Guest Princess Ess Startet 8.April.2007 Link til dette innlegget Startet 8.April.2007 Jeg har fått noen gode svar fra medlemmer om hvilken prop jeg skal bruke på båten min, men jeg lurer på hva som bestemmer pitchen på propellen (drev utveksling, båttype) osv) og hvordan vet jeg hvilken pitch jeg skal ha? har en bayliner 2855 med en 220hk merc 4.2 med bravo 3 drev... Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 8.April.2007 Link til dette innlegget Svart 8.April.2007 Det du trenger er å vite hva slags fart og turtall båten din gjør med nåværende propell , gear utveksling må du også vite v8 gear har gjerne 1:1,34 og 1:1,5 mens 4syl og v6 ligger på 1:1,89 mener jeg (singelprop) Max turtall på motor og diameter på propell må også i beregningen. Alle propeller har litt slipp men du kan regne deg ut til ca pitch ganske enkelt med de data over. Med singel prop så øker gjerne motor 200 omdr ved å gå ned en i pitch men vet ikke om dette er tilfellet med duoprop også. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 8.April.2007 Link til dette innlegget Svart 8.April.2007 (redigert) Pitch er hvor langt propellen "kjører" på en omdreining. En god start er å finne ut omdreininger på propell ved maks hastighet. Så kan du regne ut hvor langdt denne vil flytte seg i en tidsperiode. Men det er også "slipp" i vannet slik at dette ikke blir 100% grip, men kanskje rundt 75% eller tilsvarende. Hvor mye slipp er avhengig av motstanden til måten samt diameteren på propellen. Typisk større diameter gir mindre slipp. Propellberegninger kan være veldig komplisert, så det beste er å teste ut en propell med aktuell båt og motor, notere max turtall du får med denne propellen. Sjekk hva motoren skal gjøre på max turtall. Skal eks. motor gjøre 5500 omdr. (sjekk instruksjonsbok), og din gjør 5900 med denne propellen, så bør du øke propellen med 2 hakk (ca. 200 omdr. pr. endring). Enten gå opp i diameter, eller opp i stigning. Diameteren har med hvor "godt feste" den har i vannet. Jo større diameter, jo bedre feste og mindre slipp. Men er diameter for stor, så kan det noen ganger bli problemer med det også. Bensin typisk har høyere moment i de øvre turtallsområdene, og er diameteren for stor, så er det ikke sikkert du greier å få den i plan. Kanskje det er bedre med litt mer "spoling" i førsten med mindre diameter. Som nevnt, dette er komplisert og det beste er å prøve seg fram med forskjellige typer. Det er forskjellige typer å bruke på samme båt om du skal eks. dra mye vannski, være tungt lastet, ha høy toppfart, være lett å plane osv....Finn det som passer ditt formål. Redigert 8.April.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Tusen hjertlig takk for svarene. Blir litt klokere etterhvert. Et problem jeg har er at motoren og drevet er helt nytt og har aldri kjørt med propell på, så jeg har ingen referanse, vet bare at max turtall på motoren skal være 3600... Har vært på "boat diesel.com" og brukt prop. kalkulatoren og den sier at jeg skal bruke 24 pitch med dette drevet og motoren, men hva skjer om jeg går opp til f. eks: 26 pitch som noen foreslår? Planer den fortere da? Jeg vet heller ikke om 2855 er en "hurtig planende" eller "vanlig planende "båt", fordi dette vil kalkulatoren at jeg skal taste inn... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 **den sier at jeg skal bruke 24 pitch med dette drevet og motoren, men hva skjer om jeg går opp til f. eks: 26 pitch som noen foreslår? Planer den fortere da?Jeg vet heller ikke om 2855 er en "hurtig planende" eller "vanlig planende "båt", fordi dette vil kalkulatoren at jeg skal taste inn... Hvis du går opp til 26", vil båten bli tregere , kansje oppnå høyere toppfart men du vil ikke oppnå max turtall :nono: . Hvis du går ned til 22", vil båten bli raskere opp i fart, kansje oppnå lavere topp fart , men du vil få for høyt turtall på motoren :nono: . Propell er ikke lett, du kan få et godt utgangpunkt ifra diverse kalkulatorer, men den eneste fasit er å teste,teste og teste ( forsellige størelser, modeller ). Hvis du prater med en som har samme oppsett som det du har, er det også en god starthjelp . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Birchwood 320 Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Tusen hjertlig takk for svarene. Blir litt klokere etterhvert. Et problem jeg har er at motoren og drevet er helt nytt og har aldri kjørt med propell på, så jeg har ingen referanse, vet bare at max turtall på motoren skal være 3600...Har vært på "boat diesel.com" og brukt prop. kalkulatoren og den sier at jeg skal bruke 24 pitch med dette drevet og motoren, men hva skjer om jeg går opp til f. eks: 26 pitch som noen foreslår? Planer den fortere da? Jeg vet heller ikke om 2855 er en "hurtig planende" eller "vanlig planende "båt", fordi dette vil kalkulatoren at jeg skal taste inn... Ein må jo her vite hva utveksling det er på drevet. Uten det blir alt bare spekulasjoner. Min Wellcraft 26 foter er nesten samme båt bare litt mindre. Vekt ca 2800 kg Drev Bravo 3 med 1,5-1 i utveksling Props er 22 tommere cuppa. (ca 23 tommer i stigning/pich) Motor er 7,3 liter 270 hk men er nedskrudd (sansynligvis) til ca 220 hk. pga feil injector pumpe. Nå når båten er grodd og fæl får eg 3300 rpm.og 35 knop Maks er 3500 - 3600 Kjørte før med 24 tommere og dro da 38 knop og 3400 rpm. Så min erfaring sier meg at om du har 1,5 i utveksling bør du ha 22 tommere på din båt. Har du lettere utveksling bør du kanskje ha 24 men tror det blir litt tungt for den motoren. Har du bensin utveksling på 2-1 bør du ha 26 tommere. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Guest Princess Ess Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Takk Wellcraft. Jeg vet at utvekslingen på drev er 1.81 Bravo 3. Da stemmer det kansje bra med en 24pitch på propellene? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Ja det vil eg tro.. Det er vel ved ferie lasta båt du vil merke om dei blir for tunge.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Whistler Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Du kan jo prøve Mercruiser "prop selector". Her. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Malm Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 HEi! Er det noen som vet hvilke effekt bytte av pich på propellen min hvil ha for fart og kraft? Jeg har en yamha 8 HK fra 99 og den er festet til en seilbåt, type maxi 77. Båtenm ligger sør i frankrike og der klarte jeg av en eller annen mystisk grunn å misste propellen. Var ikke borti noe. Den bare fallt av. Nå er jeg på leting etter ny propell og jeg har høvlet meg ned til to valg. Begge dual-thrustpropeller. Den ene med pich 5 og den andre med 7. Hva velger jeg? Jeg vill jo ikke ha fart, bare kraft, siden båten er deplasementskrog. Takker for alle kommentarer!!! Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.