Jump to content

Septiktank i plast

jat

Recommended Posts

Vann tankene er laget i PE plast og kan brukes som septik tanker.

Dette er nok ikke helt tilfelle.

Tanker som skal holde på gass f.eks av bensin må "sylfoneres" dette blir gjordt ved at man ved oppblåsingen av tanken bruker klorgass.En annen metode er å legge tankene i gasskammer etter oppblåsing (blowmolding)

Vanlig PE plast er ikke "tett" derfor denne behandling.

Tanker beregnet til sepnikk bør på grunn av luktproblemer være gass-tette

:smiley:

Hei,

I forbindelse med septiktank har jeg planer om å sette inn et mannlokk da dette ikke eksisterer på min tank (tanken er integrert i kjølen) og umulig å få rengjort.

Finnes det noen typer egnet for dette? Jeg ser det selges runde inspeksjonesluker som er laget i hard plast. Er disse bra nok tro?

Hilsen Harald L

Trude III

I forbindelse med septiktank har jeg planer om å sette inn et mannlokk da dette ikke eksisterer på min tank (tanken er integrert i kjølen) og umulig å få rengjort.

Finnes det noen typer egnet for dette? Jeg ser det selges runde inspeksjonesluker som er laget i hard plast. Er disse bra nok tro?

Ja, de er bra nok. Mange av dem leveres imidlertid med selve skruen i plast også. Den er som regel ikke bra nok. Etter noen år i en septiktank, knekker de når det er på tide med en inspeksjon. De har heldigvis standard metriske gjenger. Ta baufila og kutt av skruen. Sett ned en syrefast M10x100 med en nylon lock mutter på tuppen. Da har du en grei løsning på lokket ditt. Plasten i resten av lokket er solid nok, og det er o-ringen som gjør tettejobben.

Lotus

PS: Er du smart, setter du i to mannlokk. Et i hver ende. Da kan du lyse ned i det ene hullet og inspisere/vaske i det andre og motsatt. Siden selve lokket antageligvis koster under en hundrelapp, er det ingen stor kostnad. Kanskje en septikgiver også? Noe dritt når kloakken går full etter at ankeret er sluppet.

Ja, de er bra nok. Mange av dem leveres imidlertid med selve skruen i plast også. Den er som regel ikke bra nok. Etter noen år i en septiktank, knekker de når det er på tide med en inspeksjon. De har heldigvis standard metriske gjenger. Ta baufila og kutt av skruen. Sett ned en syrefast M10x100 med en nylon lock mutter på tuppen. Da har du en grei løsning på lokket ditt. Plasten i resten av lokket er solid nok, og det er o-ringen som gjør tettejobben.

Lotus

PS: Er du smart, setter du i to mannlokk. Et i hver ende. Da kan du lyse ned i det ene hullet og inspisere/vaske i det andre og motsatt. Siden selve lokket antageligvis koster under en hundrelapp, er det ingen stor kostnad. Kanskje en septikgiver også? Noe dritt når kloakken går full etter at ankeret er sluppet.

:smash:

OK,

Takk for tipsene Lotus!

Tanken i Nidelven er lang og strekker seg under en del av dørken som det er mye tråkking. Dette er den "dypeste" delen og her ville det vært praktisk med et mannlokk. Alikevel er jeg skeptisk til å plassere det her da det vel er en sjanse for at det kan bli tråkket i stykker. Det er mulig jeg overdriver frykten for dette. De mannlokkene jeg tenker på er runde og helt flate med antiskli mønster så de er kanskje bra nok.

Hilsen Harald L

Trude III

Flate, runde med antisklimønster? Høres ikke ut som et mannlokk.  Høres mer ut som den på bildet under. Og den er ikke bra nok.  Den du skal ha er 115mm i diameter og har en 10mm bolt i midten. Er i 2 deler. En motholdsring inne i tanken og et lokk med o-ring på utsiden. En kraftig sak i forsterket plast som tåler at du skrur til en 10mm bolt. Bygger ca 12-15mm avhengig av hvor mye du starmmer bolten. Leveres også i en variant med standard hull til givere. Den trenger ingen liming eller skruing ved montering. Kun å stramme opp senterbolten.

Lotus

Bilde

Du mener disse fra Wema?

http://www.wema.no/spesifikasjoner/FLB-1%2...0-%20163120.htm

The WEMA FLB 1 is made from nylon and is used as an inspection hatch in tanks, and with 1 hole for mounting in a fuel or water sensor.

Installation

Cut a 11,5 cm hole in the tank. Loosely screw together the two plates with stainless split pin in place. Lightly coat the O-ring with dishwasher liquid and put between the two plates. Rotate the bottom plate through hole in tank and tighten central screw to give seal with the O-ring on the tank top surface.

I utgangspunktet skal de tette godt. Men, det er alltid et men. Det betinger at anleggsflaten for o-ringen er plan og jevn og at bolten er skrudd stramt nok, men ikke for stramt. Videre at o-ringer er uten skade. Vær obs på den lille o-ringen rundt selve bolten også.

Jeg har hatt en lekkasje via et slikt lokk. Min egen feil. Fylte dieseltanken stappfull. Glemte at mannlokket ikke var skrudd skikkelig til ved montering, men bare løst tilskrudd med en knøttliten nebbtang som var for hånden akkurat da. Et par desiliter lekkasje på et døgn. Etter tilstramming er det tett.

Vanntanken har samme type lokk. Tanken fylles opp til det renner over. Likevel har det aldri vært lekkasje i mannlokket.

Lotus

Høres bra ut, da satser jeg på disse. Mine gamle tanker var laget av kryssfiner med glassfiber utenpå og inne i tanken med et aluminumslokk på hele toppen. Greit nok, men det var ingen mannlokk for å kunne gjøre disse rene. Når jeg åpnet den ene tanken etter at jeg hadde tatt de ut var det fullt av guffe i bunnen. Så nå med nye tanker skal jeg kunne åpne å rengjøre når nødvendig.  :wink:

Vanntanken har samme type lokk. Tanken fylles opp til det renner over. Likevel har det aldri vært lekkasje i mannlokket.Lotus

Jeg har akkurat motsatt erfaring. Har samme lokk i min vanntank. Lakk bestandig litt hver gang jeg fylte tanken helt full. Så fort det ble litt press på lokket så lakk det litt. Byttet forøvrig lokk, men det samme skjedde. Tålte ikke noe særlig trykk før det ble lekkasje - uansett hva jeg gjorde (strammet, smurte pakning etc).

Sannsynligvis er det vanntanken som "buler" litt når den blir fylt "klin" full, slik at mannlokket ikke får tettet 100 %

Løsningen for meg var å innstallere vannmåler, og ikke fylle tanken til det renner over.

Ja, det viser bare at ingen slike lokk er 100% tette 100% av tiden. Siden tanken din buler, er den antagelig av plast. det er min tank også, men foreløpig er det tett. Jeg har en tank fra Nopro. Der mannlokket sitter er det en forsenking. Den bidrar til 2 ting. Mannlokket kommer ikke høyere enn resten av tanken. Dessuten avstiver forsenkingen slik at anleggsflaten for lokket er plan og stabil. En ting til forresten. En liten lekkasje vil samle seg i forsenkingen. Ikke mye, men en desiliter eller 2. Det er lettere å tørke opp søl her enn hvis det her rent ned under tanken.

Og litt utenom:

Hvorfor blir det stabilt med en nedsenking? Plasttykkelsen i tanken er den samme hele veien.  Det er fordi at ved nedbøy er høyden 3 ganger viktigere enn bredden. (matematisk faktum)  Så slike bøyer er med på å avstive uten at man trenger ekstra forsterkning.  Snur du din 2"x4 bjelke på høykant når du lager din veranda, blir den plutselig mye stivere og bedre selv om bjelkebredden og høyden er akkurat som før, bare byttet plass for å si det sånn.

Lotus

• 2 år senere...

Før sjøsetting i år hadde jeg tenkt å løfte ut vanntanken og septiktanken for å bytte en plate under disse som var råtten etter mange år med mindre lekkasjer. Nå viste det seg at også bjelker under dørkplater var tygd på av råtesvinet, så mer må byttes.

Min septiktank er av typen gjennomsiktig plast, merket er Sinterplast og opprinnelig fra Gressvik.

Er det noen som har erfaring med denne typen tanker og er de lukttette slik en septiktank bør være?

Eller er det bare rustfrie tanker som duger?

Hilsen en som ønsker å bli kvitt denne odøren en gang for alle...

Petter-B

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Jeg hadde plast tank selv inntil nå. . Ble aldri kvitt lukta jeg heller :puke: .. Skiftet til rustfri tank og nye sanitærslanger. PS! slangene er like viktige

Ikke glem LUFTINGEN....................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Ikke glem LUFTINGEN....................

Nei, de kan admiralen skrive under på, en dag som slangen var full av guffe og derved tett, hørte jeg bare et hyl da nevnte besetningsmedlem kom flyende ut fra toalettet. Med elektrisk toalett hadde selvsagt luften kommet i retur og der stod jaggu porselenet og rapet inn i toalettrommet. Og for en stank :puke:

Nå skal alle slike slanger byttes, spylingsmuligheter implementeres i tillegg.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Har generellt inntrykk av at sanitærtanker i plast lukter, og at alle anbefaler syrefast stål. Er det noen som har erfaring med tanker av krysfiner og epoxy? En riktig utført tank hvor alle samenføyninger har epoxy hulkil og overflater har toppsjikt av glassfiberarmert epoxy skal jo være fullstendig tett (mer enn vanlig plast) og er anbefalt til feks bensintanker (ref: "The gougeon brothers on boat construction"). Burde ikke dette også fungere til sanitærtanker. I praksis enklere å tilpasse, billigere og raskere enn stål, ville jeg tro.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...