Jump to content

Mens vi venter på sommeren ....

bliss X

Recommended Posts

Jo da...tankene er der allerede  :wink: :wink:

Med utgangspunkt i Trondheim blir det stor sannsynlighet for å fortsette å utforske Helgelandskysten neste år også.  Snakk om drømmerike og havland !!!!! :headbang:

I år seilte jeg Bergen, Lofoten med retur til Trondheim, og det ga bare mersmak.

Flotte havner, utrolige uthavner, god plass over det meste, hyggelige mennesker, ramsalt humor, godt øl, og de mest fantastiske sommernetter.

Man bare sitter og sitter og sitter i cockpit og har ikke lyst å køye  :rolleyes:

Har storseilet til reperasjon, men når det er på plass på bommen starter seilseongen igjen. Regner med  det blir i Februar. ( så sant ikke tampene er frosset stive da  :wink: )

Sjøsetting i April. Helgeturer i Ryfylke sommeren igjennom. Guttetur til Shetland i begynnelsen av Juni, Shetland Race sist i Juni. Sommerferien går kanskje nordover mot Bergen iår, eller vi drar til Sørlandet av gammel vane. Satser på å få med fullt sett av regattaer i Stavanger og omegn til våren og høsten. Blue Cup i Hellas i November.

Regattaene seiler vi med båten til en kompis, rekreasjonen med egen båt. I Hellas blir det charterbåt.

Og så jeg som sa at jeg ikke trengte seile mye neste sesong som jeg gjorde iår.....

S/Y Surprise

Mens vi venter på sommeren... Var ikke ute i dag, snødrev og N 22 m/s. Har fått opp riggen, kom fra Skarven for 4 uker siden. Hentet seilene hos UK Syversen i Smögen på fredag. Motoren går som en klokke. Skal ut på Neskrakken eller Gullhomen og hente juletorsken på tirsdag hvis været er ok. I romjula skal jeg snekre skyveluke og dør som kan låses. Fikk inn et lass med snø i dag. Til sommeren er det vel svenskekysten. Litt hit og dit blant holmer og skjær. Nå har vi båt som "tåler alt", vær og vind spiller ikke avgjørende rolle. Dunker vi på grunn inne ved land, spiller heller ikke det noen rolle. Men det er lenge til sommeren, mye skal skje innen den tid.

Nå ser det ut til at ferien er i ferd med å spikres.  Planene nå er avreise i begynnelsen av juli fra Langesund med destinasjon Bergen inkl. skjærgården ved Lindås og omegn.

Fire uker totalt, hvorav den første muligens ligger an til å bli ren guttetur :crazy:

Tre båter i følge sålangt. Kanskje flere henger med hele eller deler av veien.

Er det noen baatplassen medlemmer langs ruta?

Mvh

Då må du få med deg Fedje og Lindåsslusene.

Steinar

• 1 måned senere...

Snøen laver ned, men ferieplanleggingnen tar ikke slutt av den grunn : :yesnod:

Alternativt til vestlandet, har Danmark og svenskekysten dukket opp igjen. Ruta er Langesund - Kr.sand- Hanstholm(DK)- Limfjorden - Læsø/Skagen - Lysekil og svenskekysten nordover, og videre hjem til Langesund.

Ferien er i Juli, så jeg har litt bange anelser mhp. "køkjøring". Har aldri vært i dette farvannet i Juli.  Er det mye båt og trangt om plassen ift. vestlandskysten mellom Stavanger og Bergen, eller er det omtrent hipp som happ?

Vi er muligens fire, fem båter i følge.  Ser for meg at det kan bli vanskelig å finne plasser samlet, men kanskje det ikke er grunn til bekymring?

En ting til;  Er det noen her som har vært igjennom Limfjorden?  Er det grei skuring eller er det noe spesielt man må være obs på?  Ser på kartet at minst to broen må passeres, og regner med at disse er lave.  Åpner disse på bestemte klokkeslett eller etterhvert som båtene hoper seg opp?  

Erfaringer mottas med stor takk :yesnod:

Da jeg seilte gjennom Limfjorden i påsken i fjor spratt bruene opp veldig greit av seg selv, uten VHF anrop eller annen kommunikasjon (dette var på dagtid). Det er tre broer som må åpnes hvis en har seilbåt, og en fjerde som ikke lar seg åpne, men har en seilingshøyde på 20+ meter. Det er noen festlige blinkende lyssignaler på broene, som jeg ikke forstod noe særlig av. De er i alle fall ikke like de som brukes på kanalene på kontinentet, og ikke stod de omtalt i mine danske båtsportkart.

Unntaket er kanskje broen i Aalborg, hvor det nok kanskje må påregnes litt ventetid p.g.a. stor biltrafikk - men der hadde vi flaks og fikk passere sammen med et større nyttefartøy. Fikk nesten dårlig samvittighet da jeg så bilkøene på land  :yesnod:

Det er naturligvis ganske grundt i Limfjorden, og det er lite/små bølger siden det ikke er større strekk å lage sjøgang på.

Det finnes sikkert noen uthavner i Limfjorden også, ta en titt her: http://www.sejlerens.dk/region_kort.php/region/3

GeirKS

Ferien er i Juli, så jeg har litt bange anelser mhp. "køkjøring". Har aldri vært i dette farvannet i Juli.  Er det mye båt og trangt om plassen ift. vestlandskysten mellom Stavanger og Bergen, eller er det omtrent hipp som happ?

Vi er muligens fire, fem båter i følge.  Ser for meg at det kan bli vanskelig å finne plasser samlet, men kanskje det ikke er grunn til bekymring?

Hei Ellen Marie,

Plass er vanligvis ikke noe problem her på våre kanter, enten det er i fellesferien eller utenom.

For å gi deg et inntrykk er det kanskje greit å begynne med å "utforske" det som skjuler seg bak disse linkene: http://www.ryfylke-friluftsraad.no/   http://www.nrshf.no/

Sjansen for å treffe en 56' blåmalt slepebåt på din vei er alltid stor  -  og den er ekstra stor hvis vi gjør en avtale på forhånd....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Snøen laver ned, men ferieplanleggingnen tar ikke slutt av den grunn : :flag:

Alternativt til vestlandet, har Danmark og svenskekysten dukket opp igjen. Ruta er Langesund - Kr.sand- Hanstholm(DK)- Limfjorden - Læsø/Skagen - Lysekil og svenskekysten nordover, og videre hjem til Langesund.

Du bør nok være bekymret for å finne plasser til så mange båter i følge både på Svenskekysten og på Sørlandet midt i fellesferien,ja. :yesnod:

Har vært begge steder i Juli måned, og det er like mye trafikk overalt. Mye køkjøring i trange leder. :yesnod:

Har desverre ikke mulighet til å velge når jeg vil ta ferie. Hadde jeg hatt det, skulle jeg holdt meg langt unna de områdene på den tiden :flag:

Danmark vet jeg ikke noe om. Kunne godt tenkt meg å prøve det en gang selv også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...