Jump to content

Rett vannlinje

Windy37GM

Recommended Posts

God ettermiddag.

Hvordan skal jeg klare å lage rett vannlinje på båten? Båten vår har 4 cm for lav vannlinje bak ved hekken og riktig vannlinje ca 1/3 fra snuta. Altså kan jeg ikke lag en ny vannlinje som er X cm over den gamle, men må skrå fra +4cm til 0. Maskeringstape føyer seg ganske mye, så det blir sikk-sakk.

Hva gjør forumets ærede medlemmer i en sådann situasjon? Må jeg halvere, halvere osv??

mvh

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hva med å bruke en slikt "kritt-snor" som du fester fra der den er riktig og bak til 4 cm. over gammel linje? og så lager ny strek med snoren?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Vil ikke en slik bli "svai" i "ryggen" dvs midt på? jeg har tatt kritsnor frem fre kjelleren, men jeg tror vi bør være 2 for å få den stram nok.

synspunkter?

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hiv skuta på sjøen. Vatre herligheten opp slik at den ligger rett. Hiv på deg våtdrakt (hvis ikke du er viking da). Ha en kloss som er så stor som avstanden fra vannet til vannlinja skal være. Fest på en blyfant. Så er det bare å bade og tegne og kose seg.

Kan ikke helt dy meg for å spørre men ettersom du vet hvordan båten skal ligge har du tydeligvis hatt den sjøsatt. Har du vasket og polert så godt at randen som ble langs vannlinjen da har forsvunnet? HVis båten står på et noenlunde slett underlag ville jeg ha lagt bord rundt så nært inntil skroget jeg kom i vater,vatret opp båten fremm og akter. Dette greier du nok med en jekk eller to bare pass bå at du understøtter underveis så den ikke blir salrygget. Kapp en lekte i riktig lengde og gå rundt skroget og sett av merker

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Snor er OK!

Vatre opp båten. Vatre opp en fjøl i baug og ei fjøl akter. Strekk opp snora som på den stiplede linjen, og heng et "lodd" på begge endene for å holde den stram. Merk i skroget der snora så vidt tøtsjer. Flytt snora på fjølene, og merk i skroget til du har merket rundt.

vannlinje.jpg

Noe forenklet den iforhold til min måte :blush: Vil funke greit det der Zach

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vil også tilføye at det kan være lurt å være tre personer når man utfører dette - så fremt ingen er spesielt trent i maskering av rette linjer.

Jeg har sett båtreperatører som utfører dette alene - de har en enorm erfaring.

Selv har jeg bare middelmåding erfaring i slikt arbeid - som er viktig for båtens utseende om sommeren:

- både for en selv og familien,

- og for hvordan andre oppfatter båten......

Det ble halveringsmetoden :-)

Så rett ut tilogmed. Nå er det primet, imorgen skal det stoffes, vaskes og skroget skal poleres. Får hjelp av EOS imorgen, så dette blir guttas dag.

Teller det hvis vi hiver dreggen når den er på land? Jeg må jo sjekke om vinsjen funker :-) kan vi feire godt arbeid med en ankerdram?

Joda310

Ankerdrammen synes jeg bare er rett og rimelig...etter endt arbeid vel og merke! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...