jørn Startet 3.April.2007 Link til dette innlegget Startet 3.April.2007 Skal snart sette snekka på sjøen, men: 1: Hvordan renser/vasker jeg propellen? Sitter noe rester av vekst på den. Stålbørste funka ikke. Feste stålbørsteskive på drillen?? 2: Er det en fordel å polere den? Men hva? Autosol? 3: Har noe drevspray igjen fra forrige båt, kan denne brukes på propell? Dette er en messingpropell på fast aksling. Hilsen Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 3.April.2007 Link til dette innlegget Svart 3.April.2007 (redigert) Pusser den med en av disse for vinkelsliper.Så er vel et av kjerringrådene, gni inn matolje eller tusje den med sprittusj for å hindre groe på propellen. Redigert 3.April.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Regina III Svart 3.April.2007 Link til dette innlegget Svart 3.April.2007 Jeg har prøvd det meste. Mest begrrodd ble propellen med spesialstoff for propell. (supert feste for groe) Det beste er å få propellen så glatt (blank) som mulig. Start med grovt og slutt med fiiint smergel vannslipepapir. Helt innerst på vingene, mot akselen kan det fungere med bunnstoff, på selve vingene blir giftstoffer raskt vasket vekk, og da blir det som er igjen bare et fint feste for rur og annet svineri. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 4.April.2007 Link til dette innlegget Svart 4.April.2007 Se også denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...rpasta&st=0 Som nevnt her akter jeg å prøve en sesong med kobberpasta på stevnbeslag og "propellnav". Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 4.April.2007 Link til dette innlegget Svart 4.April.2007 Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med baugpropellen min. Denne er i hard plast og hadde endel groe på seg når jeg tok båten opp av sjøen i høst. Hva gjør jeg med denne? Vannslipepapir til den blir helt glatt? "luriummiddel" eller hva??? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 4.April.2007 Link til dette innlegget Svart 4.April.2007 Hei jeg bare lurer litt på dette med groing på propellen da jeg aldri har sett det på mine båter, bruker dere nesten ikke båten siden dere har dette problemet Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2007 Da får jeg vell prøve med pusseskive og litt vannslipepapir tenker jeg. Jeg bruker båten ca annenhver dag, men det gror uansett. Jeg ligger der glomma renner ut, og det er brakkvann, men ser ikke ut til at det har noe å si når det gjelder groe (?) Hilsen Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 5.April.2007 Link til dette innlegget Svart 5.April.2007 På thrusterpropellen er det helt ok å bruke bunnstoff. Den brukes bare litt av og til, så du unngår at groehindrende gift vaskes ut. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.April.2007 Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Brukte bunnstoff fra seajet - som kun kom i en veldig liten boks - på baugpropell og propell sist sesong. På propell grodde det mye, stoffet var delvis slitt vekk. På baugpropell var alt stoffet inntakt, og fritt for groe - kun litt på propellhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.April.2007 Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Grovrengjører er navn på den greia jeg bruker. I år slipte jeg med fin smergel og olje til slutt og regner med samme gørra til høsten som vanlig. Måtte bare få ut litt energi. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.April.2007 Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Bruker Autosol rubbing til slutt, starter med smergel og vannsliping. Er det rur som sitter fast skrapes det bort med en treklosse eller plastskrape. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.