Jump to content

NIS-NOR registrering mulig fra 7 meter fra 1.juli 2007

Larspo

Recommended Posts

Det er ikke bare å legge inn båten inn i NOR. Det er en omfattende prosess der man må dokumentere 100% alle tidligere eiere av båten, byggested m.m. Selv på helt ny båt er det ganske omfattende. Fordelene er:

1. Man kan ta pant i båten ved finansiering

2. Man får merket båten varig med et reg nr.

ulempen: det koster noen tusen å få gjort dette og det er litt papirarbeide

Det må vel dokumenteres at båten skal brukes komersiellt...

Er du sikker på dette? Etter hva jeg kan se ut fra "mølla", så er dette for fritidsbåter og fint kan registreres på privatperson og ikke firma.

Det er ikke bare å legge inn båten inn i NOR. Det er en omfattende prosess der man må dokumentere 100% alle tidligere eiere av båten, byggested m.m. Selv på helt ny båt er det ganske omfattende. Fordelene er:

1. Man kan ta pant i båten ved finansiering

2. Man får merket båten varig med et reg nr.

ulempen: det koster noen tusen å få gjort dette og det er litt papirarbeide

Har hørt tidligere at det er mye "papirmøll" med dette, men det er en "engangsjobb" som eventuelt må tas. Fordelen er som du sier pant i båten og det er det jeg primært er ute etter. Ille kjekt å ha litt å ta pant i når jeg skal bygge nytt hus om en periode for å få best mulig rente. Er primært derfor jeg vurdere det. Ut fra jeg kan se så koster det ikke all verden.

"

Gebyr for registrering i Skipsregisteret

P.t. Kr. 1.548,- innbetales i forkant til bankkonto nr. 7694 05 01616.

+ evt. Kr. 1.935,- for registrering av pant (pr. stk.)

Vennligst merk overførselen med fartøyets navn og kjenningssignal.

"

Nå har jeg ikke satt meg helt inn i dette enda, så kan hende det kanskje ligger noe mer "gebyr" bak som også må til.

Redigert av Larspo (see edit history)

Gebyrene totalt fra NOR og Sjøfartsdirektoratet for ID bevis på båten er på ca 5000 kroner.

Båtene som kan registreres er fritidsfartøy med LOA 7 meter eller mer.

NOR er strenge på dokumentasjonen ettersom dette er et realregister på lik linje med tinglysning. Derfor er det kjekt om man får registrert båten når den er ny. En gang der - alltid der :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Dersom båten er bygd av utenlandsk veft må byggedokumenter og bevis på at båten ikke har noen økonimiske heftelser påføres apostille - et stempel som bekrefter dokumentenes gyldighet.

For eldre båter kan det muligvis ta noe tid å få dokumentene - men de fleste verft har jeg så mye oversikt over produksjonen at dette må kunne la seg gjøre.

Med utgifter til 3 utenlandske dokumenter med apostille, kom hele jobben hos meg på ca 5.500 kr (inklusive oppmåling utført av representant fra Sjøfartsdirektoratet).

Dersom båten er bygd av utenlandsk veft må byggedokumenter og bevis på at båten ikke har noen økonimiske heftelser påføres apostille - et stempel som bekrefter dokumentenes gyldighet.

[...]

Med utgifter til 3 utenlandske dokumenter med apostille, kom hele jobben hos meg på ca 5.500 kr (inklusive oppmåling utført av representant fra Sjøfartsdirektoratet).

Det var litt forenklet. Det kreves bl.a. en firmaattest for båtbyggeriet, og dette kan koste noen hundrelapper i enkelte land. Det er utenlandske dokumenter som må påføres apostille, ikke norske. Det er for å få bekreftet at det er gyldige dokumenter i landet de kommer fra.

Er du heldig med språket i dokumentene slipper du å oversette. Folkene i skipsregisteret leser vanligvis svensk, dansk og engelsk i tillegg til nynorsk. Er du uheldig må du belage deg på en regning fra autorisert translatør. Enkelte båtprodusenter i land som ikke har engelsk som morsmål er likevel så omtenksomme at de lager dokumenter på engelsk, og dermed er det ikke så ofte at translatør er nødvendig.

Registrering i Skipsregisteret er uansett den dyreste formen for registrering du kan ha, og det koster også en slant for å registrere eierskifte, flyttemelding (eier) og endring av navn (båt).

Det var litt forenklet. Det kreves bl.a. en firmaattest for båtbyggeriet, og dette kan koste noen hundrelapper i enkelte land.

Hundrelappene er nok det minste.

Jeg kjenner til uheldige båtkjøpere som har endt opp i en ørkesløs rundgang mellom uvillige leverandørere/meglere i utlandet, halvhjertede oversettere, pirkete norske myndigheter og andre ukristelige varianter av "Paulus Papyrus".

Det kan ta årevis av tid og milevis av frustrasjoner å komme ut av en slik endeløs ond sirkel :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hundrelappene er nok det minste.

Jeg kjenner til uheldige båtkjøpere som har endt opp i en ørkesløs rundgang mellom uvillige leverandørere/meglere i utlandet, halvhjertede oversettere, pirkete norske myndigheter og andre ukristelige varianter av "Paulus Papyrus".

Jeg hadde tenkt å hoppe over den delen av historien, :easter: men du har helt rett. Den mest idiotiske tingen som kan skje er antagelig at et eller annet kontor som bare skal sette sitt stempel på papirene og returnere dem i stedet roter dem bort. Her er det ikke snakk om å fortsette med fotostatkopier, så papirmølla starter på nytt. :headbang:

Dermed er det en del som opplever at å få orden på papirene krever at man selv er med og henter dem hos båtbygger, besøker den lokale notarius publikus for å få offentlighetens stempel på dokumentene, og et siste besøk hos norges konsulat eller ambassade i landet for å få denne apostillen. Da er det gjerne hotellregningen som veier tyngst, om ikke båtbygger skal inviteres ut på restaurant også :cheers:

Med den store båtproduksjonen som foregår i Bavaria blir antageligvis beretninger om ørkesløs vandring i papirhelvete et unntak. Store tyske fritidsbåtprodusenter har levert ut riktig antall engelskspråklige dokumenter gjentatte ganger de siste årene.

En av fordelene med å ha båten registrert i skipsregistrene er at dette registeret

vederlagsfritt utsteder Nasjonalitetsbevis som kan bringes med båten når man er i andre land.

Jeg har eksempelvis opplevd at tollerne kan være sære i Tyskland. Det var med nød og neppe de aksepterte splitter ny kjøpekontrakt som bevis på at båten tilhørte meg.

Meg Nasjonalitetsbevis har man et internasjonalt godkjent dokument og skulle vel ikke ha noe problem med å ferdes til land på den nordlige halvkule.

Meg Nasjonalitetsbevis har man et internasjonalt godkjent dokument og skulle vel ikke ha noe problem med å ferdes til land på den nordlige halvkule.

Ikke på den sørlige heller, tror jeg. Problemene bør uansett skyldes dårlig navigasjon eller uhell underveis. :wink:

Spøk til side, en del garvede langturseilere vil kanskje fortelle hvor utmerket det går an å seile jorda rundt på identitetsbeviset - uten noen registrering i skipsregisteret. Det kan kanskje stemme, men en liten detalj som ikke er omtalt av media er at identitetsbeviset vil bli endret slik at det bare inneholder informasjon om båten og ingen opplysninger om eieren. (Spør ikke meg om når dette ble bestemt av hvem, jeg fikk bare vite dette av en blid sangfugl i skipsregisteret.) Om dette stemmer blir nasjonalitetsbeviset viktig for den som vil seile ut av norden. (Og å komme i kontakt med tysk farvann klarer man jo selv om man er begrenset til stor kystfart. :wink: )

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...