Jump to content

Yamaha diesel - vil ikke stoppe...

bjoris

Recommended Posts

Den bare går og går... Vel, den stopper til slutt, men av og til tar det laang tid etter at jeg har slått av nøkkelen. Er litt redd for dynamoen når jeg slår av strømmen og motoren fortsetter å gå i 10 sek før den stopper... Dessuten lurer jeg jo på om det er noe feil som til slutt slår ut i full blomst slik at den ikke stopper i det hele tatt.

Det er først og fremst når motoren er halvvarm at det skjer. Når den er 80 grader er det ikke mer enn maks 1 sek før den stopper, men altså når den ikke er helt varm tar det lang tid...

Noen som vet, eller har en teori om hvordan stoppfunksjonen på motoren er, kanskje det er en naturlig forklaring. Har bare vært bort i magnetstopp, men her klarer jeg ikke å finne ut av hvordan det skjer. Men så er det jo ikke akkurat god plass i motorrommet heller...

Ellers noen som har synspunkter på om dynamoen kan bli skadet av å gå i 10 sek på tomgang etter at strømen er brutt?

Hvis det ender med at motoren ikke vil stoppe i det hele tatt, hvordan stopper jeg den da, min eneste plan pt er å stenge kranen til tanken og det burde vel gå greit? Andre tips?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

bjoris skrev:
Noen som vet, eller har en teori om hvordan stoppfunksjonen på motoren er, kanskje det er en naturlig forklaring. Har bare vært bort i magnetstopp, men her klarer jeg ikke å finne ut av hvordan det skjer. Men så er det jo ikke akkurat god plass i motorrommet heller...Denne har vel en magnetventil som sitter på rotorhodet på dieselpumpa. Finner du den og setter på ei prøvelampe på ledningen så ser du hva som skjer når du slår av tenningslåsen. Den kan være litt trøblete å bytte p.g.a plassen.

Ellers noen som har synspunkter på om dynamoen kan bli skadet av å gå i 10 sek på tomgang etter at strømen er brutt?

Generator blir ikke skadet så lenge den er tilkoblet batteriet. Tenningslås tar kun spenningen til stoppventil på pumpa og ikke tilkoblingen til generatoren?

Hvis det ender med at motoren ikke vil stoppe i det hele tatt, hvordan stopper jeg den da, min eneste plan pt er å stenge kranen til tanken og det burde vel gå greit? Andre tips? Ville vel heller få dette reparert enn å bruke krana :wink:

Cirkeline

Hei

Visste ikke at Yamaha har dieselmotorer.. Yanmar har, og på disse sitter det et stoppsolenoid på dieselumpa som kutter tilførsel av disesel nå strømmen til solenoidet brytes. ( tenningsnøkkelen til stopp stilling).

Du bør sjekke om det står strøm på solenoidet når tenningen er av.

Yamaha me 420 sti har samme blokk (Toyota 4,2l) som Yanmar 6lpa motoren 240 hk. Dieselpumpen på Yamaha og Yanmar er av merket Denso, er det samme merke på pumpen på 370'en? Hvis du får noen til å slå av og på tenningen, mens du lytter ev. kjenner med en finger hvor det klikker skulle det gå greit å finne den.

Ser ut til at verdens beste maskin likevell er produsert. Dette kan vi vel kalle et luxusproblem...

Fra spøk til alvor: La kånemor stoppe motoren mens du sitter i maskinrommet og studerer bevegelige deler rundt brennstoffpumpen. Når hun stopper motoren vil du se en hendel som beveger seg, dette er stopphendelen. Denne kan du dytte i for hånd for å stoppe maskinen din. Det kan faktisk være problemet ditt er noen bevegelige deler og dippedutter som trenger litt kjærlighet i form av en skvett olje.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...