Jump to content

Sunseeker Predator 72 fot - knust av kran.

saga

Recommended Posts

Her ser det ut som kranbilsjåføren har glemt hvilken side han har satt ut støttebenene på. :headbang:

Har selv båten på land og har tenkt at noe slikt kan skje når den skal sjøsettes. Brukte mobilkran for å få den på land det resulterte i skadet fenderlist p.g.a. det store presset fra stroppene. Sjåføren mente at en lastebil med den største kranen ville klare løftet, og er nå usikker på hva jeg velger.

Typisk dårlig dag på jobben???

Har selv båten på land og har tenkt at noe slikt kan skje når den skal sjøsettes. Brukte mobilkran for å få den på land det resulterte i skadet fenderlist p.g.a. det store presset fra stroppene. Sjåføren mente at en lastebil med den største kranen ville klare løftet, og er nå usikker på hva jeg velger.

Det er vel ikke problemet at det er mobilkran? Dersom det ikke brukes kryss må det SVÆRT lange stropper til for å unngå dette og du vil ikke unngå det helt uansett. Er du uheldig kan du jo skade mer enn fenderlisten også. Brukes kryss kan du jo "ta bort" presset på fenderlisten uansett krantype...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Her ser det ut som kranbilsjåføren har glemt hvilken side han har satt ut støttebenene på. :headbang:

En kan ikke gjøre et sånt løft uten støtteben på begge sider. De ligger nok knekt under krana. Ville nok selv valgt en mer moderne(nyere) kran til et sånt løft :smash:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Typisk dårlig dag på jobben???

Det er vel ikke problemet at det er mobilkran? Dersom det ikke brukes kryss må det SVÆRT lange stropper til for å unngå dette og du vil ikke unngå det helt uansett. Er du uheldig kan du jo skade mer enn fenderlisten også. Brukes kryss kan du jo "ta bort" presset på fenderlisten uansett krantype...

Lag deg noen avstandsklosser som legges mellom stroppene og skrogsida så kommer ikke stroppene i kontakt med fenderlista de i det hele tatt. Jeg brukte ca en meter lange 2"6" på den forrige båten min og da ble fenderlista meget glad(tror jeg)...

Redigert av loffern (see edit history)

Rart at ikke disse som kjører båter har forskjellige lengder på rørene til løfteåket, jeg syns det klemmer vel mye på skrog. Og det liker jeg ikke.

Men når jeg først er på vannet :rolleyes: så blir den liggende der. Blir bare slipp deretter :yesnod:

På bilde nr. 5 fra toppen så synes det tydelig at det andre settet med støtteben er inne....... Så dersom ikke disse har latt seg "presse" inn på plass igjen når doningen bikket, så spørs det om ikke dette var siste dårlige dag på jobb for den kranføreren.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Har selv båten på land og har tenkt at noe slikt kan skje når den skal sjøsettes. Brukte mobilkran for å få den på land det resulterte i skadet fenderlist p.g.a. det store presset fra stroppene.

Da har enten stroppene vært alt for korte, eller kranføreren har "glemt" å bruke løfteåket sitt, for han hadde vel det med seg?

mvh Knut Erik

Da har enten stroppene vært alt for korte, eller kranføreren har "glemt" å bruke løfteåket sitt, for han hadde vel det med seg?

Brukte mobilkran for løftet, de har ikke plass for å ta med seg løfteåk. Stroppene var meget lange, men press blir det uansett. Skal bruke klosser under fenderlisten som tar imot for presset når båten skal ut på sjøen igjen.

Der jeg tidligere hadde mine båter i vinteropplag har de anskaffet en dieselvogn med stroppevugge. Den er super og snill mot båtsidene. Kjøres ut på skinnespor til båtene kan legge seg over stroppene, heises opp på stroppene og kjøres rett på opplagsplass. Master står på og den tar båter opptil 25 tonn. Flere opplagsplasser burde investert i en slik... :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Klemming fra for korte løftestropper eller løft uten åk har lett for å resultere i vinduslekkasjer og lekkasjer mellom skrog og overbygg!

En annen sak når det først snakkes om løfting av båt, det er også veldig viktig å holde baugen godt opp slik at en unngår at vann som befinner seg i eksosslangen får fall inn i motoren!

Uansett, ingen av det ovennevnte kunne ha berget denne Sunseekeren!

Bra det ikke gikk liv tapt!

det lyves på vekten?

Ikke uvanlig. Ofte lyves der noen kg. nedover skalaen når båten skal løftes. Folk tror sikkert at det blir litt billigre hvis båten er noen kg. lettere. Men jeg kjenner ikke det tilfeldet som er omtalt her i tråden, så det vil ikke jeg spekulerer i. Men klart at der kan skje uheld, både med nye og gamle kraner. Jeg har hørt om kraner som kolapser/knekker sammen, få dager etter årlig sertifisering, så 100% sikker kan man aldrig være.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...