Jensen_fra_Vest Svart 10.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2004 varmet opp blandingen ved hjelp av ”heatpipe”. Det er en varmeveksler, og han brukte motorens eksos som varmekilde. Dette var nytt for meg. Jeg (og sikkert mange med meg) kunne tenke meg å få til noe sånt. Kan du forklare litt om hvordan man får eksosen inn i varmeveksleren, temp. på bensin/parafin blanningen osv. Hvis du har et bilde eller en tegning hadde det jo vert helt topp. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Poseidon Svart 10.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2004 Når det gjelder forvarming av bensinblandingen så er dette et gammelt prinsipp. Se f.eks på en gammel Sleipner: der er eksosmanifolden støpt omtrent i ett stykke med innsugmanifolden. Eksosvarmen får altså god anledning til å forvarme den bensinblandingen som går inn i motoren. Forgasseren henger også fastskrudd til samme godset og får en god lunk når motoren er igang. Blanding av parafin sammen med bensinen har ofte vært brukt for å redusere bensinkostnadene. For selv om produktene har meget til felles, så er det bare bensinen som er beæret med SOLIDE veiavgifter som mangedobler den reelle prisen. Derfor koster parafinen omtrent det samme som bensin burde ha kostet I en av de skyssbåtene som vi hadde bensinmotorer i hjemme, en gammel bilmotor, der blandet vi ca 1/3 parafin sammen med bensinen og det gikk helt greit om sommeren. Om vinteren ble den tungstartet med for meget parafininnblanding. Den gangen man brukte store bensinmotorer, som 16-24, senere 24-32 Marna i snurpedorryene da brukte man ofte to adskilte tanker. En tank for ren bensin og en for parafin, eller den varianten som ble kalt "traktorbensin". Vanlig praksis var da at man startet motoren på ren bensin og slo vendeventilen over til parafin når motoren var varm. Dette gikk helt problemfritt, selv om vinteren. Problemene oppstod når man glemte å slå tilbake til ren bensin før motoren ble stanset. Det var nemlig viktig å la motoren gå noen minutter på ren bensin før den ble stanset, ellers stod forgasseren full med parafin - og da kunne den bli svintung å få igang igjen.... Men som sagt, til sommerbruk er det vanligvis problemfritt å blande inn en hel del parafin i bensinen. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Majali Svart 10.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2004 Mmin tidligere motor i Majali var en MB 18-F dette var en "Fotogen" motor. denne hadde da to tanker som Poseidon skriver og virket etter sigende bra med dette systemet. Det jeg har sett er forskjell på disse "F" motorene og std. MB motorer er at parafinmotorene hadde mye lavere komperisjon, typisk 5:1 og et innsug som går innom eksosmanifoild som poseidon skrier om. Volvo laget også en spesiell "startforgasser" for formålet, den hadde et kraftig elektrisk varmeelement og tok parafin fra flotørkammeret på forgasseren og varmet dette opp, noe som skulle eliminere bruken av bensin. Link til denne kurositeten: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/36F1E6B0...18F_1967_en.pdf Jeg har også latt meg fortelle at det er ganske stor slitasje på disse parafinmotrene Vet ikke om noen kan avkrefte eller bekrefte dette....(i min motor var det ikke slitekanter omtrent, men jeg vet jo ikke hvor mye den er kjørt på parafin) Men jeg har også forsøkt å kjøre med parafin på bilen (desperat etter å møte på en date og uten penger i min "ungdom" Det jeg husker er at jeg fikk ganske mye tenningsbank....og siden båtmotorene stort sett går i "motbakke" må vel dette bli ganske fremtredene i en båt? Motordoktoren skriver i et tidligere inlegg om lavtemprarurkorrisjon som følge av svovelsyre hvis brennoljen inneholder svovel, gjør bensin det???? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Walter_S Svart 10.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2004 ..........Den gangen man brukte store bensinmotorer, som 16-24, senere 24-32 Marna i snurpedorryene da brukte man ofte to adskilte tanker. En tank for ren bensin og en for parafin, eller den varianten som ble kalt "traktorbensin". Vanlig praksis var da at man startet motoren på ren bensin og slo vendeventilen over til parafin når motoren var varm. Dette gikk helt problemfritt, selv om vinteren......... I min siste trebåt, en Gressviksnekke fra 1963, med en 2-syl. FM bensinmotor 8-12, var det 2 adskilte, tønneformede kobbertanker.På mine spørsmål om årsaken til det, ble jeg fortalt at den lille - ca 15 ltr - tanken var til start og stopp, fyllt med bensin. Mens den store - ca 30 ltr - var til 50/50 blanding av bensin / parafin. Nettopp som du sier, Poseidon, skulle man starte motoren med ren bensin, kjøre den god og varm, for så å "vri" over på parafin / bensinblandingen og kjøre på den. Før man stengte av motoren, skulle man så "vri" tilbake til ren bensin for å skylle bensinrørene og forgasseren slik at den ved neste oppstart fikk i seg ren bensin. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.