatt en Nidelv 690 med samme motor som deg i et par sesonger. Satte på stålpropell fra Balistic. Penger ut av vinduet. Fikk kanskje 1 knop mer fart - men båten ble vanskelig å trimme. Opplevde flere ganger at propellen sugde luft og jeg måtte ta båten ned i deplasementsfart for å få grep igjen. Ingen merkbar forskjell på hvor fort båten gikk i plan.

Prøv heller å gå ned 1 størrelse på alu propell. Billigere og antakelig omtrent like bra.

Jeg er av en helt annen erfraring en Bitteliten i dette tilfellet. Byttet til stål fra Balistic og kunne nå trimme MYE mer båt ut av vannet, fikk over 3 knop på topp (fordi jeg kunne trimme høyere og mer båt ut av vannet) og motoren kom opp til maks turtall, der jeg tidligere manglet ca 250-300 rpm.

Jeg kan også svinge mer brutalt med høy trim før propellen slipper. Forøvrig er dette IKKE på samme slags båt som Bitteliten hadde.

MEN: Du vil ikke få noe særlig raskere plan dersom du beholder stigningen på 21". Du kan gå på 19" som vil hjelpe mye på akselrasjonen, men dette går på bekostning av toppfart. Kansje ikke mye, dette er avhengig av hvilket turtall du oppnår på full gass med 21" som du nå har. Dersom du med 6 personer ligger under 350-500 rpm av maks med 21" så vil du nok få samme fart, maks turtall og langt raskere båt i plan med 19".

I ditt tilfelle hville jeg nok gått for en 19" Balistic for tung last og vannskibruk, og hatt 21" liggende til dager der du kjører alene med "lett" båt.

Jeg fikk også til en avtale med Progress (importør av Ballistic) at jeg kunne få pengene igjen dersom jeg var missfornøyd etter 2 timers "test" og kunne levere propellen hel og uskadet tilbake (les tilsynelatende ubrukt), og tok vare på all forpakning. Jeg har nå hatt 3 båter hvor jeg har kjøpt Ballistic til alle, og har blitt like fornøyd hver gang.

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Akkurat slik jeg opplever det også. Har en 21 fot daycruiser med Volvo Penta GXI bensin 270hk. Byttet til 21" Ballistic fra en ødelagt 21" VP orginal alupropell. Det ble vanskelig å trimme. Går kanskje 2-3 knop fortere etter ørten minutter fintrimming av drevet, og da skal det minimalt med rattutslag før den glipper. I sving glipper den samma hva, må trimme drevet langt ned før jeg kan svinge. Alupropellen gav både bedre hold, raskere aks og like god toppfart. Ikke noe vits i kjøpe stål slik jeg erfarer det. Eneste er at den ser bedre ut, men hva er vitsen?

Tusen takk for alle svar. Jeg er om mulig noe klokere og vil prøve et par forskjellige propeller før jeg gjør valget. Fikk forøvrig også en brosjyre på båtmessa om chiptuning av Mercruiser 1,7 MS 120. Mener dette er samme motor jeg har i Beetelen min, men det er jo så vanvittig mange benevnelser her, noen har 116 hester, noen har 117 og noen har 120? Ser forøvrig i brukerhåndboken at den skal ha 116 med drev og propell (ikke aksling).

Men er dette samme motor som er nevnt her mon tro? http://www.powerchip.no/finnbil/mercruiser.html

mvh. Morris :rolleyes:

Merkelig at det går an å chip tune en motor som ikke har noen chip. I så fall er det en dieselboks som skrur opp trykket i dieselpumpa. Mulig at også turbotrykket justeres manuelt ved å bytte ut pop off ventilen.

Vær obs på at det allerede fra fabrikken er tatt ut en hel del hk av denne motoren. Da jeg spurte teknisk avd på Marine Power om å trimme denne motoren sa de at om det var en motor de ikke ville tatt mer ut av var det denne :rolleyes:

120 hk er på veiva

116 hk er på propellen

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for hurtig respons. Jeg tror kanskje jeg får klare meg i sommer med det jeg har. Ikke verdt å ødlegge motoren etter kun 36 timer. Får se til neste år om jeg/vi (familien) trår til med en Nidelv 690 el. 725 med større motor. :smiley:

690 er en fin båt. Mange som er glade i den. Optimal motor her er nok D3 190. på 725 har jeg hørt mye bra om D4 260.

En 1,7DTI koster jo "bare" 100.000 uten drev - så det er jo bare å eksperimentere i vei med effektøkning :wink:

har du sett nye C6 fra Askeladden? Virker som om den er agressivt prissatt.

• 2 måneder senere...
Har denne CMD 1,7DTI motoren i min Askeladden C6, den logga jeg til 35,4knots på plotter`n i helga. Syntes det er helt greit jeg :smiley: Nå har den bare gått 16 timer da. Skal teste med stålprop etterhvert :smiley:

Hva slags propell har du på denne? Merke, diameter og stigning

:smiley:

Redigert av theppan07 (see edit history)
  • 3 uker senere...

Hei

Jeg er bokstavelig talt i samme båt som deg.

Har en Beetle -03 modell.

Jeg har orginalt samme propell som deg, og har prøvd den propellen som leveres på -05 modell Beetle: 14,5x19 Alu.

Da fikk jeg 2 sekunder raskere akselrasjon fra 5 til 20 knop, enn med orginalpropellen.

Men mistet ca.1,5 knop i toppfart. Fikk da max 4100rpm før propellen begynner å spinne.

Med orginalpropellen får jeg max 4000rpm.

I går prøvde jeg Balistic 14 3/8 x 21 Stål.

Da fikk jeg ca 1 sekund tregere aks. enn med org. propellen. Og ca 1 knop høyere toppfart, og max 3900 rpm.

Jeg prøvde også en Turbo 14,25 x 21 Stålpropell.

Denne hadde et hull foran hvert blad.

Denne gav samme aks. som Balistic, ca samme toppfart, og max turtall på 3850rpm.

Jeg synes Balistic fungerte best, i forhold til grep, manøvrering og kjøring i marsfart.

Men jeg lurer jo på om en litt "lettere" Balistic-propell hadde vært det beste.

Jeg skal forske litt videre, men ender nok opp med en eller annen Balistic.

Hører gjerne fra deg om du har funnet ut noe mer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...