sharko Startet 8.April.2007 Del på Facebook Startet 8.April.2007 Har en vanlig hovedbryter eller fordelerbryter om man vil, med flg poisjoner: OFF-1-ALL-2. Den er litt "slarkete" i seg. Målte i dag at det står 0,4 til 0,5 V spenning over bryteren med posisjonen i OFF!!!! Her skal det vel være 0V i posisjon OFF? Saken er den at jeg har fått noen utlisiktede opplevelser i det siste: Båten vil ikke starte på (hovedbryter i pos 1), før jeg velger ALL eller posisjon 2. Det samme har skjedd i posisjon 2. Begge batteribankene har hver for seg 12,79V hvilespenning, som vel er ok? Kan det være rimelig å anta at hovedbryteren er slarkete og følgelig ikke "leverer" nok til selve starten? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Det er kanskje en bryter som ligner på denne (for og bakside). Innmaten kan vel være ca den samme uansett: Den bevegelige kontaktplaten: Hvis det er slark, er det sannsynlig at hullet eller akslingen er blitt slitt og ikke lenger passer sammen slik som forutsatt. Det er ikke så mye å gå på som du ser av bildet til høyre. Det blir lett overslag til batterikontatene hvis det er slark. Denne bryteren er helt tett, dvs. ikke noe overslag. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Det går mye strøm når du starter motoren. Slike hovedbrytere er skjelden konstruerte for store strømstyrker og glødeskall kan oppstå og lede til redusert lede-evne. Hadde det problemet i tidligere båter med slike brytere. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
ola dunk Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 har vært borte i en slikt problem. men da fikk ikke starteren mer strøm enn at releet bare klikket. så jeg ville bare tatt en bypass på bryteren for å se om det hjalp. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Målte i dag at det står 0,4 til 0,5 V spenning over bryteren med posisjonen i OFF!!!! Her skal det vel være 0V i posisjon OFF? Hei Hva mener du med målt over bryteren? Målt mellom Com og Batt1 eller Batt2 i OFF stilling? I så tilfelle skal du ha tilnærmet 12,97 volt. Måler du slik og får 0,5 volt vil det si at bryteren ikke bryter kretsen og har kun ett spenningsfall over bvryteren på 0,5 volt. Det kan også forklare at begge banker har nøyaktig samme spenning da disse antagelig ikke skilt ifra hverandre på i OFF stilling. Er du uenig med meg må du forklare bedre hvor du måler. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Er det ikke mest normalt at denne sitter i ladekretsen, og at strømmen til starteren går direkte fra startbatteriet? Personlig ville jeg kastet den ut fortere en svint og montert inn et laderele og hatt batteriene separert. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 (redigert) Har en vanlig hovedbryter eller fordelerbryter om man vil, med flg poisjoner: OFF-1-ALL-2. Den er litt "slarkete" i seg. Målte i dag at det står 0,4 til 0,5 V spenning over bryteren med posisjonen i OFF!!!! Her skal det vel være 0V i posisjon OFF? Kan det være rimelig å anta at hovedbryteren er slarkete og følgelig ikke "leverer" nok til selve starten? Du skal heller måle bryteren med belastning, målingen du gjort sier veldig lite. For å sjekke bryteren når den står i off er det best å bruke et amperemeter. Like viktig er det at du ikke har tap i bryteren når du kjøre starteren eller bruker mye strøm. Mål derfor spenningen over bryteren når du kjører starteren og se om du da kan måle en spenning over bryteren. Det bør ikke være noe spenning da. Slå på noen forbrukere om ta samme målingen. Her kan du klare deg uten hjelp, men når du tester med start må du ha en med deg for å "kjøre" starteren mens du måler. Redigert 9.April.2007 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Har en vanlig hovedbryter eller fordelerbryter om man vil, med flg poisjoner: OFF-1-ALL-2. Den er litt "slarkete" i seg. Målte i dag at det står 0,4 til 0,5 V spenning over bryteren med posisjonen i OFF!!!! Her skal det vel være 0V i posisjon OFF? Hvis du måler med Voltmeter på riktig sted over bryteren i OFF-stilling er det ikke vanlig å måle 0V. At du måler 0,4-0,5V er meget bra. I mange tilfeller ville en slik målingen gitt 10-12V. Hvis du har ett eller annet som står påslått vil målingen bli det samme som batterispenningen eller i det minste veldig nært opptil. Minnet på en radio og annen elektronikk er nok til at målt spenning blir langt høyere enn 0V. Hvis du er i tvil om bryteren har god kontakt er det beste å måle med voltmeter når bryteren er på og startmotor er innkoblet. Da skal spenningen ideelt sett være 0V. I praksis vil den være 0,5-1V. Er det mer enn det er det feil i bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 (redigert) Slettet Redigert 11.April.2007 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Jeg slettet innlegget mitt (#9). Det ble helt feil. Tenkte ikke. Beklager hvis jeg har forvirret noen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.