Hantoen Startet 8.April.2007 Del på Facebook Startet 8.April.2007 Hei! Jeg henter snart ny (brukt) båt. Vet at det ikke er forfilter/ grovfilter på denne, noe jeg ønsker å montere. Hvilket filter er best??? Motor Yamaha 75 hk 99 mod. I tillegg vurderer jeg også stålpropell, har det noen negative konsekvenser på motor? belastning på gir/drivverk? Båten er en Wester 18. Hvilken prop er best til denne kombinasjonen. Jeg ønsker å kunne trimme ut motoren og få løftet baugen slik at det blir tørrest mulig, uten at baugen begynner å gallopere. Ekstra fart er også en ønskelig effekt. Vet det er noen der ute som har god greie på dette. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Racor 120 RAC-01 har jeg valgt. Dette er et 10 micronfilter til ca. 1000.- Grovfilter er der på motoren. http://www.aram.no/Bensinfilter.asp Vil anbefale deg å prøve båten før du begynner å planlegge SST-propell. Du bør gjøre deg kjent med båten samt vite diameter/stigning på propellen som sitter der i tillegg til turtallet i dag. Undersøk også heising og Hvordan kavitasjonsplaten på motoren er i forhold til bunnen før du sjøsetter... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Daffy Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Undersøk også heising og Hvordan kavitasjonsplaten på motoren er i forhold til bunnen før du sjøsetter... Ta gjerne bilder og legg de ut her så kan vi muligens hjelpe deg og vurdere det Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hantoen Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 Ta gjerne bilder og legg de ut her så kan vi muligens hjelpe deg og vurdere det Det skal jeg se om ikke jeg får gjort ja. Men er det noen som vet om en stålpropell gir økt belastning og slitasje på påhengeren??? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Det er noen som påstår at det blir mer skade på gear hvis du går på med stålpropell. (Fordi den ikke gir seg så lett som aluminium) men at det skulle bli mer belastning er vel litt avhengig av propellen. noen propeller er uten gummiboss Disse er nok litt tøffe mot gearkassen ved en smell. Ellers gjelder det vel som regel å vente til propell har fått spunnet fra seg før du skifter gear fra f.eks revers til forover. (La den mellomlande i fri en liten stund) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.