Jump to content

Bytte fra Lucas til Istra - går det greitt?


FENRIKSEN

Recommended Posts

Mye tyder på at Lucas-dynamoen i båten (en 16acr fra -74) fikk en liten trøkk under utskifting av startmotor og må byttes.

 

Dette skjedde:

Jeg fikk ikke tenningsnøkkelen til slå inn startreleet, og trodde det var dårlig kontakt i svitsjen. Gløding var OK, med korrekt fall i amperemeter. En +12 direkte fra batteriet til rele ga full pott til min nymonterte starter, og motoren fyrte muntert opp for første gang i år (stor lettelse i all blårøyken!).

 

Men lading? Nei.

 

Etter en lang runde med koblingskjema (ikke til helt samme modell, men nokså nær) og multimeter fant jeg ut at det var dårlig kontakt i skjøten (mellom "motorkrets" og "kontrollpanelkrets") på kabel (brun) som går fra dynamo og til amperemeter +L, med en sidegren til tenningen. Rens, puss, gasslodding og noen cm vulketape gjorde at tenning/startkrets fungerte flott. Motor startet på nomal måte, men ladelampen slukket ikke og batteriet sto steady på 12.4 uansett turtall.

 

Så til spørsmål:

 

1. Kan diodene på dynamo (aka regulert generator) ha tatt kvelden grunnet denne dårlige kontakten på pluss-siden, eller er det andre feil jeg bør jakte på?

Tok ut dynamoen i kveld, og etter åpning ser det ikke muntert ut. MYE rust og skitt, men diode/regulator aner jeg ikke hvordan jeg tester.

 

2. Ettersom dynamoen er gammel, ser ruklete ut og (muligens) er defekt vil jeg bytte. Maritim har en Iskra som skal passe motoren (BMC 1.5), men den gir nesten dobbelt så mye strøm som the lord of Darkness. Bør jeg oppgradere kabelnettet? Det er pr øyemål 8-10 mm2 kabler fra dynamo til ammeter og tilbale til startmotor. Samme dimensjon som til gløding.

 

3. Hva MÅ jeg sjekke før jeg prøver å starte med den nye dynamoen, slik at den ikke blir "grillet"? Nå har jeg sjekket et utall kabler, uten å finne åpenbare feil ... men likevel!

4. Om ikke noe nytter: Er det et lokalt strømgeni med peiling på gamle motorer som kunne kikket på spetakkelet i neste uke? Mot betaling, naturligvis. Båten ligger 5 min fra Skogsvåg på Sotra. (Har ikke lyst til å spørre båtverkstedene, det er mange ukers ventetid - og de reneste fantasipriser for utrykning).

 

mvh

jan

Link to post

1: Om du har hatt dårlig kontakt i en av de tykke pluss eller minusledningene som går til batteriet, og det kunne jo høres slik ut, så kan diodene ha tatt kvelden. Lucas har laget mange gode dynamoer men det er nokså begrenset hva det er lurt å reparere på slike gamle saker. Jeg hadde en gang en Lucas som Paul i Ladac skrøt opp i skyene men det forhindret den ikke fra å ta kveld et par måneder senere og ble erstattet av en Iskra fra Maritim...

 

2: Tja... Om du bruker den interne regulatoren er der ingen fare for at den skal klare å lade med 70(?) ampere men bruker du regulator med ekstern sense må du ta høyde for 70A i kablene. Etter gammel husk så passer 16mm2 rimelig greit for 70A.

 

3: Det eneste du være sikker på er at pluss og minus kablene til batteriet har god kontakt. De andre "småledningene" ødelegger neppe noe om de er feil- eller ikke tilkoblet.

 

Uansett ladeproblem, denne tråden fra Ingar er vel verdt å lese, spesielt første innlegget.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Nei, jeg har ikke ekstern regulator.

Bruddet var på pluss-siden av lading, IKKE mellom batteri og motor, se skisse der bruddstedet er indikert med X. Jeg håper i alle fall at dette var feilen ...

 

Merk: Skisse er ikke helt identisk med min motor, bla. har jeg mekanisk turteller. Men dette er det eneste k-skjemaet jeg har funnet til denne motoren.

(Jeg skal legge en hi-res-kopi av filen i dokumentarkivet.)

 

fortsatt god påske.

 

jan

 

bmc1.5.gif

Link to post

Hvis du følger ledningen fra dynamoen, via "x", amperemeter og startmotor så ender du opp på plusspolen på batteriet. Dette er den "kritiske" ledningen i tillegg til minusledningen fra startmotor til batteri.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Da var Iskra-dynamo IA0276 handlet inn. De fysiske målene ser bra ut, men jeg stusser ennå på kobling av spetakkelet. De hyggelige ekspeditørene på Maritim var ikke helt på nett mht dette ... "kom tilbake på tirsdag". Men jeg håper å montere mandag :-)

 

Problemet er i første rekke kobling av pluss. Det er en kraftig kabel fra "stor pluss" på Lucas til ammeteret, retur til pluss på startmotor, som anført på k-skjema. Greitt. Men det er også en tynn kabel fra B+ og en umerket kontakt på Lucas ... hvordan skal dette legges opp? (Er nokså sikker på at IND er ladelampe). Jeg har lagt ved skisser og et par bilder, håper noen kan kaste lys over problemet.

Påskenøtt!

 

mvh

jan

 

SKISSE over problemet

 

skisse_lucas.jpg

skisse_iskra.jpg

 

DEKSEL Lucas

 

lucas_deksel.jpg

 

INNMAT Lucas

 

lucas_innmat.jpg

 

ISTRA-koblingspunkter

 

iskra.jpg

Link to post

Dette var ikke enkelt å finne ut av, så dette er ikke noe facit.

Du trenger i alle fall B+ som er ladespenning; B- som er jord og D+ som er ladekontroll (lampe i serie med startbryter).

Gammel Lucas ca 1970 modell? Huset er sannsynligvis jord. Mulig B- likevel er koblet til gods (motor eller starter) via kabel for å sikre god kontakt. Tykk B+ er ladespenningen. Tynn + er sannsynlig tilkoblet batteri for å føle på speningen ("mater" regulatoren). Dette for å unngå å føle via D+ som kan ha lavere spenning pga. spenningsfall i ladekabel.

Den tilkoblingen som ikke er merket: Vet ikke, men du må kunne se hvor den er tilkoblet i den andre enden.

Det er to B+ kontakter på Iskra. Sannsynligvis for å dele ladestrømmen på to ledere fordi pluggen og pinnene neppe takler den høye ladestrømmen. Har sett dette gjort i andre sammenhenger. IND er sannsynligvis D+.

Fant et firma på nettet som selger Iskra IA0276, men tror den heter AAK4118 hos Iskra. Alstså en AAK-type. Se skjema (som du kanskje har studert - fulgte vel med):

Iskra type AAK

Hvis det er en AAK-type, har du ikke bruk for føle-ledningen. Da føler Iskra på D+, noe som er vanlig. Det vil du se av skjema som fulgte med.

(Regner med at du får andre svar/tips før du monterer).

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

En oppdatering:

Ikke så enkelt å lese bildet av Lucas, men etter å ha studert bildet enda en gang ser jeg nå - selv om det begynner å bli sent, at + (og -) må være ladespenning, dvs. de brede pinnene øverst. Det ser også ut som at tilkoblingen som er merket B+ er koblet til + internt i generatoren (ledning mellom disse punktene). B+ er derfor ikke føler på batteriet (dessuten logisk når den er merket B+). + for tilkobling av støykondensator: Må i så fall tilsvare B+. Støykondensator ligger som regel godt synlig og er koblet mellom B+ og B-. Det er mulig den ikke fulgte med.

Uansett, det du trenger er som sagt B+; B- (tykke ledere som er hhv. ladespenning/strøm +/-) og D+ (ladekontrollampe), og disse er tydelig avmerket på Iskra generatoren.

Da vil du få 2 ledere "til overs", dvs. de som er tilkoblet B+ og umerket på Lucas. B+ er sannsynligvis det samme som +, jf, ovenfor. Det kan du sjekke med et ohm-meter. Test mellom disse punktene og det skal vise kortslutning. For sikkerhets skyld måler du også den andre veien (bytt + og - ledningene), og da skal du også få kortslutning. Du bør vel rekke etter disse lederne for å finne hva de er tilkoblet i den andre enden. Ellers blir det bare gjetting.

Du skulle helst ha fått svar fra en som har greie på Lucas. Jeg har sjekket på nettet, men fant ikke koblingsskjema på 16ACR.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Ser greit ut etter koplingsskjemaet til Iskra'en. Jeg har selv en Lucas 16ACR, men denne har kun de tre kontaktene til høyre og ikke de to ekstra til B+ øverst. Men om du kopler til de to på B+, ladelampen på ind og jordingen på B- så har du jo det vesentlige og kan starte opp for å se om noe evt mangler. Hvis det er noe som ikke virker da vil jeg tro at de resterende ledningene skal inn på B+, rett og slett. Så lenge du ikke har turteller som skal på W er det ikke så mange flere alternativer.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker for svar, skal studeres nøye. Mht Iskra: Ja, det er en AAK4118, men tegninger fikk jeg ikke med, kun en enkel unisversalskisse (b- til jord, B+ til batteri pluss etc.).

Legger ved et annet nærbilde av Lucasen, kanskje det er litt lettere å se kablingen her. Har også sjekket litt med multimeteret:

 

1: Kabel til den umerkede (spørsmålstegn) teminalen fra dette platebestyret. (en vikling?)

2: Kabel fra minus-spaden til gods.

3: Kabel fra IND til en komponent (ved tretallet) som sitter boltet i gods. Får den ikke løs, kvarttomspipen ligger i båten ... Det er trolig en diode, den gir kontakt fra kabel (rød kabel på multimeter) til gods (svart kabel på multimeter) men ikke fra gods (rød) til kabel (svart).

4: Spenningsregulering? Sitter på en kjøleplate. Slipper gjennom strøm med lav motstand. Koblet til IND med gul kabel og til det andre kontaktpunktet med en grønn kabel. Dette siste kontaktpunktet står ikke i forbindelse med noen andre kontaktspader (eller loddepunkter/internkabler)

5. Pluss-spaden. Dog IKKE kontakt med B+.

 

lucas_ner_ny.jpg

Link to post

Ja, dette er for så vidt et bedre bilde, men likevel ikke så enkelt å finne ut av. Blir bare gjetting. Denne Lucas-dynamoen ble laget i flere varianter og tilpasset kjøperen (bilfabrikkene). Skal kanskje godt gjøres at du får en kommentar fra en som har akkurat denne, og som kan gi det et sikkert svar på hva de to lederne som du har "til overs" brukes til ombord hos deg.

 

Problemet er de to kablene som du vil få "til overs" når B+; B- og D+ er tilkoblet. Du må bare koste på deg jobben med å finne ut av hvor disse lederne er tilkoblet i den andre enden. Når det er gjort, kan det neppe bli problem å koble disse riktig.

 

Kobling til den nye dynamoen antas å være grei: Tykk 12 volt pluss ladekabel som ifølge tegningen går via Amp-meteret til startmotor og videre til batteri, kobles til B+. Ikke sikkert nødvendig å ha egen kabel fra B- til blokka (B- kan være jordet gjennom dynamohuset). Ellers er det OK å koble B- til samme punkt på starteren som minusledning fra batteriet (jf. tegningen). D+ (IND) skal gå til tenning/ladelampe (ca 1,5 mm2 kabel?)).

Link to post

Sluttrapport (håper jeg:-)

 

Den lille B+ på Lucasen gikk til startmotor, ble koblet til den "doble" B+ på Iskra.

Den "umerkede" kabelspaden var koblet sammen med IND-ledningen i tilslutningsboksen. Blir heretter ignorert.

 

Startet så motoren og etter litt tid kom ladingen i gang så det ulte, Bokstavelig talt. Viftereimen hadde ikke (lengre) profil som passer en moderne reimskive og i alle fall ikke en 65 amp-dynamo kombinert med to halvtomme batterier, men den skal byttes uansett. Så vidt jeg kan se etter noen minutters prøvekjøring er noen kilometer nye kabler, ny dynamo, en rull loddtinn, to ruller vulketape, ny starter, nytt hovestrømpanel, MANGE arbeidstimer og BEP-rele rett og slett bingo. Startmotoren drar i alle fall 50 prosent fortere rundt enn før, selv med et batteri som ikke var helt på topp - og også glødingen virket sprekere. Normalt må denne motoren glødes i 30 sek for å tenne når det er under ti grader, nå testet jeg etter 10 sek og motoren hostet i gang.

 

Nå gjenstår oppkobling av lanterner, lodd, lys etc på de nye bryterpanelene... men til helgen skal det uansett fiskes!

 

Takker igjen for hjelp fra baatplassen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...