Jump to content

Hvordan gikk påsken og båt tur?

Superkul

Recommended Posts

vi ble vekket lørdagsmrg (7/4) og kranbilen kunne komme og ta ut båten, gjett om vi spant rundt og heiv alt av utstyr ombord! Båten ble sjøsatt fra Skjebergkilen marina

Bestemte oss for å dra til strømstad en tur - det blåste opp og var skikkelig husketur,Når vi kom til strømstad ca16-17 tiden og fikk handlet litt,begynte det å bli surt og målestokken falt til 0 gr. utpå natta , brrrrrr bra vi monterte nytt varmeapparat

paasketur2007_062.jpg

slik så det ut fra strømstad når vi dro i dag tidlig ca kl 9.00

Når vi kom hjemmover begynte det å snø - herlig, så det var den båtpåsken :cheers::cool:

Redigert av jab (see edit history)

Vi satt ut båten på mandag slik at vi skulle bli ferdig med klargjøringen til påske,

vi tok da en prøvetur til Fredrikstad men når vi kom hjem sjekket jeg heldigvis under bunnlemmene å da fikk jeg nesten sjokk :eek: det stod vann nesten opp til dørken :headbang:

Båten ble da tatt opp i all hast da vi ikke viste hva dette kom av,

tirsdag satt vi den ut igjen da vi ikke kunne finne ut hvor det lakk inn vann.

Etter en del undersøkelser på vannet så det ut som at det rant vann i fra de to boltene på bakre propellgjennomføring,

jeg tok da båten på land igjen og skrudde ut boltene å satt de inn med sikaflex å skrudde det sammen igjen noe som er en forbanna møkkajobb da det er vanskelig å komme til bak nedi der.

Båten ble satt på vannet enda en gang på onsdag men lekkasjen var der fortsatt :headbang:

så måtte jeg til å lete grundigere etter lekkasjen å fant ut at den kom i fra et sted over disse boltene nemlig igjennom ror gjennomføringen.

Båten har vi nå tatt opp enda en gang så vi får bruke påsken på å prøve og skru dette i fra hverandre for å se hvordan det ser ut,

det blir sikkert vanskelig med deler i påsken så båten blir sikkert stående på land.

Lekkasjen er nå forhåpentlig reparert men båten står fortsatt på land,

like greit det for nå snør det som h¤%#te så nå må jeg vel ut å måke av kalesjen for snøen er tung som fy :cryin:

Redigert av Espen C (see edit history)

Min badetrapp ligger på land og skal sveises etter en brå manøver i Mossekanalen i sommer, så jeg takker for tipset. Festene er over vannlinjen, untatt med litt sjø. Påsken gikk med til å ordne elektrisk anlegg og pre-kone-vasking (umerkelig vasking før kona ankommer).

I morgen skal jeg utpå en tur, og må sikkert måke litt snø først.

Vi hadde en flott skagentur!

Dro fra oslo på onsdag med de beste værmeldingene jeg noen sinne har hatt på en skagentur. Begynte veldig fint og vi holdt god fart hele veien, etter solnedgang, når vi nærmet oss hollenderbåen begynte det å blåse opp ganske kraftig og blåste bare mer og mer. Det endte opp med liten storm og forhldsvis mye sjø. Vi fortøyde i Skagen havn ca. kl. 9 om morgenen. 20 timer med kryssing fra lysaker til skagen er absolutt ny rekord, spesielt med liten storm rett i mot..

Haddet et par flotte dager i skagen med fint vær og forholdsvis mye vind. Da vi dro begynte det å regne og var vindstille, gikk mot sverige og fikk fint vær etterhvert og en flott solnedgang. Natta bar preg av forholdsvis lite vind i forhold til det vi hadde hatt nedover. På morgenen fikk vi flott soloppgang og etterhvert snøvær, vind og tåke rett i trynet helt hjem til oslo hvor vi fortøyde ca. kl. 22 i går kveld.

Skagenturen har som vanlig bydd på det meste, vi har opplevd utrolig mye forskjellig og alle er enige om at det var en kjempeflott tur, som skal gjentas neste påske. Slike flotte turer underbygger igjen min påstand om at å sette båten på land om vinteren og pakke den godt inn er helt meningsløst og kun gjør sesongen enda kortere en den allerede er. God sommer til alle som har pusset båt i påsken.

Pakket båten ut av burkaen fredag før påske.

På Palmesøndag begynte jeg og skrape av bunnstoff, off, for et slit. Men allikevel. Fortsatte både mandag og tirsdag etter jobben med skraping av bunnstoff. På onsdag gikk jeg over med sandpapir for og få den siste jevne finishen. Jeg hadde noen hakk under vannlinjen hvor du så rett inn i glassfiberen. Dermed tettet jeg disse med stålplast, og pusset dem ned slik at de lå i et med resten av båten.

Til slutt på onsdag spylte jeg av det meste støv.

Og så kom elendigheten. Torsdag skulle jeg begynne å prime, men siden jeg er en 17 åring tok jeg sommeren på forskudd de dagene jeg skrapet av bunnstoff og lå i tynn bukse og t-shorte. Dermed ble jeg syk, og Torsdag fredag lørdag gikk bort. Te og innendørs opphold var det jeg gjorde.

Så tenkte jeg at søndag, da går jeg på med første lag med primer. Men tro det eller ei, så kom den forbaskade snøen og stoppet hele prossesen. så nå venter jeg på bedre vær slik at jeg kan jobbe med båten og bli ferdig til sjøsetting. Planen om sjøsetting skulle bli til helga. Men det var bare i teorien. Må nok utsette :headbang:

Så, var ikke mye og skryte av denne påsken. Bortsett fra blodslit med å skrape av bunnstoff. Gla jeg er ferdig :sailing:

På årets påsketur hadde vi motvind både utover og hjem igjen! Vi startet i Moss i to-tiden på onsdag. Krysset ut til Missingen i SV frisk bris. Vi hadde med oss en katt som fikk smake båtlivet for første gang i sitt lille liv. Hun var ikke så fornøyd stakkar. Heldigvis gikk det relativt fort over.

Torsdagen blåste det nordlig kuling, og vi ble liggende på Missingen. Fredagen startet med NØ lett bris. Den døde raskt, men kom tilbake som lett nordlig/så godt som vindstille. Vi seilte i 0,5-1 knop i retning Bolærne, men GPSen viste at vi flyttet oss mot Færder... Etterhvert fylte vinden fra sør, og vi fikk en times lens innover fjorden. Så døde den igjen. Da syntes vi nok var nok, og vi motret inn og la oss i kanalen i Moss. Underveis ble det bakt brød, det er skipperens privilegium.

Lørdagen opprant med vestavind. Vi kryset oss forbi sydenden av Jeløya og Gullholmen, og fikk deretter en fantastisk slør inn mot Tofte og Drøbakksundet. Der ble vinden mer og mer nordlig, og vi krysset oss oppover mot Drøbak. Vi la oss på Kaholmen for natten. Fant etter litt leting en flott plass longside flytebrygga. Katta og jeg tok oss en velfortjent ankerdram, mens fruen gikk seg en tur. (Hun har aldri skjønt ankerdrammens gleder)

Søndag var det vindstille, og vi gikk for motor inn til Hovedøya og hjemmhavn. Kom hjem akkurat i tide før det begynte å snø.

Alt i alt en fin påsketur. Mye frisk seiling, og alle vet jo at motvind er til for å seile i! Vi fikk ihvertfall vår del av den.

Turen er ikke ferdig før bilen er hentet, men med snøvær, folk med sommerdekk og påsketrafikk, er det en annen historie.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...