Jump to content

Lengde på spinnakerbom


snorken

Recommended Posts

Hvis du går inn på http://seiling.org vil du finne en meny Lys Tabell som bla gir deg tillatt lengde på spinnakerbommen (SPL) på ulike båttyper. Dette er den lengden bommen skal ha dersom du skal seile regatta og oppfylle kravene til båtens LYS-tall. Dersom det er Albin MS82 det er snakk om er SPL 345 cm.

 

Selvfølgelig kan du bruke spinnakerbommen til å spri forseilet med og dermed bruke den som en spristake, - jeg gjør det, men den er gjerne unødvendig solid=tung for oppgaven og må hektes på opphalet i lite vind for å unngå at forseilet klapper sammen.

En spristake kan lages av tynnere rør, lengden er tilpasses forseilet og den har bare en pinne i enden som festes i skjøtepunktet i seilet. Dersom du ikke har spinnaker ombord er det derfor bedre å satse på en spristake for å kunne spri forseilet..

Link to post
Share on other sites

En spristake kan lages av tynnere rør, lengden er tilpasses forseilet og den har bare en pinne i enden som festes i skjøtepunktet i seilet.

Spri med pinne i enden kan nok være grei for mindre båter, men du får ikke meg til å bruke noe sånt på større seil så lenge jeg seiler tur og ikke regatta.

 

Uansett, spristaken kan lages av tynnere rør. Lengden tilpasses seilet, men bruker du flere seil må du finne et kompromiss. Sette du spristaken i et fast øye eller beslag på masta bør den ikke være lengre enn at du lett kan vippe den under forstag når du bauter.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Alt av beslag til å lage spinnakerbom/spristake fåes kjøpt hos Hjertmans. De selger også ei pakke med alle nødvendige beslag og rør fra Selden. Så kapper man selv til rett lengde og monterer. Både spinnakerbom og spristake skal være lik J. Denne pakka koster fra 2000 til 5000 avhengig av rørdimensjon.

Jeg sjekket opp dette og fant at dimensjonene som Hjertmans har ble altfor spinkelt. Dessuten fikk jeg bedre låsemekanismer. Det som Proctor leverte var også fra Selden.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan fortelle meg hvor en kan kjøpe en spinnaker bom på 6 meter?

 

Er enig med de som sier at det kan lages selv. Men du trenger en solid poptang da det blir store popnagler.

 

Det første du må ta stilling til er hvordan bommen skal brukes. Bavaria 49 (hvis det er den?) er en stor tung båt som krever solid bom. Da blir bommen tung. Har du i dag skinnesystem på masten slik at bummen kan heises opp der? Skal du bare ha et øye på masten og bruke "ende til ende" løsning som mindre båter blir det uhåndterlig.

Hvilken løsning har du? Hvordan har du tenkt å bruke den? Litt greit å vite hvis du trenger anbefaling. Tror nok du ivertfall bør opp i rundt 90mm bom!

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for alle svar om hvor jeg kan kjøpe en spinnakerbom. Det er til en Bavaria 49fot og det er montert skinne på masta samt festbøyle i bunn av masta.

 

Det var bra for dette systemet koster endel og kjøpe! Mange koster ikke dette på seg når de kjøper båten ny og synes det er dyrt å ettermontere!

 

God seilas!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...