Jump to content

Kjøp av gummibåt?

kirkes

Recommended Posts

Hei :confused:

Vi skal kjøpe gummibåt og trenger noen gode råd om dette. Er det noen merker jeg bør holde meg unna (Silver Marine?)

andre som absolutt er å anbefale (Zodiac)

Har også vært innom Quicksilver, Aquaquick, Achilles. Hva med materiallet gummibåtene er lagd av, er det store forskjeller her? Hva med tykkelse på materiallet? Gode råd mottaes med takk.

Snart ferdig med båtpussen.

Hilsen

Kirkes

Her er det nok like mange meninger som båteiere,

men jeg har nå min tredje Zodiac 310 Cadet og godt fornøyd med denne.

Solid laget, god innvendig bunn og går stabilt og godt i vannet pga oppblåsbar kjøl.

Jeg tror ikke at tykkelse på duken i skroget alene avgjør hvor solid båten er,

men at kvaliteten avgjøres av type armering, materialvalg, sveisemetoder, osv..

Kanskje er de kjente merkene som produserer båter til profesjonelt bruk et sikrere valg.

Jeg har ikke hatt annet enn Zodiac, men har venner som har forsøkt noen Østen-produserte joller.

Disse har mer eller mindre uten unntak løsnet i sveiseskjøter, overgang mellom bunn og pontonger, motorplaten bak, osv.

Med det er ikke sagt at Zodiac er det eneste saliggjørende, men hold deg iallefall til anerkjente merker som har

et seriøst forhandlernett og som tilbyr deletilgang og gode garantiordninger.

Skulle en sveiseskjøt gå opp eller noe feil skulle skje med selve duken, så gir f.eks. Zodiac 5 års garanti på dette.

Du får også kjøpt løse ventiler, m.m. overalt, noe som er en forbruksvare på gummijoller.

En bekjent måtte f.eks. kassere en gummijolle av et perifert fabrikat i ellers god stand for et par år siden fordi en ventil lakk luft

og det viste seg at denne ikke var utskiftbar.

Et råd er iallefall å tenke nøye gjennom hva båten skal brukes til med hensyn til størrelse og motorvalg.

Er det leketøy for ungene, kan du kjøpe hva som helst, men skal den ha seriøse bruksområder som

inn fra skjærgården til byene med hele familien, fiske, sette garn, osv, bør båten minimum være 3 meter.

I tillegg anser jeg jolla som en del av nødutstyret ombord.

Derfor er det et poeng for meg at den skal være stor nok til å romme hele familien på en trygg måte i en nødsituasjon.

Jeg bruker en Yamaha 9,9 (15) hk på Zodiac`en.

Denne er kraftig nok til å løfte båten i 15-20 knop med to voksne + to barn + hund og handleposer,

og dette gir effektiv transport ut og inn til "moderskipet". I tillegg klarer den greit å trekke vannski med ungene.

Som nevnt, tenk gjennom hva dere skal bruke jolla til, og la dette avgjøre valget videre!

Lykke til.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Er ferd med å innsnevre gummibåtkjøpet mitt nå... Ender nok opp med enter med enten en Honda (Honwave) til 9000 kroner eller en Aquaquick til 6500 kroner begge i størrelse 300 fra Båtland på CC vest, til fremdrift blir det ligger det an til å bli en 6 hk 4 takter fra Bakken i Drammen av typen Mercurry til 7900 penger...

Båten skal kun brukes til småkjøring til og fra Stauden, samt et ungene sikkert skal bruke den litt..

Er det noen grunn til at jeg bør velge Honda båten eller bør jeg velge Aquaquick.... eller andre merker til samme pris som jeg ikke har funnet ennå..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi har akkurat kjøpt en liten slepejolle: Suzumar. På Sjøen for alle ble det gitt meget gode tilbud på denne og kvaliteten ser bra ut. Mye båt for pengene og en del rimeligere enn de merkene som har "grepet" på markedet. Suzumar prises agressivt da de vil inn på det norske markedet, etter det jeg har forstått.

Bla Oslo Marineservice forhandler merket: http://www.oslomarineservice.no/Suzumar.htm

Kanskje noe å vurdere?

mvh Bergen dørk

mvh Bergen Dørk

Har bedt om tilbud på en Suzumar 320 med 6 hk Suzuki 4 takter fra Sande Motor Senter i dag, gjenstår se hva dette komme til å koste.. motoren koster 7990 der, som er det samme som Mercury koster hos Bakken Motor..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Vi kjøpte den minste Suzumar til ungene og kjøper motor etterhvert. Anbefalt 2,5 hk til 4 hk. Ser for meg at det hadde vært en fordel med bensintank i motoren, da det blir noe tungvint med egen tank i såpass liten båt.

Synspunkter? Erfaringer? Med fare for å spore av det temaet egentlig var postet for å belyse. :crazy:

mvh Bergen Dørk

Er det noen grunn til at jeg bør velge Honda båten eller bør jeg velge Aquaquick.... eller andre merker til samme pris som jeg ikke har funnet ennå..

Vel... jeg valgte Aquaquik 3,0 m og har hatt denne nå i to sesonger. Fant at Motorhuset AS ved raset mellom Porsgrunn og Skien hadde det beste tilbudet på pakke båt/motor den gangen. Jeg er sånn passe fornøyd med båten. Malingen på motorbraketten begynnte å flasse nesten umiddelbart og det ble også raskt en brist i den ene bunnplaten. Har hatt luft lekkasje og vannlekkasje fra selvlenserventilen. Den siste feilen ble rettet v/reklamasjon. I dag hadde jeg valgt en annen båt - mulignes en Zodiak (selv om prisen er vesentlig stivere). Motoren er jeg imidlertid veldig fornøyd med - en Tohatsu 9,8. Står skrevet mye om denne motoren (vekt etc) andre steder på forumet.

Hvis thagen stilte spørsmålet til meg, så betalte vi 3990,-. Syntes det var rimelig. Nærmeste konkurrent på tilsvarende båt har lagt på ca 6000,-. I tillegg er Suzumaren med trespiler (lik toften) i bunnen og dermed bedre å stå i, sammenlignet med de som kun "tråkkes" gjennom i denne rimeligere prisklassen. Den bærer ellers preg av solid håndverk (sålangt jeg kan vurdere) og har et stilig utseende.

mvh Bergen Dørk

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Har hatt suzumar 320 med 5hk suzuki i en sesong nå og er så langt fornøyd med båten, motoren vibrerer en del ved litt turtall :crazy: ,gjør 10-11 knop med meg og de to små(8 år).Lurte på og bygge om til 6hk på høsten men ble anbefalt og ikke gjøre det da det ville bli dårligere dreimoment(5 og 6hk er like motorer men med forskjellig kamaksel ).

gummijolla.jpg

gummijolla2.jpg

Redigert av ollebollenor (see edit history)

sto det skjæret i kartet????

Da her jeg fått tilbud på en Suzumar 320 AL med Suzuki DF 6 hk på 15490 blanke norske kroner... Høres ikke så aller værst ut etter min begrensede kunnskap om priser på slikt utstyr. Ser at dette (båt og motor) annonserer på finn.no for 7990 pr. stk...

Har også planer om å kjøpe meg gummibåt. Men så lurte en kompis på hvorfor jeg ikke kjøpte plast istedet.

Hvorfor gjør jeg ikke det??

Jeg byttet faktisk fra plast til gummi av bl.a. følgende årsaker:

- Lettere

- Mye enklere å stue bort i vinterhalvåret

- Kan enkelt fortøyes til moderskipet uten sjenerende dunk mot skutesiden. Etter et par våkenetter etter slike dunk, ble enedelig avgjørelse fattet en tidlig morgen ved Jomfruland havn :smash:

Solgte min YAM 275 sammen med min gamle båt, og kjøper nå Zodiac 285 S sammen med Viknes 1030 som ble handlet i fjor høst.

Var godt fornøyd med YAM som jeg hadde en 6hk Suzuki 4T på, og skal bruke samme motor til Zodiacen. En av fordelene med Suzuki er at du får intern bensintank på 2L, slik at du slipper ekstern tank med mindre du skal på langtur.

Kan derfor anbefale Suzuki 6hk!

Jeg er midt i gummibåt bytte akkurat nå.

Solgte min Zodiac Cadet FR 285, og skal ha en båt som er muligens et nummer større.

Billigjollene, som Duramar, Aquaquick og alle de andre ble raskt listet som " uaktuelle. "

Jeg tok meg derfor en tur å glante på denne Suzumar jolla, og da 320 modellen ettersom den anses å være passe stor. Flere skryter veldig av disse, og mener utførelse og finish er på høyde med joller som Zodiac og Bombard.

DET ER DEN IKKE. Billige løsninger, tauverk istedet for sydde bånd langs pontongene, rynker i duken rundt forsterkningene, billige plastdetaljer, simple årer, man kan lett se hvorfor jolla er såvidt rimelig. Den hadde veldig store og fine pontonger, men der sluttet også min interesse egentlig. Den var veldig billig, det er åpenbart at Erling Sande vil inn på markedet med disse. Sammelignet med billig Zodiac`en ( som kalles Zoom ) og den originale, som heter CADET, faller den gjennom på alle punkter med unntak av pris.

Jeg velger heller en 3 år gammel Zodiac, framfor en NY Suzumar. Prisen blir da omlag den samme. Trur eg. :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Ser jo helt klart at en båt til 8000 kroner ikke kan være like bra som Zodiac til det dobbelte av prisen, men spørsmålet er om det er godt nok til det bruk man skal ha. Koster båten det halve og varer halvparten så lenge så går vinningen opp i spinningen etter min syn. Det eneste ankepunktet er selvsagt vekten. En Suzumar 320 veier 49 kg, som er relativt mye om en sammenligner med de lettere dyrere typene. Dette er et av kompromissene er er nødt til å inngå om en kjøper en billig båt. En billig båt er også billigere å erstatte om den blir stjålet for de av oss som har høy egenandel på forsikringen..

For meg så er ikke tauverk langs båten stort problem, det har min gamle Zodiac 430 også.. Jeg planlegger ikke å slite i dette tauverket hele dagen lang, men selvsagt andre stiller andre krav her.

For meg handler dette om hvor mye penger jeg vil legge i en gummibåt med motor, som i hovedsak skal benyttes til å komme til land der hvor jeg ikke kommer inn med Stauden II, og litt smøkjøing rundt samt at ungene kan lære seg litt med den.

Jeg lurte også på å kjøpe billigjolle, men endte opp med en brukt Zodiac Cadet 285. Fant ut at den i hvetfall var brukt noen år, og siden jeg ikke kunne se tydlelige svakhetstegn på noe så er vel den bra?

Kjente litt til disse jollene da naboen har en Zodiac Cadet 310 hengt opp i snapdaviter på sin Riviera 925. Han har hatt den i 10 år og skruter fælt av den. Han bruker den mye til å sette garn.

Jeg har imidlertid et spørsmpl til de som kan Zodiac ( f.eks. Suzuki). Hvilken vei skal bunnlemmene ligge, grå opp eller mørk brun opp ??

Jeg trodde den lysgrå skulle opp. Det var de da jeg kjøpte jolla, og brodren har de samme vei. Det er jo også 2 langsgående lister på de bakerste lemmene som jeg trodde burde peke opp. Naboen har imidlertid den mørke brune siden opp, og mener det er riktig vei.

Noen som vet sikkert?

Jeg har imidlertid et spørsmpl til de som kan Zodiac ( f.eks. Suzuki). Hvilken vei skal bunnlemmene ligge, grå opp eller mørk brun opp ??

Jeg har en Bombard Tropic 305 (er vel økonomi utgaven av/fra Zodiac tror jeg), og der er den malte siden opp (mintgrønn, i mitt tilfelle :-). De listene som er på de bakerste platene skal være opp.

Båten er forøvrig fra 1990 og holder seg meget bra. Da jeg kjøpte den var akterspeilet løsnet i den ene siden, men en boks med lim fra gummibåt spesialisten i Slemmestad (litt mot Asker) limte det godt sammen. Godt nok til å tåle en 9,9 (15hk) motor i full fart uten antydning til å gi etter.

Jeg vil anbefale de som ønsker seg en gummibåt å heller kjøpe en brukt Zodiac eller Bombard med en lapp eller to, så lenge de holder på lufta. Mange synes nok kanskje at båten er "defekt" om den må repareres, men med litt praktiske fremfor kosmetiske øyne, så er dette intet problem. Hull får man etterhvert uansett.

Brukte 10" Z eller B finner man ofte til gode priser, omkring 3-6000 tenker jeg ? Ga 1800,- for min + 150 i lim :smiley:

Motortips : Mercury 4 hk (angrer på at jeg solgte den) tar denne båten i plan med 120 kg last. Har en Yamaha 4 hk som ikke klarer det av en eller annen grunn. Har derfor kjøpt en Mercury 5 hk som jeg gleder med veldig til å prøve.

Noen som vil ha en Yamaha 4 hk ? Prisantydning ca. 3500... eller bud ? Eller så blir det reservemotor på ei anna balje :cool:

Hilsen

Are

• 3 uker senere...

Ser at det annonseres med en VIB fra Suzumar for tiden til brukbar pris og ikke minst vekt.. som kun er 32kg på en 310 båt. Ser at denne annonseres for 7990,- på Finn.no, og siden jeg tenkte å bestille en Suzumar båt i morgen slik at jeg har den til helgen... enten blir det denne eller så blir det 320AL til samme pris, motor blir 6hk 4 takt fra Suzuki.

Er det nogen som har sett denne båten eller prøvd den mon tro?

Kopiert fra Erlig Sandes hjemmesider om båten

SUZUMAR DS-310/350 VIB

SUZUMAR DS-310/350 VIB Disse to båtene kombinerer det beste fra to verdener for deg som trenger en rask stabil båt. Kraftig og stiv V-bunn, tilnærmet fast dørk og alikevel vil pakke det hele ned i en medfølgende bag. Ved et trykk på 11.5 Psi i pontongene er VIB’en fast og stabil som en RIB. Lasteevnen er det heller ikke noe å si på, hendholsdvis 620 kg for 310 og 900 kg for 350. I tillegg er disse båtene utstyrt med oppblåsbare flaps i hekken, som gjør at båten ikke har noen markert planingsterskel.

Med Suzuki Marine sin egen serie av høykvalitets gummibåter som er produsert spesielt for Suzuki, er valget enkelt. Det finnes en serie båter fra 2,3 -3,9 meters lengde. Her finnes det modeller med aluminiumsdørk, oppblåsbar dørk og RIB modeller. Til vannsport, som landstedbåt eller slepejolle. Med markert V-bunn er alle Suzumar gummibåter lett-manøvrerte og sikre, med gode fartsegenskaper. Det siste nye er VIB båter. Disse kombinerer GPR RIB’ens stabilitet og V-bunn med konvensjonelle gummibåters sammenleggbarhet, må sees og ikke minst oppleves.

OPPBLÅSBAR = sammenleggbar, kompakt. ALUMINIUMSDØRK = sammeleggbar, robust RIB = Bedre sjøegenskaper, stivere

Teknisk Spesifikasjon

TEKNISK DATA: DS-310 VIB - DS-350 VIB

Lengde (cm) 310 - 356

Innsidelengde (cm) 213 - 238

Bredde (cm) 156 - 172

Innside bredde (cm) 68 - 82

dørk areal (m2) 1.24 - 1.74

Tube diameter (cm) 43.5 - 45.0

Tørr vektt (kg) 31.46 - 43.37

Luft kammer 5 - 5

Maks ant. personer 3.5 - 5

Maks last (kg) 620 - 900

Anbefalt motor (hp) 10 - 15

Tube trykk (bar) 0.25 - 0.25

Dørk trykk (bar) 0.80 - 0.80

Redigert av sydvesten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...