Seacrest Startet 9.April.2007 Link til dette innlegget Startet 9.April.2007 Noen som vet hvordan man demonterer et SX drev, eller har en manual liggende?? Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner2 Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Hvor gammelt er drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 9.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Drevet er fra 1997/98 Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner2 Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Jeg tror da det er seks muttre som holder drevet på plass, tre på hver side på øvre del av drevet. Du løsner de seks mutterene og trimsylindrene, deretter skal det bare være å dra det av... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Du tar av plastdekselet aktenfor peilepinnen og inni her løser du gearwiren. Du må ta av hele medbringeren på gearwiren ellers går den ikke gjennom hullet når du trekker av drevet. Mål hvor langt det er i fra enden av gjengene og inn til medbringeren, dette målet noterer du deg og setter likt når du monterer. Du må også løse bolten som står på tvers av trim sylindrene, husk å holde orden på skivene og hylsene som sitter på denne bolten. Heng gjerne opp trimsylindrene i noe hyssing slik at du ikke bøyer for mye på slangene. Deretter er det seks muttre som holder drevet, bare å trekke det rett akterover og ut. Det går an å gjøre dette alene men litt hjelp er en stor fordel. Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 9.April.2007 Link til dette innlegget Svart 9.April.2007 Noen som vet hvordan man demonterer et SX drev, eller har en manual liggende?? Mvh Rune Last ned manualen til en av disse motorene som SX drevet er tilgjengelig for: Bensin: 3.0GL, 4.3GL, 4.3GXi, 5.0GXi, 5.7Gi, 5.7GXi, Diesel: D3-130, D3-160, D3-190, fra Volvo Pentas instruksjonsbøker. I en av disse motormanualene finner du også informasjon om drevet. Jeg hadde mitt av i fjor. Hydrox beskriver hvordan du gjør dette. Jeg slet noe jevlig med å få drevet på igjen. Fikk det bare ikke helt inn, enda jeg var sikker på at den velsmurte drivakselen var i rett spor. Lykken ble en gummiklubbe og langsomt fikk jeg dunket det helt inn. Skal du skifte olje på drevet så anbefaler jeg å fylle det på nedenfra via tappehullet ved hjelp av en slik liten billig plastoljepumpe på bildet nedenfor som du får kjøpt hos de fleste Wave forhandlere. (Merket quicksilver eller mercruiser) Det følger med en nippel som passer i tappehullet på dette drevet. Slik får du fylt det skikkelig nedenfra uten luftlommer og andre skumle ting som kan skade drevet. Jeg fikk først aldri på så mye olje som jeg hadde tappet av ved å fylle slik som det står i manualen. Derfor måtte jeg tappe av all den dyre VP transmisjonsolja og starte på nytt nedenfra. Da gikk det fint. Bare husk å varme opp oljeflaskene skikkelig i varmt vann før du starter å pumpe inn oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Da er drevet demontert, og det gikk smertefritt takket være gode råd fra dere her på båtplassen. Dette forumet imponerer meg mer og mer... Tusen takk . Men så et nytt problem, sensoren som viser i hvilken tilt posisjon drevet har hadde et kabelbrudd helt inntil sensoren slik at skjøting vil være umulig. Noen som har byttet denne og evnt. vet hvor mye denne koster? Er det meningen at dette drevet skal stoppe automatisk når det er i topp/bunn posisjon?? På forhånd takk for hjelpen!! Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Kullis Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Har sendt Hydrox en IM, men dette innlegget er så gammelt at det er ikke sikkert han svarer.. ;-) Noen som vet om det er riktig at det skal komme kjølevann mellom akterspeilet og SX drevet? Har forsøkt å finne det ut via Volvo nettsidene og deres manualer: http://www.volvo.com/volvopenta/uk/en-gb/m...tion_search.htm Kullis Redigert 15.Mars.2009 av Kullis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flippern Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 kjølevannet skal komme ut ilag med eksosen nede på drevet meina e på.. så hvis det kommer ut mellom drev/bakplate kan jo det være eksosbelgen din som har gått... Sitér dette innlegget Link to post
Kullis Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) ..kommer vann begge steder. Alt annet jeg har sett før slipper kun vann sammen med eksosen.. hvorfor jeg spør er at ikke kommer eksos sammen med vannet som kommer mellom akterspeil og drev.. kan virke som om det skal være slik..., får sjekk med Volvo da belgene var nye sist sesong. Kullis Redigert 15.Mars.2009 av Kullis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Og det er er ikke kjølevann som skal inn ? Hull i slangen. Sitter ikke vannpumpen nede i propellhuset på sxèn? Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Det er helt riktig at det skal komme ut vann der, kommer ut i forbindelse med en sink anode som sitter der. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Kullis Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 ..virker som Seacrest vet. Merkelig om ekesobelgen ikke var i orden etter 45 timers bruk. Takker! Sitér dette innlegget Link to post
Kullis Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Drevet må av.. ikke sant om man skal bytte belger? Sitér dette innlegget Link to post
TTGJ Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 (redigert) Jeg kom borti en stein med propellen og demperplaten på svinghjulet røk. Jeg tok ut motoren, skiftet platen og akslingen. La merke til at akslingen var slitt i sporene. Forsøkte å sikte inn motoren bedre. Etter å ha hevet den ca 2 cm i forkant gikk akslingen greit ut og inn. Noen som vet ette rhvilke retningslinjermotoren skal stilles inn? Motoren er en TAMD22 på 105 hk. Redigert 26.Juli.2012 av TTGJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TTGJ Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Følere/giveren som viser tilt posisjon koster ca 2000.-. den er presset inn i et 5 kantet hull, og når jeg fikk den ut satt den innerste delen igjen. Pirket en ut med et lite flattjern og en kniv. Ledningen er trukket gjennom bakplaten i drevet helt oppe og inne. På min båt var det nesten umulig å komme til innenfra og utenfra så det vanskelig ut. Når jeg hadde motoren ute gikk det greit. Den hadde vært skiftet en gang før og da hadde verkstedet koplet den nye inn på de gamle ledningene inne i drevet og strippet den fast til hydraulikkrørene. Skjøtene var forseglet med krympeslanger og en herdet masse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.