Jump to content

Salt og fuktig innredning

sigurdh

Recommended Posts

Har søkt på flere forum men finner ikke noe svar på dette.

I min båt så har det hvert en liten lekasje i et skruehull til fenderliste. Her har det kommet litt saltvann inn og deler av køya i forpiggen har trukket til seg saltvannet. Dette er ikke noe problem om sommeren for da er plata tørr, men om vinteren når temperaturen synker da blir plata helt våt. Regner med at dette er pqa. salt innholdet som er i plata. Er det noen måte å få dette saltet ut på eller må jeg bytte platene som køya er laget av. Litt vanskelig å bytte ut da de er støpt fast i skroget. Håper noen har svar på dette.

Kan en mulighet være å male om sommeren slik at plata blir tett og ikke tar til seg fuktighet

Jeg har også en Monaco 27 og hadde lekkasje - trodde først det kom fra fenderlisten, men det viste seg å være fra skruehull for pulpitfeste....

Er du sikker på at det er saltvann og ikke regnvann??

Tror nok en vifteovn ville gjort susen om vinteren. Når det gjelder den faststøpte platen kan alternativet være å skjære vekk mesteparten av platen, men la den delen av platen som er innstøpt stå igjen. Skjær deretter til ny plate og skru den fast i "restene" av den gamle.

Hallo!

Ja jeg er sikker på at det er saltvann. Lekasjen er tettet og problemet kommer bare om vinteren for da trekker saltet som er i plata til seg fuktighet. Fins det ikke noe vidundermiddel eller et kjerringråd som en kan bruke for å trekke saltet ut av treet.

Den første tanken som slo meg var å skylle med rikelig med ferskvann dersom det lar seg gjøre og deretter tørke godt ut. Kanskje også spyle med høytrykkspyler. Jeg ser godt at det kan bli problematisk å spyle bare det aktuelle stedet men en kan jo dekke med plast og tape der en ikke vil ha vann.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har søkt på flere forum men finner ikke noe svar på dette.

men om vinteren når temperaturen synker da blir plata helt våt.

Det ikke kondens som trekker langs skroget da?. Siden platen er støpt fast i skroget. Det er uventet mye kondens som samler seg langs skrogsidene.

Jolla

Hallo!

Plata blir fuktig pga. salt innholdet. Det er bare denne plassen i hele båten som blir fuktig.

Ingen kondens eller lekasje. Finnes det noen måte å trekke saltet ut uten å måtte spyle den med ferskvann som kan være vanskelig da dette er inne i båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...