Jump to content

Septiktank i plast

jat

Recommended Posts

Er ikke helt enig i at det kun er syrefaste tanker som gjelder.

Sea-Sea på rudsletta i bærum har en utmerket septiktank i hd-polyten på 40 liter som jeg har montert og som ikke avgir noe septikklukt.

Prisen er heller ikke avskrekkende (844,-).

mvh

Vi har også denne tanken og har ikke hatt noe ubehag med den.

:smiley:

Monterte ny 125L septiktank i PE plast for 2 år siden. Tanken ble laget av Plastinvent AS og er CE godkjent for diesel. Fikk levert med 3/4" luftestuss og fylle og tappestusser der jeg ønsket (38mm).

Kort lufteslange, santiærveske og skylder ofte med vann.

Ikke lukt i det hele tatt! Tror ikke jeg skal ha tanker i annet materiale en PE plast noen gang. Glem korrosjon og lekasjer.

Hilsen Harald L

Trude III

• 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg er svært plaget med odør :puke: rundt båten når ny guffe pumes fra skålen og ned i tanken. Årsaken er nok trolig for dårlig lufting, da eksisterende lufteflens i metall er i en slik konsistens at den kan plukkes fra hverandre med håndkraft, og trolig er den omtrent tettet igjen på innsiden grunnet korrosjonen. Slangen er i utgangspunket også av liten dimensjon (ca 12mm).

For å bøte på dette har jeg tenkt å borre hull i plasttanken hvor flensen er i dag, lime fast en ny og større flens slik at jeg kan sette på luftinslange av større dimensjon. Spørsmålene mine er:

Vil jeg klare å lime en flens fast uten at jeg får luktlekkasje rundt flensen ? Hva bør jeg bruke for å lime fast den nye plastflensen (SIKA?),og til sist er det lurt av meg å gå i gang med dette mens tanken er i båten- eller bør jeg ta tanken ut for å rengjøre/tørke den før noe limes fast? Tilkomsten til området er god og jeg håpte på å få gjort dette på en kveldstund.

Takker for tips :flag:

Hvis du har mannhull i tanken så kan du jo bare sette inn en vanlig skroggjennomføring fra innsiden og ut, da burde det bli tett. Jeg har mine tvil om det vil fungere å bare lime en stuss på fra utsiden, det må jeg innrømme...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, jeg tror ikke jeg klarer å få satt i en skroggjennomføring i det område av :seeya: tanken hvor luftingen er i dag (kommer ikke til for å arbeide på innsiden av tanken). I så fall må jeg ha tanken opp av båten om jeg skal gjøre det slikt.

Er det ingen som har limt lufteflens på septiktank av plast før ?

OBS! Forsiktig med noen plast sepiktanker. Jeg kastet ut nr to i sommer. Den første luktet - og den andre ble lekk. Den andre, velkjent type i sort plast, hadde gjengede stusser. Når stive septikslager sette på kan det lett bli noe press på gjengene og det begynner å lekke . Tettningsstoff f.eks. Tek7 fungerer dårlig mot den plasttypen som brukes.

Når det det syrefast stål som gjelder.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...