Jump to content

Kjøp av gummibåt?

kirkes

Recommended Posts

var å glante på Suzumar før jeg kjøpte Zodiacen forrige uke.

Min konklusjon; Zodiacen er absolutt verdt de ekstra 50% i prisen.

Forøvrigg fant jeg Suzumar som en av de absott beste i " billigklassen "

Det er veldig viktig å huske at en båt med fast bunn / treplatebunn trenger MYE mindre motor enn tilsvarende med høytrykk eller spinebunn. Min gamle Cadet Fastroller 285 var ikke i nærheten av å plane med 3,5hk, den nye Cadet 310 planer så det suser med tilsvarende motor.

Suzuki

No boat needed..

Det står i reklamen om denne Suzumar at den er som en RIB når luftrykket i bunnen er på de nødvendige 0,8 bar som er rimelig høyt etter hva jeg kan se... normalt trykk i resten av båten er jo rundt 0,1-0,2 bar noe som sikkert er det samme i den oppblåsbare bunnen for en med fast dørk.

Ser at du skriver at en slik båt og sikkert dermed også en rib trenger større motor enn en en med fast dørk for å oppnå samme hastighet, det stemmer sikkert, men det kjen ner ikke jeg til. Spiledrørk er ikke tema for meg så det ser jeg helt bort i fra.

Valget for meg er mellom en Suzumar av typen 310 VIB eller en 320 med Aludørk, begge til kr. 7990,-

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det står i reklamen om denne Suzumar at den er som en RIB når luftrykket i bunnen er på de nødvendige 0,8 bar som er rimelig høyt etter hva jeg kan se... normalt trykk i resten av båten er jo rundt 0,1-0,2 bar noe som sikkert er det samme i den oppblåsbare bunnen for en med fast dørk.

Normalt er det vel 0,25bar i de aller fleste gummibåter jeg kjenner til, og ganske mye mer i oppblåsbar høytrykksdørk, som dette er en avart av.

Kjøp denne, så får vi rapport. Om ingen " vi " kjener har den, får vi heller ikke viten om hvordan den er. Fallhøyden er neppe stor siden den koster 8lapper ny.

Zodiac har samme systemet, de kaller det vel Active-V tror jeg, altså en opplåsbar V bunn.

Dette systemet får veldig skryt.

Alu bunnene til Suzumar er bjønntunge, så de ville jeg styrt unna. De vanlige høytrykksbunnene til Suzumar er OK lette tror jeg, husker ikke i farta.

Suzuki

No boat needed..

Skal sjekke hva som er på lager i morgen, er enig i at at alu dørken er blytung.. 320 med alu veier 50kg mens denne 310 med oppblåsbare v saken veier kun 32 kg... er nok lettere og få opp på fordekket vil jeg tro.... så vil tiden vise om det er noe bra....

Er enig i at fallhøyden ikke er stor, har kjøpt mye "ubrukelig" til tilnærmet samme pris før så...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det er veldig viktig å huske at en båt med fast bunn / treplatebunn trenger MYE mindre motor enn tilsvarende med høytrykk eller spinebunn. Min gamle Cadet Fastroller 285 var ikke i nærheten av å plane med 3,5hk, den nye Cadet 310 planer så det suser med tilsvarende motor.

Interessant. Dette forklarer kanskje hvorfor naboen aldri klarte å holde følge med tilsvarende jolle og motor (eller kanskje det var all grillmaten :lol: ) Kikker etter jolle selv og hadde tenkte meg høytrykksbunn p.gr.a vekta, men nå ble jeg jammen i tvil.

Hei Suzuki, du henviser til at ikke bare gummibåter med spilebunn, men også båter med oppblåsbar høytrykksbunn trenger "MYE" større motor enn tilsvarende med fast bunn OG treplatebunn. Du har tydeligvis egenerfaring mht spilebunn og det har jeg også og kan bekrefte din kommentar mht spilebunn. Men jeg synes ikke det du skriver stemmer godt for oppblåsbar høytrykksdørk med oppblåsbar kjøl. Min Suzumar 265 (er over 270 cm) med høytrykksdørk og oppblåsbar kjøl planer lett med 4 Hk motor (har imidlertid ikke prøvd 3,5 Hk).

min erfaring er utelukkende basert på Zodiac.

Cadet Fastroller 285 er ikke i nærheten av å plane med 3,5hk motoren

Cadet S 310 med platebunn, planer med den samme motoren.

Mulig det er Zodiac sin nyhet for 2005, med progressive pontonger ( kjennetegnes ved at de er butte, ikke spisse bakerst ).

Disse er ca 40cm i diameter foran, for å øke til ca 45cm bakerst. De er således kileformede. Dette er for å gi bedre bæring bakover, for å takle tunge 4t motorer på en bedre måte.

Zodiac er såvidt jeg har klart finne ut, de eneste i verden med dette systemet.

Suzuki

No boat needed..

Nå har jeg bestilt en Suzumar DS 310 VIB med en 6hk Skruzuki, en sylindret 4 dunker, planen er å hente dette på torsdag om hoffleverandøren i Sande klarer å ha denne der til da. Venter på bekreftelse på telefonen på at leveringen er ok.

Selgeren mente da det motsatte av Suzuki her, at en båt med oppblåsbar høytrykksdrøk og dypere V-bunn var mere lettdreven enn den vanlige gammeldagse utgaven med oppblåsbak kjøl og fast dørk, inte vet jag... men snart vet jeg om denne planer med drøye 0,1 tonn kjøtt og flesk ombord med 6hk.

Redigert av sydvesten (see edit history)

min erfaring er utelukkende basert på Zodiac. Cadet Fastroller 285 er ikke i nærheten av å plane med 3,5hk motoren Cadet S 310 med platebunn, planer med den samme motoren.

Ja og jeg holder med deg i sammenligningen spiledørk/fastroller i forhold til platebunn. Det var høytrykksdørk med oppblåsbar kjøl jeg var uenig i at planer dårligere.

. Det var høytrykksdørk med oppblåsbar kjøl jeg var uenig i at planer dårligere.

Zodiac Fastroller = oppblåsbar Høytrykksbunn og kjøl. Solid og stivt ( nok ) men ikke som en med platebunn.

Spilejollene heter noe annet.

Suzuki

No boat needed..

Zodiac Fastroller = oppblåsbar Høytrykksbunn og kjøl. Solid og stivt ( nok ) men ikke som en med platebunn. Spilejollene heter noe annet.

OK - min feil. Dette må jo bety at Zodiac Fastroller (= oppblåsbar Høytrykksbunn og kjøl) ikke planer like lett som Suzumar 265 med oppblåsbar høytrykksbunn og oppblåsbar kjøl....? ...eller? Min Suzumar 265 planer jo som lagt lett med en 4 Hk.

• 3 uker senere...

Da fikk jeg samlet meg til å sjøsette Kina Suzumaren med Thailand Suzukien, kjørte et lite kvarter med dette. Siden motoren kun hadde 20 minutters gnagen i en dunk med vann før dette så ble det kun penkjøring... Både båt og motor oppførte seg pent, planet greit med 0,1 tonn last på en pontong med halv gass på thailenderen.... slakket så litt at med tanke på innkjøringen.. synes motoren jobbet lett og fint... med fin lyd av 138 kubikkeren med fire takter og en sylinder..

Er litt usikker på om jeg har nok luft i båten, tenker da spesielt i dørken som skal ha 0,8 bar.... hvordan finner jeg ut om jeg har 0,8 bar mon tro

Så langet meget nøgt med Thaien og kineseren :flag:

Er litt usikker på om jeg har nok luft i båten, tenker da spesielt i dørken som skal ha 0,8 bar.... hvordan finner jeg ut om jeg har 0,8 bar mon tro

Kjøp en kvalitetsbåt neste gang.

Grunnet den ekstremt høye prisen, leveres pumpa til disse med med manomenter for avlesing av trykket. :smiley

Suzuki

No boat needed..

Er det noen noen gang noe sted som har hørt, sett eller lest om noen som har blåst opp en gummibåt for mye? Den vanlige feilen er jo at den blåses opp alt for lite! Bruk hånd/fotpumpe og pump til du ikke gidder eller klarer å få inn mere luft da er det kanskje nok.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kjøp en kvalitetsbåt neste gang.

Grunnet den ekstremt høye prisen, leveres pumpa til disse med med manomenter for avlesing av trykket. :smiley

Suzuki

Det samme gjør Silver Marine. Men det er kanskje den kvalitetsbåten du ref til :cool:

Vi sees!

Er det noen noen gang noe sted som har hørt, sett eller lest om noen som har blåst opp en gummibåt for mye? Den vanlige feilen er jo at den blåses opp alt for lite! Bruk hånd/fotpumpe og pump til du ikke gidder eller klarer å få inn mere luft da er det kanskje nok.

Blåser du pontongene maks med en totrinnspumpe til en høytrykksdørk på en Zodiac, så eksploderer de.

Det står eksplisitt og klart både i manualen, på ventilene og på pumpa at man IKKE skal blåse maks i pontongene med totrinnspumpa, fordi den gir mye høyere trykk enn det som takles i pontonger og kjølpølser.

Suzuki

No boat needed..

Det er vel rimelig opplagt at man ikke kan bruke høytrykkspumpen til blåse opp opp pontonger med uten å tenke litt på trykket. To trinnspumpen som jeg har fungerer fint, fullt volum og lav trykk i pontonger, fullt trykk og lavt volum for høytrysskdørken... Vel kinesere fungerte jo bra, men litt justering kan være nødvendig med tanke på trykket og ikke trimming av motoren på båten... Vet ikke helt hvordan jeg skal ha motoren i forhold til hekken.... er jo ikke noen påhenger fantast, så dette må prøves.. hvor langt ut av hekken motoren skal tiltes

Er det noen noen gang noe sted som har hørt, sett eller lest om noen som har blåst opp en gummibåt for mye?

Ja. Eit par i dykkeklubben laga ei meir enn to meter lang flenga i ein av hovudpontongane i Zodiaken, for nokre år sidan. (Ja eg såg båten med skaden.) Den blei lappa, men blei jo ikkje betre. Forklaringa var at dei hadde pumpa båten opp i skugge, og at dette skjedde når den blei varm i sola. Ville ikkje vore overraska om den eigentlege forklaringa er at dei blåste opp båten ved hjelp av ei dykkeflaska, noko me plar gjera.

Ask

Eit par i dykkeklubben laga ei meir enn to meter lang flenga i ein av hovudpontongane i Zodiaken, for nokre år sidan.

Hadde de ennå hatt en kvalitetsbåt så hadde nok ikke dette skjedd, er glad jeg ikke har kjøpt noe slikt rask, den dobble prisen og halve kvaliteten... minner med faktisk om noe annet som er svensk :lol::lol:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Forklaringa var at dei hadde pumpa båten opp i skugge, og at dette skjedde når den blei varm i sola.

Ask

- ja, hvordan er det nå egentlig med dette?

Jeg har min første sesong med gummibåt, og lurer på om man kan pumpe opp båten til riktig trykk en "kaldværsdag" og regne med at den da også har det bra i solsteiken, når sommeren kommer for fullt? Eller bør man justere trykket etter utetemperaturen for ikke å risikere skader på gummibåten?

(Forutsetter at det er "kvalitetsbåt" vi snakker om... ) :wink:

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Hei

Nevnte Zodiak tolte imponerande mykje mishandling og juling. Studentdykkeklubb med nye folk kvart semester, som ikkje er vant med å eiga eller betala for ting. Klubben har slitt ut ein Bombard òg.

Zodiaken blei lagra innandørs mellom kvar gang den blei brukt. Det store minuset med Zodiak er at dei ikkje toler sol. Så dette er ikkje båten for langtur til varme strøk.

Fullt så dårleg som Volvo Penta er no Zodiak ikkje. Det er det nesten berre TMC-dassar som er!

Eg har gått over til hardplastjoller, men då eg hadde gummibåtar pleide eg å sleppa ut litt luft når eg forlot dei.

Ask

Hadde de ennå hatt en kvalitetsbåt så hadde nok ikke dette skjedd, er glad jeg ikke har kjøpt noe slikt rask, den dobble prisen og halve kvaliteten... minner med faktisk om noe annet som er svensk :lol::lol:

:lol: :lol: :lol:

Da tenker du vel dagens svenske "kvalitet" ikke gammeldags svensk kvalitet som folkebåtene maxi? :lol: :lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Nå ber du om bråk Ask.... når Zodiac elskeren over alle våkner til liv... ja bør du har svarene klare.... :lol::lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...