snorken Startet 4.April.2007 Del på Facebook Startet 4.April.2007 Finner da ikke en eneste plass hvor det er definert. Hva er forskjellen på spinnakerbom og spristake? Er det betegnelser som brukes om hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 Hvis du går inn på http://seiling.org vil du finne en meny Lys Tabell som bla gir deg tillatt lengde på spinnakerbommen (SPL) på ulike båttyper. Dette er den lengden bommen skal ha dersom du skal seile regatta og oppfylle kravene til båtens LYS-tall. Dersom det er Albin MS82 det er snakk om er SPL 345 cm. Selvfølgelig kan du bruke spinnakerbommen til å spri forseilet med og dermed bruke den som en spristake, - jeg gjør det, men den er gjerne unødvendig solid=tung for oppgaven og må hektes på opphalet i lite vind for å unngå at forseilet klapper sammen. En spristake kan lages av tynnere rør, lengden er tilpasses forseilet og den har bare en pinne i enden som festes i skjøtepunktet i seilet. Dersom du ikke har spinnaker ombord er det derfor bedre å satse på en spristake for å kunne spri forseilet.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 En spristake kan lages av tynnere rør, lengden er tilpasses forseilet og den har bare en pinne i enden som festes i skjøtepunktet i seilet. Spri med pinne i enden kan nok være grei for mindre båter, men du får ikke meg til å bruke noe sånt på større seil så lenge jeg seiler tur og ikke regatta. Uansett, spristaken kan lages av tynnere rør. Lengden tilpasses seilet, men bruker du flere seil må du finne et kompromiss. Sette du spristaken i et fast øye eller beslag på masta bør den ikke være lengre enn at du lett kan vippe den under forstag når du bauter. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 Jeg tror at spinnakerbommen skal være så lang at når den er festet på masta, skal den akkurat ikke gå innenfor forstaget nede foran. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
snorken Svart 4.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2007 Hvis det ikke er definert noen steder så står man vel egentlig fritt! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.April.2007 Del på Facebook Svart 4.April.2007 Mindre enn målet J som er avstand fra forstag og inn til fremkanten av masta Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 5.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2007 Mindre enn målet J som er avstand fra forstag og inn til fremkanten av masta Og hvor står dette skrevet???? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 http://www.norlys.dns2go.com/doc/NORLYS-Ma...edning_2006.doc Her finner du en del om lysmåling. Sitér dette innlegget Link to post
Eivind senior Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Er det noen som kan fortelle meg hvor en kan kjøpe en spinnaker bom på 6 meter? Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 (redigert) Hør med nærmeste seilmaker/riggforhandler. F.eks With marine, Seil&Rigg, Elvstrøm sails. Redigert 21.Oktober.2011 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Jeg kjøpte min spinnakerbom hos Proctor Sweden. Den er 5,2 meter lang, beregnet for 15 tonn båt og kostet i overkant av SEK 10 000. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Alt av beslag til å lage spinnakerbom/spristake fåes kjøpt hos Hjertmans. De selger også ei pakke med alle nødvendige beslag og rør fra Selden. Så kapper man selv til rett lengde og monterer. Både spinnakerbom og spristake skal være lik J. Denne pakka koster fra 2000 til 5000 avhengig av rørdimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Alt av beslag til å lage spinnakerbom/spristake fåes kjøpt hos Hjertmans. De selger også ei pakke med alle nødvendige beslag og rør fra Selden. Så kapper man selv til rett lengde og monterer. Både spinnakerbom og spristake skal være lik J. Denne pakka koster fra 2000 til 5000 avhengig av rørdimensjon. Jeg sjekket opp dette og fant at dimensjonene som Hjertmans har ble altfor spinkelt. Dessuten fikk jeg bedre låsemekanismer. Det som Proctor leverte var også fra Selden. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Er det noen som kan fortelle meg hvor en kan kjøpe en spinnaker bom på 6 meter? Er enig med de som sier at det kan lages selv. Men du trenger en solid poptang da det blir store popnagler. Det første du må ta stilling til er hvordan bommen skal brukes. Bavaria 49 (hvis det er den?) er en stor tung båt som krever solid bom. Da blir bommen tung. Har du i dag skinnesystem på masten slik at bummen kan heises opp der? Skal du bare ha et øye på masten og bruke "ende til ende" løsning som mindre båter blir det uhåndterlig. Hvilken løsning har du? Hvordan har du tenkt å bruke den? Litt greit å vite hvis du trenger anbefaling. Tror nok du ivertfall bør opp i rundt 90mm bom! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Eivind senior Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Jeg takker for alle svar om hvor jeg kan kjøpe en spinnakerbom. Det er til en Bavaria 49fot og det er montert skinne på masta samt festbøyle i bunn av masta. Jeg skal ta kontakt med noen av de annbefalte forhandlere. Takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Hulda har 32 mm skinne i masten, det var fra Skarven montert glider med ring. Både UK Syversen og Proctor var skjønt enige om at på Hulda ville denne ringen ikke holde lasten. Ringen ble derfor byttet ut med sterkere system 'bajonettfeste'. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Jeg takker for alle svar om hvor jeg kan kjøpe en spinnakerbom. Det er til en Bavaria 49fot og det er montert skinne på masta samt festbøyle i bunn av masta. Det var bra for dette systemet koster endel og kjøpe! Mange koster ikke dette på seg når de kjøper båten ny og synes det er dyrt å ettermontere! God seilas!! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.