Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Erik AN skrev 53 minutter siden:

Alternativt: Skal jeg kjøpe noe dyrt og eksklusivt å grunne med? 

Hyggelig gjensyn med tråden. Skjønner jeg må bidra litt mer her. Det skjer jo stadig noe . . .

Dette var en del år siden nå, faktisk 14 år, og jeg var ganske uerfaren med trebåt. Det har vært en relativt bratt lærekurve  siden . .

Jeg tok ut de gamle glassene og gummitetningene og fikk laget nye glass som passet direkte inn i de eksisterende åpningene, uten sliping eller annen tilpasning. Jeg pusset ned hele overbygget men ikke inne i vindusfalsene (tror jeg). Alt ble grunnet med D1, også inne i vindusfalsene (tror jeg). Iallfall brukte jeg ikke noen annen grunning. Glassene ble satt inn med fugemasse type Casco Marin & Teknikk. Det har holdt seg relativt bra til nå, bortsett fra tegn til litt begynnende slipp mellom glasset og fugemassen på undersiden der sola har stått på. Mot treverket ser det veldig bra ut.

Som sagt, dette var da jeg var ganske uerfaren. I dag tror jeg at jeg ville pusset litt inne i falsene og brukt en egnet grunning for fugemassen, uten at jeg vil påstå at resultat ville blitt bedre. Og jeg ville vært veldig omhyggelig med avfetting av glassene før fugingen. Når det gjelder egnet grunning og beste type fugemasse vill jeg støttet med til større eksperter på forumet. @VannTro er nok en av dem jeg ville søkt råd hos . . .

Eller har jeg veldig god erfaring for at vårpussen gåt MYE lettere og resultatet blir bedre når jeg ikke har gummilister utenpå treverket. Etter nå 14 år har behandlingen av overbygget hold seg bra. Lakken har sluppet noen få steder, men det har blitt omhyggelig utbedret og er ikke mye synlig. Jeg har junior med på laget og han er utrolig pirkete og nøye. Det er han som polere alle skruehodene . .

Tora lever i beste velgående og blir stadig oppgradert. Motoren er totalrenvert og på vei inn i båten. Det kommer jeg tilbake til snart . . .

NilsPils

NilsPils

Erik AN skrev 22 minutter siden:

Alternativt: Skal jeg kjøpe noe dyrt og eksklusivt å grunne med? 

Dette var en del år siden nå, og jeg var ganske uerfaren med trebåt. Det har vært en relativt bratt lærekurve  siden . .

Jeg tok ut de gamle glassene og gummitetningene og fikk laget nye glass som passet direkte inn i de eksisterende åpningene, uten sliping eller annen tilpasning. Jeg pusset ned hele overbygget men ikke inne i vindusfalsene (tror jeg). Alt ble grunnet med D1, også inne i vindusfalsene (tror jeg). Iallfal brukte jeg ikke noen annen grunning. Glassene ble satt inn med fugemasse type Casco Marin & Teknikk. Det har hold seg relativt bra til nå, bortsett fra tegn til litt begynnende slipp mellom glasset og fugemassen på undersiden der sola har stått på. Mot treverket ser det veldig bra ut.

Som sagt, dette var før jeg var erfaren. I dag tror jeg at jeg ville pusset litt inne i falsene og brukt en egnet grunning for fugemassen, uten at jeg vil påstå at resultat ville blitt bedre. Og jeg ville vært veldig omhyggelig med avfetting av glassene før fugingen. Når det gjelder egnet grunning og beste type fugemasse vill jeg støttet med til større eksperter på forumet. @VannTro er nok en av dem jeg ville søkt råd hos . . .

Eller har jeg veldig god erfaring for at vårpussen gåt MYE lettere og resultatet blir bedre når jeg ikke har gummilister utenpå treverket.

Tora lever i beste velgående og blir stadig oppgradert. Motoren er totalrenvert og på vei inn i båten. Det kommer jeg tilbake til snart . . .

• Create New...