Jump to content

Program til CMAP karter som støtter mer enn 256

bph

Recommended Posts

Jeg driver å planlegger en lengre seilas, og er derfor ute etter et program for Cmap som støtter mer enn 256 farger. CMapEcs støtter som kjent kun 256 farger, og det skaper noe problemer med multitasking i xp. Det jeg er ute etter er forslag til brukervennlige programmer som kan lese Cmap karter på cd. Og som er brukbare både til planlegging, og seilas (koble til gps mm.) Programmet må ikke koste skjorta, helst gratis :smiley:

Noen som har erfaringer og tips.

(kjenner til C-Map World for Windows versjon 3.03 men det støtter ikke tilkobling av gps)

Jeg ser ikke problemet ditt. I Win XP kan du sette 256 farger i styringsprogrammet for oppstart av Cmap, du kan velge kompatibilitetsmodus, hvilken type minnehådtering du ønsker osv. Ingen manuell skjermoppsett verken i forkant eller etterkant uansett hva du kjører av skjermoppsett.

Og når du er underveis og Cmap er aktiv, så hopper du vel ikke rundt og bruker PC'en til alt mulig annet enn kartplotting? I såfall mister du fort oversikten. Og gjør du det likevel, er da ikke 256 farger noe stort problem i andre applikasjoner heller, selv om de til vanlig bruker millioner av farger?

Lotus

(bruker av Cmap ecs )

Jeg ser ikke problemet ditt. I Win XP kan du sette 256 farger i styrin......

Problemet er at du ikke setter 256 farger for bare dette programmet men omstiller hele Windows når dette programmet starter slik at alle programmer kjører i 256. Det programmet som er aktivt bestemmer hvilke 256 farger som skal være i paletten og det fører til at alle andre program ser ganske så harry ut..... og i ekstreme tilfeller helt ubrukelige.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg ser ikke problemet ditt. I Win XP kan du sette 256 farger i styringsprogrammet for oppstart av Cmap, du kan velge kompatibilitetsmodus, hvilken type minnehådtering du ønsker osv. Ingen manuell skjermoppsett verken i forkant eller etterkant uansett hva du kjører av skjermoppsett.

Takker for tips, men mye av problemet ligger nettopp der, setter CMapEcs til å starte opp med 256 farger og som SveinHa nevner alt blir veldig harry å bruke. det er greit når man er på turer etc., men når man sitter hjemme å planlegger seilas og er avhengig av Excel og andre bruk blir det tungvint?  

Tak for tips nordan, har lastet ned en demo for å se på den, samt en demo av winchart planner.

noen som har erfaringer med maxsea ?

Guest Styrbord

Synes du bør se et nytt kartsystem i sammenheng med hvilke instrumenter du har i båten likevel.

Om du f.eks har Raymarine instrumenter bør du se nærmere på deres program - Raychart. (For demonedlastning www.raymarine.no).

Om du bruker andre systemer bør du kjøpe et kartprogram som er tilpasset det enkelte instrumentsystem. SEILAS hadde forøvrig en glimrende artikkel om evnet for et stykke tid tilbake.

Men.... Systemet du har har jo alle kartene (om ikke oppdatert eller med broer?) kjøper du nytt system må du også kjøpe karter, og de er ikke billige.....

Det er også andre momenter en bør ta hensyn til: Seiler du regatta (ruteoptimering)? Seiler du utover ditt nærområde (ant kart)? osv.

Synes du bør se et nytt kartsystem i sammenheng med hvilke instrumenter du har i båten likevel.

Om du f.eks har Raymarine instrumenter bør du se nærmere på deres program - Raychart. (For demonedlastning www.raymarine.no).

Om du bruker andre systemer bør du kjøpe et kartprogram som er tilpasset det enkelte instrumentsystem. SEILAS hadde forøvrig en glimrende artikkel om evnet for et stykke tid tilbake.

Men.... Systemet du har har jo alle kartene (om ikke oppdatert eller med broer?) kjøper du nytt system må du også kjøpe karter, og de er ikke billige.....

Det er også andre momenter en bør ta hensyn til: Seiler du regatta (ruteoptimering)? Seiler du utover ditt nærområde (ant kart)? osv.

Vet ennå ikke om jeg skal ha med pc/kartplotter, men jeg skal ha med komplett sett med papirkart. De skal jeg vente med å kjøpe til nærmere seilasen, for å slippe å oppdatere så mye karter. Derfor skal jeg legge posisjoner kurser notater etc. i Excel. så behovet mitt nå er først å fremst å planlegging på stasjoner pc, event senere føre over til barbar og ta med den. Derfor er det kjekt at programmet har støtte for gps. Jeg sitter med en 21" skjerm så jeg får meget god oversikt på denne kontra en lite laptop skjerm. (kjører 1800x1440 når jeg bruker kart program) (seiler ikke regatta)

Jeg skal teste ut raychart :)

Hvis det blir noe av seilasen blir den på mellom 2.300 og 2.500 Nm  :headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...