Jump to content

Demontering av Volvo Penta SX drev.


Seacrest

Recommended Posts

Du tar av plastdekselet aktenfor peilepinnen og inni her løser du gearwiren. Du må ta av hele medbringeren på gearwiren ellers går den ikke gjennom hullet når du trekker av drevet. Mål hvor langt det er i fra enden av gjengene og inn til medbringeren, dette målet noterer du deg og setter likt når du monterer.

Du må også løse bolten som står på tvers av trim sylindrene, husk å holde orden på skivene og hylsene som sitter på denne bolten. Heng gjerne opp trimsylindrene i noe hyssing slik at du ikke bøyer for mye på slangene. Deretter er det seks muttre som holder drevet, bare å trekke det rett akterover og ut. Det går an å gjøre dette alene men litt hjelp er en stor fordel.

Link to post
Noen som vet hvordan man demonterer et SX drev, eller har en manual liggende?? :confused:

 

Mvh

 

Rune

 

Last ned manualen til en av disse motorene som SX drevet er tilgjengelig for: Bensin: 3.0GL, 4.3GL, 4.3GXi, 5.0GXi, 5.7Gi, 5.7GXi, Diesel: D3-130, D3-160, D3-190,

fra Volvo Pentas instruksjonsbøker.

 

I en av disse motormanualene finner du også informasjon om drevet. Jeg hadde mitt av i fjor. Hydrox beskriver hvordan du gjør dette. Jeg slet noe jevlig med å få drevet på igjen. Fikk det bare ikke helt inn, enda jeg var sikker på at den velsmurte drivakselen var i rett spor. Lykken ble en gummiklubbe og langsomt fikk jeg dunket det helt inn.

 

Skal du skifte olje på drevet så anbefaler jeg å fylle det på nedenfra via tappehullet ved hjelp av en slik liten billig plastoljepumpe på bildet nedenfor som du får kjøpt hos de fleste Wave forhandlere. (Merket quicksilver eller mercruiser) Det følger med en nippel som passer i tappehullet på dette drevet. Slik får du fylt det skikkelig nedenfra uten luftlommer og andre skumle ting som kan skade drevet. Jeg fikk først aldri på så mye olje som jeg hadde tappet av ved å fylle slik som det står i manualen. Derfor måtte jeg tappe av all den dyre VP transmisjonsolja og starte på nytt nedenfra. Da gikk det fint. Bare husk å varme opp oljeflaskene skikkelig i varmt vann før du starter å pumpe inn oljen.

 

B0000AY23H.01-AZ71P3AYYLDQO._SCLZZZZZZZ_V23359569_SS500_.jpg

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er drevet demontert, og det gikk smertefritt takket være gode råd fra dere her på båtplassen.

 

Dette forumet imponerer meg mer og mer... Tusen takk :cheers: .

 

Men så et nytt problem, sensoren som viser i hvilken tilt posisjon drevet har hadde et kabelbrudd helt inntil sensoren slik at skjøting vil være umulig.

 

Noen som har byttet denne og evnt. vet hvor mye denne koster? Er det meningen at dette drevet skal stoppe automatisk når det er i topp/bunn posisjon??

 

På forhånd takk for hjelpen!!

 

Mvh

 

Rune

Link to post
  • 1 år senere...

Har sendt Hydrox en IM, men dette innlegget er så gammelt at det er ikke sikkert han svarer.. ;-)

Noen som vet om det er riktig at det skal komme kjølevann mellom akterspeilet og SX drevet?

 

Har forsøkt å finne det ut via Volvo nettsidene og deres manualer: http://www.volvo.com/volvopenta/uk/en-gb/m...tion_search.htm

gl_43.jpg

 

 

Kullis

 

:sailing:

Redigert av Kullis (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Jeg kom borti en stein med propellen og demperplaten på svinghjulet røk. Jeg tok ut motoren, skiftet platen og akslingen. La merke til at akslingen var slitt i sporene. Forsøkte å sikte inn motoren bedre. Etter å ha hevet den ca 2 cm i forkant gikk akslingen greit ut og inn. Noen som vet ette rhvilke retningslinjermotoren skal stilles inn? Motoren er en TAMD22 på 105 hk.

Redigert av TTGJ (see edit history)
Link to post

Følere/giveren som viser tilt posisjon koster ca 2000.-. den er presset inn i et 5 kantet hull, og når jeg fikk den ut satt den innerste delen igjen. Pirket en ut med et lite flattjern og en kniv. Ledningen er trukket gjennom bakplaten i drevet helt oppe og inne. På min båt var det nesten umulig å komme til innenfra og utenfra så det vanskelig ut. Når jeg hadde motoren ute gikk det greit. Den hadde vært skiftet en gang før og da hadde verkstedet koplet den nye inn på de gamle ledningene inne i drevet og strippet den fast til hydraulikkrørene. Skjøtene var forseglet med krympeslanger og en herdet masse.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...