Jump to content

Kjøp av gummibåt?

kirkes

Recommended Posts

Hadde de ennå hatt en kvalitetsbåt så hadde nok ikke dette skjedd, er glad jeg ikke har kjøpt noe slikt rask, den dobble prisen og halve kvaliteten... minner med faktisk om noe annet som er svensk :lol::lol:

:lol::lol::lol:

Nå ber du om bråk Ask.... når Zodiac elskeren over alle våkner til liv... ja bør du har svarene klare.... :lol::lol:

:flag::yesnod:

Har rotet bort den ene plastbeskyttelsen på avstivingen av dørken :crazy: (aliminiumsplater) denne er ikke på lager iNorge og tar 2 til 3 uker og skaffe :headbang: .De plastsakene som sitter på dørkplatene går ikke og skaffe uten og kjøpe ny dørkplate :cryin: .Disse plastsakene har lett for og løsne :confused: og faller da ut når båten snues på hodet.Virker som om deletilgangen ikke er helt på topp på suzumar joller :sad:

sto det skjæret i kartet????

• 1 måned senere...

Liten tilbakemelding fra Suzumar'en... båten virker grei og fungerer bra, men ikke maljene som holder tauverket rundt.... De er ikke rustfrie :confused: ... Etter en drøy måned på dekket til moderskipet kan en tydelig se rust på maljene... Dette blir selvsagt klaget inn til importøren :discuss:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

båten virker grei og fungerer bra, men ikke maljene som holder tauverket rundt.... De er ikke rustfrie ... Etter en drøy måned på dekket til moderskipet kan en tydelig se rust på maljene...

Velcome ro the real world.

Les mine erfaringer om Arimar jolla. TILSYNELATENDE like bra som en kvalitetsjolle, men det var bare tilsynelatende også..

Var det så enkelt at noen kunne levere EKSAKT SAMME kvalitet til 1/3 av prisen, ville selvsagt ikke de " dyre " leverandørene få solgt en eneste bæsj. Det gjør de, og du er i selv iferd med å oppleve hvorfor....

Suzuki

No boat needed..

Ja, så kom vannet :lol: .. inn i gummibåten (Zodiac Cadet 285).

Prøvde fiskelykken et lite stykke på utsiden av Strømtangen på onsdag. Satt og pilket med stanga i gummibåten. Ikke noe fangst så etter en havtimes tid tenkte jeg å dorge litt. Så ble gjort, men etter å ha stampet mot bølgene en stund ble det rimlig vått i båten. Ikke pga sprut skjønte jeg, men pga at noe var lekk. Det kom inn myyyeee vann.

Fikk kjørt inn til Flatskjær. Tenkte at det kunne være gummiproppen i aktespeilet som lakk. På tidligre gummibåter har det vært en gummileppe som fungerer som ventil (vann ut, men ikke inn). Man kan da ta ut proppen og kjøre i plan og båten blir tømt. Det var ikke slik på Zodiac`n. Tar man ut proppen så fosser vannet inn. :eek:

Begynner å bli utålmodige nå... ? :wink:

Feilen/lekkajsen kom pga av at duken på tvers fremme i bunnen av båten hadde løsnet på et kort område. Der hvor den oppblåsbare kjølen er hadde det blitt stort trykk slik at limet ikke holdt. Hadde jo luft i kjølen, men ikke spesielt mye.

Etter å ha fått tatt av motoren, snudd jolla (tømming) fikk jeg tatt ut all luft av kjølen og tapet bunnduken provesorisk inntil. Det har holdt tett et par dager nå, men jeg skal få limt duken skikkelig når det blir tørrvær. Synes det var litt svakt at dukken løsnet på denne måten, men jeg skal lime den godt nå og passe på at kjølen ikke blir fylt mye luft i.

Redigert av OLPI (see edit history)
Det store minuset med Zodiak er at dei ikkje toler sol. Så dette er ikkje båten for langtur til varme strøk.

Dette stemmer visstnok i følge en kamerat som var på jordomseiling for 4-5 år siden. Zodiacen's lim tålte ikke den sterke sola og jolla gikk opp i limingen. På enkelte populære øyer i Stillehavet fortalte han at det lå dynger med Zodiacer som hadde gått i oppløsning.

Dette høres jo for utrolig ut at Zodiac bruker et lim som ikke tåler varmen/sol. Et annen ting er kanskje at alle jordomseilere nettopp har Zodiac som dingy. Hadde de hatt andre merker ville kanskje de også ikke tålt sola. Men min kamerat sa at nei jordomseilere hadde også andre merker, og på disse holdt liminga.

Suzuki, du får sjekke med Zodiac importøren om de har skiftet limtype de siste 5 årene- for de må jo ha fått tilbakemelding fra jordomseilere!?

Redigert av atletico1 (see edit history)
Suzuki, du får sjekke med Zodiac importøren om de har skiftet limtype de siste 5 årene- for de må jo ha fått tilbakemelding fra jordomseilere!?

At PVC ikke nødvendigvis er det absolutt beste til bruk i tropene, er iallefall ingen nyhet for meg.

Men -99,9% av alle joller som selges i Norge, er aldri sør av Skagen. På lik linje med at 99,9% av alle seilbåter aldri er sør av Skagen. Derfor ser jeg rett og slett bort ifra den problematikken med tropesol, selv om jeg veit at den er helt reell. Eide en CARIBE, denne var alt for tung for mitt behov..

Suzuki

No boat needed..

men ikke maljene som holder tauverket rundt.... De er ikke rustfrie :confused: ... Etter en drøy måned på dekket til moderskipet kan en tydelig se rust på maljene...

Maljer som ikke er rustfrie på Suzumar...? Nå har vi kanskje ikke samme type Suzumar jolle , for jeg kan ikke se å ha noen slike maljer med rustproblemer på min Suzumar 265 som nå er flere år gammel.

Hvilke gummibåter tåler å ligge ute hele sesongen da? Jeg trodde zodiac var bra kvalitet??

Til bruk i tropene/middelhavet så er nok neopren/hypalon bedre egnet enn pvc. Har ikke hørt om båter som går i oppløsning i Norge - er vel for lite sol til det...

Min Achilles LS4 har Neopren/hypalon - noe som sikkert trenges siden det er 4 måneder med midnattsol på Svalbard :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 måneder senere...

Liten oppdatering i denne tråden, fikk i går somlet meg til å reklamere på min Suzumar 310 VIB som jeg kjøpte i slutten av Mai måned... Etter en måneds tid så var det rust å se rundt maljene... Tok bilde av synderen for et par uker siden og her er det.. Mail med bilde og reklamasjonshendvendelse er sendt til butikken jeg handlet dette, så vil tiden vise hvordan dette braker i vei... vil vente en ukes tid på tilbakemelding før jeg eventuelt går videre med saken

suzumar.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

....Mail med bilde og reklamasjonshendvendelse er sendt til butikken jeg handlet dette...

Sikkert ikke nødvendig å si dette til deg, Sydvesten, men bare for å ha sagt det (siden det kommer opp av og til)...her har du dokumentasjon hvis noen skulle komme å si noe annet senere. Send heller mail eller brev om du må, enn å ringe dem hvis det er snakk om noen kroner.

Hei!

Jeg kjøpte gummibåt i går.

Tanker er å ha den som slepebåt til Junkeren når jeg ønsker det. Det er en Merkelig båt:

Merket er Arimar, der er 8 fot og har faststøpt plastbunn. Forrige eier fant ut at han ønsket å lage et vindu i dørket. Så han har satt inn et pleksiglass. Å så for at båten skal tåle mer så har han plastlagt dørken på undersidnen, men en sånnen glassfieberremse som normale folk "tapetserer" stuen med... :lol:

Her er annongsen...:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=772&page=2

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Plastimo entusiasene har glimret med sitt fravær i denne debatten.

Vi kjøpte en billig på Båtmessa for tre år siden. Den ble hetende Zalo, fordi oppvaskmaskina røyk uka etter....

Det var den minste modellen, og når vi kom inn til brygga med hele familien, lurte folk på om vi var båtflyktninger fra vietnam.

Iallefall, til litt forsiktig sommerbruk har den fungert bra. Liten og kjapp å blåse opp, billig, og letthåndtetlig. Det er lett å slenge den på dekk.

Vedlikeholdet så langt er vask og et par strøk med lakk på trespilene i bunnnen.

Nå er den utstyrt med en gammel firehester, og en genial ombygd 5.liters kanne til bensintank. Den gamle tanken i metall var tyngre enn båten og motoren til sammen.

Gummibåt er veldig greit, men en må vel regne med at den ikke holder like lenge som en plastbåt(evnt. en gammel kvalitetsbåt fra Sverige)

-Torstein

Jeg har vært innom denne tråden tidligere og oppdaterer etter sommerens hendelser med min 1 år gamle Zodiac 310 C

I fjor ble Zodiac`en svært lite brukt, mens den i år stort sett har vært med overalt.

Det var sikkert også derfor jeg først nå i sommer merket at den mistet luft,

ikke mye, men etter 10-14 dager ble den akkurat så bløt at den igjen måtte pumpes opp.

Videre oppdaget jeg at når jeg pumpet opp på den ene siden i en av de store pontongene, ble begge sider fylt med luft.

Jeg stusset over dette, da luftskottene skal være adskilt og tette seg i mellom av sikkerhetsgrunner.

Jeg tok en telefon til Fische Marine (importøren) og fikk snakke med en meget hyggelig markedsansvarlig.

Forklarte saken og fikk omtrent umiddelbart til svar;

"Dette løser vi greit. Vi sender deg et nytt skrog og du returnerer bare det gamle".

Slike svar blir man paff av,- jeg er vant til å sloss når jeg kommuniserer med enkelte aktører i båtbransjen ...

Den defekte jolla er imidlertid pålimt Snapdavit-fester og fester til støttestag, og dette lar seg ikke flytte over.

Jeg nevnte dette, og forslaget fra Fische Marine ble fort følgende;

Det nye skroget sendes båtbyggeriet hvor den defekte jolla først ble kjøpt.

Disse monterer nye snapdavitere og stagfester på det nye skroget.

Fische Marine dekker alle utgifter, både til nye snapdavitfester, støttestag og arbeidspenger på båtbyggeriet!

Fantastisk!

Etter over 20 år med båt er jeg ikke godt vant når noe har gått mot en reklamasjonsak.

Jeg hentet den nye jolla i dag og alt er nå i orden.

Maken til serviceinnstilt holdning som er hos Fische Marine og Zodiac skal man lete lenge etter!

Dette er forøvrig min tredje Zodiac 310 C (de andre ble solgt med moderskipene) og denne opplevelsen

bekrefter bare at de to første også var et riktig kjøp, selv om de var feilfrie :yesnod:

Det er ikke for mange gladhistorier når importører og verksteder benevnes her på forumet,

men denne lille historien viser at iallefall Fische Marine og Zodiac står for hva de lover og enda litt til!

Redigert av Phoebe (see edit history)
suzumar.jpg

Jøss, dette var rart Sydvesten Jeg har jo også en Suzumar, men en snart 5 år gammel 265 (oppblåsbar dørk og kjøl). Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være forskjellige metallegeringer i ringene på din og min gummibåt. Det er ikke antydning til BRUN rust på ringene i min Suzumar. Det er heller en liten antydning til irr (hvit, grønn) men ikke mye egentlig til en båt som allerede er noen år gammel.

Jøss, dette var rart Sydvesten Jeg har jo også en Suzumar, men en snart 5 år gammel 265 (oppblåsbar dørk og kjøl). Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være forskjellige metallegeringer i ringene på din og min gummibåt.

Det stemmer nok ja, er i kontakt via mail med flere som har opplevd dette på årets modell av Suzumar, det er derfor jeg reklamerer på dette, så er det baqre å vente på tilbakemelidng (om de kommer da, jeg pusser i allefall kanonen og lader med god skyts om det ikke kommer noe vettugt...)

• 1 måned senere...

Jeg leste denne tråden med stor interesse. Er ganske blank på gummibåter, og ble ikke så mye klokere av dette...

Er det noen som kan gi en kort innføring i de forskjellige bunnkonstruksjoner osv. Fordeler/ulemper med de forskjellige? Bruken er først og fremst bade og plaske båt for de små i familien, for å lære og ro og etterhvert kjøre en liten motor. Bør kunne slepes bak planende båt med påhengsmotor, men jeg har skjønt at det er noen utfordringer mht slepekjoller og hastigheter. Derfor hadde det vært fint om den kunne pakkes sammen...

Hvilke merker finnes det, og hva er kurant? Er det bare Zodiac som er anerkjent?

Så et sted at det finnes elektriske pumper for 12v uttak? Duger disse? Hvor lang tid bruker man på å blåse luft i/evnt ta luften ut av en gummibåt på 240-260 cm?

Redigert av Los Endos (see edit history)

Skal bare få somlet meg til å levere inn båten, så vil dette bli skiftet... Var ikke noe problem... fikk svar etter et par dager fra forhandler.... Skal se om jeg leverer inn båten neste helg om jeg gidder..

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...