kirkes Startet 8.April.2007 Del på Facebook Startet 8.April.2007 Hei Vi skal kjøpe gummibåt og trenger noen gode råd om dette. Er det noen merker jeg bør holde meg unna (Silver Marine?) andre som absolutt er å anbefale (Zodiac) Har også vært innom Quicksilver, Aquaquick, Achilles. Hva med materiallet gummibåtene er lagd av, er det store forskjeller her? Hva med tykkelse på materiallet? Gode råd mottaes med takk. Snart ferdig med båtpussen. Hilsen Kirkes Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 JEg kan anbefale Achilles. Er brukbar etter 12 år tåler røff behandling opptrekk på skjær og strand. KJØP IKKE BÅT LAGET AV PVC STOFF, Mener ACHILLES er laget av Hypalon. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 (redigert) Her er det nok like mange meninger som båteiere, men jeg har nå min tredje Zodiac 310 Cadet og godt fornøyd med denne. Solid laget, god innvendig bunn og går stabilt og godt i vannet pga oppblåsbar kjøl. Jeg tror ikke at tykkelse på duken i skroget alene avgjør hvor solid båten er, men at kvaliteten avgjøres av type armering, materialvalg, sveisemetoder, osv.. Kanskje er de kjente merkene som produserer båter til profesjonelt bruk et sikrere valg. Jeg har ikke hatt annet enn Zodiac, men har venner som har forsøkt noen Østen-produserte joller. Disse har mer eller mindre uten unntak løsnet i sveiseskjøter, overgang mellom bunn og pontonger, motorplaten bak, osv. Med det er ikke sagt at Zodiac er det eneste saliggjørende, men hold deg iallefall til anerkjente merker som har et seriøst forhandlernett og som tilbyr deletilgang og gode garantiordninger. Skulle en sveiseskjøt gå opp eller noe feil skulle skje med selve duken, så gir f.eks. Zodiac 5 års garanti på dette. Du får også kjøpt løse ventiler, m.m. overalt, noe som er en forbruksvare på gummijoller. En bekjent måtte f.eks. kassere en gummijolle av et perifert fabrikat i ellers god stand for et par år siden fordi en ventil lakk luft og det viste seg at denne ikke var utskiftbar. Et råd er iallefall å tenke nøye gjennom hva båten skal brukes til med hensyn til størrelse og motorvalg. Er det leketøy for ungene, kan du kjøpe hva som helst, men skal den ha seriøse bruksområder som inn fra skjærgården til byene med hele familien, fiske, sette garn, osv, bør båten minimum være 3 meter. I tillegg anser jeg jolla som en del av nødutstyret ombord. Derfor er det et poeng for meg at den skal være stor nok til å romme hele familien på en trygg måte i en nødsituasjon. Jeg bruker en Yamaha 9,9 (15) hk på Zodiac`en. Denne er kraftig nok til å løfte båten i 15-20 knop med to voksne + to barn + hund og handleposer, og dette gir effektiv transport ut og inn til "moderskipet". I tillegg klarer den greit å trekke vannski med ungene. Som nevnt, tenk gjennom hva dere skal bruke jolla til, og la dette avgjøre valget videre! Lykke til. Redigert 8.April.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Som Pohebe sier er det like mange meninger som båtfolk. Temaet er grundig drøftet flere ganger her inne. Om du går i emneoversikten finner du mange gode tips f.eks. her Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Er ferd med å innsnevre gummibåtkjøpet mitt nå... Ender nok opp med enter med enten en Honda (Honwave) til 9000 kroner eller en Aquaquick til 6500 kroner begge i størrelse 300 fra Båtland på CC vest, til fremdrift blir det ligger det an til å bli en 6 hk 4 takter fra Bakken i Drammen av typen Mercurry til 7900 penger... Båten skal kun brukes til småkjøring til og fra Stauden, samt et ungene sikkert skal bruke den litt.. Er det noen grunn til at jeg bør velge Honda båten eller bør jeg velge Aquaquick.... eller andre merker til samme pris som jeg ikke har funnet ennå.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bergen dørk Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Vi har akkurat kjøpt en liten slepejolle: Suzumar. På Sjøen for alle ble det gitt meget gode tilbud på denne og kvaliteten ser bra ut. Mye båt for pengene og en del rimeligere enn de merkene som har "grepet" på markedet. Suzumar prises agressivt da de vil inn på det norske markedet, etter det jeg har forstått. Bla Oslo Marineservice forhandler merket: http://www.oslomarineservice.no/Suzumar.htm Kanskje noe å vurdere? mvh Bergen dørk Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sydvesten Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 (redigert) Har bedt om tilbud på en Suzumar 320 med 6 hk Suzuki 4 takter fra Sande Motor Senter i dag, gjenstår se hva dette komme til å koste.. motoren koster 7990 der, som er det samme som Mercury koster hos Bakken Motor.. Redigert 14.April.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bergen dørk Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Vi kjøpte den minste Suzumar til ungene og kjøper motor etterhvert. Anbefalt 2,5 hk til 4 hk. Ser for meg at det hadde vært en fordel med bensintank i motoren, da det blir noe tungvint med egen tank i såpass liten båt. Synspunkter? Erfaringer? Med fare for å spore av det temaet egentlig var postet for å belyse. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
thagen Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Kor mykje betalte de for båten? Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Jeg kjøpt en brukt YAM for noen år siden og er fornøyd. Diameteren på pontongene er en god del større en på f.eks svoger'n sin Aquaquick. Det medfører at den er litt trang inni men tror vel at oppdriften må være bedre...? Kjører ihvertfall dr..... av svoger'n min med samme motor. Chiba Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Er det noen grunn til at jeg bør velge Honda båten eller bør jeg velge Aquaquick.... eller andre merker til samme pris som jeg ikke har funnet ennå.. Vel... jeg valgte Aquaquik 3,0 m og har hatt denne nå i to sesonger. Fant at Motorhuset AS ved raset mellom Porsgrunn og Skien hadde det beste tilbudet på pakke båt/motor den gangen. Jeg er sånn passe fornøyd med båten. Malingen på motorbraketten begynnte å flasse nesten umiddelbart og det ble også raskt en brist i den ene bunnplaten. Har hatt luft lekkasje og vannlekkasje fra selvlenserventilen. Den siste feilen ble rettet v/reklamasjon. I dag hadde jeg valgt en annen båt - mulignes en Zodiak (selv om prisen er vesentlig stivere). Motoren er jeg imidlertid veldig fornøyd med - en Tohatsu 9,8. Står skrevet mye om denne motoren (vekt etc) andre steder på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 (redigert) Hvis thagen stilte spørsmålet til meg, så betalte vi 3990,-. Syntes det var rimelig. Nærmeste konkurrent på tilsvarende båt har lagt på ca 6000,-. I tillegg er Suzumaren med trespiler (lik toften) i bunnen og dermed bedre å stå i, sammenlignet med de som kun "tråkkes" gjennom i denne rimeligere prisklassen. Den bærer ellers preg av solid håndverk (sålangt jeg kan vurdere) og har et stilig utseende. mvh Bergen Dørk Redigert 14.April.2007 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
ollebollenor Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 (redigert) Har hatt suzumar 320 med 5hk suzuki i en sesong nå og er så langt fornøyd med båten, motoren vibrerer en del ved litt turtall ,gjør 10-11 knop med meg og de to små(8 år).Lurte på og bygge om til 6hk på høsten men ble anbefalt og ikke gjøre det da det ville bli dårligere dreimoment(5 og 6hk er like motorer men med forskjellig kamaksel ). Redigert 14.April.2007 av ollebollenor (see edit history) Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Sydvesten Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Da her jeg fått tilbud på en Suzumar 320 AL med Suzuki DF 6 hk på 15490 blanke norske kroner... Høres ikke så aller værst ut etter min begrensede kunnskap om priser på slikt utstyr. Ser at dette (båt og motor) annonserer på finn.no for 7990 pr. stk... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Finnmaster57BR Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Har også planer om å kjøpe meg gummibåt. Men så lurte en kompis på hvorfor jeg ikke kjøpte plast istedet. Hvorfor gjør jeg ikke det?? Hadde egengtlig bestemt meg for å kjøpe en Zodiac 285 S med 6Hk. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Har også planer om å kjøpe meg gummibåt. Men så lurte en kompis på hvorfor jeg ikke kjøpte plast istedet.Hvorfor gjør jeg ikke det?? Jeg byttet faktisk fra plast til gummi av bl.a. følgende årsaker: - Lettere - Mye enklere å stue bort i vinterhalvåret - Kan enkelt fortøyes til moderskipet uten sjenerende dunk mot skutesiden. Etter et par våkenetter etter slike dunk, ble enedelig avgjørelse fattet en tidlig morgen ved Jomfruland havn Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Har akkurat handlet meg en Hasle aqua fun jeg skal ha en 8hk tohatsu på. Tror ikke jeg med min bruk passer til å ha gummibåt. Men ser minusene med dunk mot skroget og jolle konstant på slep. Tror dog ikke den myke plasten klarer å ripe et glassfiberskrog. Sitér dette innlegget Link to post
Sibelius Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Solgte min YAM 275 sammen med min gamle båt, og kjøper nå Zodiac 285 S sammen med Viknes 1030 som ble handlet i fjor høst. Var godt fornøyd med YAM som jeg hadde en 6hk Suzuki 4T på, og skal bruke samme motor til Zodiacen. En av fordelene med Suzuki er at du får intern bensintank på 2L, slik at du slipper ekstern tank med mindre du skal på langtur. Kan derfor anbefale Suzuki 6hk! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg er midt i gummibåt bytte akkurat nå. Solgte min Zodiac Cadet FR 285, og skal ha en båt som er muligens et nummer større. Billigjollene, som Duramar, Aquaquick og alle de andre ble raskt listet som " uaktuelle. " Jeg tok meg derfor en tur å glante på denne Suzumar jolla, og da 320 modellen ettersom den anses å være passe stor. Flere skryter veldig av disse, og mener utførelse og finish er på høyde med joller som Zodiac og Bombard. DET ER DEN IKKE. Billige løsninger, tauverk istedet for sydde bånd langs pontongene, rynker i duken rundt forsterkningene, billige plastdetaljer, simple årer, man kan lett se hvorfor jolla er såvidt rimelig. Den hadde veldig store og fine pontonger, men der sluttet også min interesse egentlig. Den var veldig billig, det er åpenbart at Erling Sande vil inn på markedet med disse. Sammelignet med billig Zodiac`en ( som kalles Zoom ) og den originale, som heter CADET, faller den gjennom på alle punkter med unntak av pris. Jeg velger heller en 3 år gammel Zodiac, framfor en NY Suzumar. Prisen blir da omlag den samme. Trur eg. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
loffern Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Hadde en Boombard av typen Typhoon og var veldig fornøyd. De billige veier også som regel mye mer enn de dyrere og er derfor vanskeligere å ha med å gjøre hvis en vil ha den opp på fordekket. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Ser jo helt klart at en båt til 8000 kroner ikke kan være like bra som Zodiac til det dobbelte av prisen, men spørsmålet er om det er godt nok til det bruk man skal ha. Koster båten det halve og varer halvparten så lenge så går vinningen opp i spinningen etter min syn. Det eneste ankepunktet er selvsagt vekten. En Suzumar 320 veier 49 kg, som er relativt mye om en sammenligner med de lettere dyrere typene. Dette er et av kompromissene er er nødt til å inngå om en kjøper en billig båt. En billig båt er også billigere å erstatte om den blir stjålet for de av oss som har høy egenandel på forsikringen.. For meg så er ikke tauverk langs båten stort problem, det har min gamle Zodiac 430 også.. Jeg planlegger ikke å slite i dette tauverket hele dagen lang, men selvsagt andre stiller andre krav her. For meg handler dette om hvor mye penger jeg vil legge i en gummibåt med motor, som i hovedsak skal benyttes til å komme til land der hvor jeg ikke kommer inn med Stauden II, og litt smøkjøing rundt samt at ungene kan lære seg litt med den. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg lurte også på å kjøpe billigjolle, men endte opp med en brukt Zodiac Cadet 285. Fant ut at den i hvetfall var brukt noen år, og siden jeg ikke kunne se tydlelige svakhetstegn på noe så er vel den bra? Kjente litt til disse jollene da naboen har en Zodiac Cadet 310 hengt opp i snapdaviter på sin Riviera 925. Han har hatt den i 10 år og skruter fælt av den. Han bruker den mye til å sette garn. Jeg har imidlertid et spørsmpl til de som kan Zodiac ( f.eks. Suzuki). Hvilken vei skal bunnlemmene ligge, grå opp eller mørk brun opp ?? Jeg trodde den lysgrå skulle opp. Det var de da jeg kjøpte jolla, og brodren har de samme vei. Det er jo også 2 langsgående lister på de bakerste lemmene som jeg trodde burde peke opp. Naboen har imidlertid den mørke brune siden opp, og mener det er riktig vei. Noen som vet sikkert? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg har imidlertid et spørsmpl til de som kan Zodiac ( f.eks. Suzuki). Hvilken vei skal bunnlemmene ligge, grå opp eller mørk brun opp ?? Jeg har en Bombard Tropic 305 (er vel økonomi utgaven av/fra Zodiac tror jeg), og der er den malte siden opp (mintgrønn, i mitt tilfelle :-). De listene som er på de bakerste platene skal være opp. Båten er forøvrig fra 1990 og holder seg meget bra. Da jeg kjøpte den var akterspeilet løsnet i den ene siden, men en boks med lim fra gummibåt spesialisten i Slemmestad (litt mot Asker) limte det godt sammen. Godt nok til å tåle en 9,9 (15hk) motor i full fart uten antydning til å gi etter. Jeg vil anbefale de som ønsker seg en gummibåt å heller kjøpe en brukt Zodiac eller Bombard med en lapp eller to, så lenge de holder på lufta. Mange synes nok kanskje at båten er "defekt" om den må repareres, men med litt praktiske fremfor kosmetiske øyne, så er dette intet problem. Hull får man etterhvert uansett. Brukte 10" Z eller B finner man ofte til gode priser, omkring 3-6000 tenker jeg ? Ga 1800,- for min + 150 i lim Motortips : Mercury 4 hk (angrer på at jeg solgte den) tar denne båten i plan med 120 kg last. Har en Yamaha 4 hk som ikke klarer det av en eller annen grunn. Har derfor kjøpt en Mercury 5 hk som jeg gleder med veldig til å prøve. Noen som vil ha en Yamaha 4 hk ? Prisantydning ca. 3500... eller bud ? Eller så blir det reservemotor på ei anna balje Hilsen Are Sitér dette innlegget Link to post
Aquapro Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Aquapro Nordic har jo ett godt utvalg av solide gummibåter og RIB er. Har selv kjøpt en 17 fot RIB derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 (redigert) Ser at det annonseres med en VIB fra Suzumar for tiden til brukbar pris og ikke minst vekt.. som kun er 32kg på en 310 båt. Ser at denne annonseres for 7990,- på Finn.no, og siden jeg tenkte å bestille en Suzumar båt i morgen slik at jeg har den til helgen... enten blir det denne eller så blir det 320AL til samme pris, motor blir 6hk 4 takt fra Suzuki. Er det nogen som har sett denne båten eller prøvd den mon tro? Kopiert fra Erlig Sandes hjemmesider om båten SUZUMAR DS-310/350 VIB SUZUMAR DS-310/350 VIB Disse to båtene kombinerer det beste fra to verdener for deg som trenger en rask stabil båt. Kraftig og stiv V-bunn, tilnærmet fast dørk og alikevel vil pakke det hele ned i en medfølgende bag. Ved et trykk på 11.5 Psi i pontongene er VIB’en fast og stabil som en RIB. Lasteevnen er det heller ikke noe å si på, hendholsdvis 620 kg for 310 og 900 kg for 350. I tillegg er disse båtene utstyrt med oppblåsbare flaps i hekken, som gjør at båten ikke har noen markert planingsterskel. Med Suzuki Marine sin egen serie av høykvalitets gummibåter som er produsert spesielt for Suzuki, er valget enkelt. Det finnes en serie båter fra 2,3 -3,9 meters lengde. Her finnes det modeller med aluminiumsdørk, oppblåsbar dørk og RIB modeller. Til vannsport, som landstedbåt eller slepejolle. Med markert V-bunn er alle Suzumar gummibåter lett-manøvrerte og sikre, med gode fartsegenskaper. Det siste nye er VIB båter. Disse kombinerer GPR RIB’ens stabilitet og V-bunn med konvensjonelle gummibåters sammenleggbarhet, må sees og ikke minst oppleves. OPPBLÅSBAR = sammenleggbar, kompakt. ALUMINIUMSDØRK = sammeleggbar, robust RIB = Bedre sjøegenskaper, stivere Teknisk Spesifikasjon TEKNISK DATA: DS-310 VIB - DS-350 VIB Lengde (cm) 310 - 356 Innsidelengde (cm) 213 - 238 Bredde (cm) 156 - 172 Innside bredde (cm) 68 - 82 dørk areal (m2) 1.24 - 1.74 Tube diameter (cm) 43.5 - 45.0 Tørr vektt (kg) 31.46 - 43.37 Luft kammer 5 - 5 Maks ant. personer 3.5 - 5 Maks last (kg) 620 - 900 Anbefalt motor (hp) 10 - 15 Tube trykk (bar) 0.25 - 0.25 Dørk trykk (bar) 0.80 - 0.80 Redigert 7.Mai.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.