Jump to content

Fastmontering av 12V lader


Yankee

Recommended Posts

I båten bruker jeg ikke landstrøm, men kobler til en 12V lader på 10A. Har ikke større behov for strøm en at dette holder. Tenker imidlertid å montere den fast. Kan jeg da koble den direkte til batteriet eller må den kobles fra med bryter når båten brukes?

 

Prøvde også å måle motstanden på jord inn 220V og jord ut 12V for å se om det er fare for at laderen vil føre til tæring. Hva slag verdier må man forvente her?

Link to post

Det går helt greit å koble laderen direkte til batteriet/batteriene.

 

Pass på at du har en sikring på pluss-ledningen fra laderen til batteriet/batteriene.

 

Du trenger ikke å koble fra laderen når den ikke er i bruk - forutsetter at laderen har endel godkjenningsmerker påstemplet/merket.

 

Det kan jo være interessant for deg å lese hva som er spenningen på batteriene når laderen er koblet til.

 

Lykke til.

Link to post
Om batteribanken er liten kan det vel være fornuftig og huske å koble fra landstrømmen før du forsøker å starte maskinen. En ti-ampere batterilader får seg gjerne en på tygga om en stor startmotor begynner og suge fra den...

 

Puma

 

Startmotoren "suger" ikke strøm fra laderen når motoren startes. Den trekker sin nødvendige strøm fra startbatteriet. Dette gjelder uansett om laderen er tilkoplet strøm eller ikke.For øvrig behøver du ikke å tenke på laderen underveis.Laderen trekker normalt ikke strøm fra batteriet, og uansett, vil dette være helt ubetydelig i forhold til lading fra motorens generator. M.a.o intet å bry seg om. Har selv "kjørt" med en tilsv. løsning et par år i gamlebåten ( Ladac 20 A lader koplet direkte til batteriene , forbruk og start), og dette fungerte helt utmerket. Koplet aldri vekk laderen fra batteriet underveis. :wink: :wink:

Link to post
Startmotoren "suger" ikke strøm fra laderen når motoren startes. Den trekker sin nødvendige strøm fra startbatteriet. Dette gjelder uansett om laderen er tilkoplet strøm eller ikke

 

Du får prøve å hive en 10 ampere's batteriladder på en 6 liters diesel med lunkent startbatteri, fyre starteren og se om du fortsatt har lading fra batteriladeren etterpå.

Link to post

Jeg har gjort det samme og bruker kun en 10A vedlikeholdslader som landstrøm og kjører alt i båten på 12V.

Løsningen jeg valgte vae å montere laderen inn på batterivelgeren som alt var i båten. Pluss fra laderen monterte jeg på pluss ledningen ut av batterivelgeren og minus ned på felles jord for batteriene.

 

Dette gjør at jeg ved bruk av batterivelgeren kan velge om jeg skal lade begge batterier, kun forbruksbatteri, kun startbatteri eller isolere laderen helt i fra batteriene. Når jeg forlater båten står vanligvis velgeren i "off" og da er alt elektrisk koblet i fra, også laderen. Med unntak av lensepumpa og lekasjevakta på denne da.

 

Enkel og grei løsning.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Uforståelig for meg.

Utlading via laderen skulle ikke være mer enn batterienens selvutlading er.

Men om det kan man jo spørre hos enten forhandleren, eller produsent.

Er det ikke sånt, da skulle man bedre gi laderen tilbake.

 

En vedlikeholdslader er en lader som skal står på i hele tida, for vedlikehold av batterier.

Så er det meningsløs med frakobling, hvis ikke laderen skal står uten landstrøm i mange måneder.

Hvis laderen er angitt for fast montering i tillegg, da skulle ikke den tømme batteriene "med en gang",

når den ikke har landstrøm i bare noen dager.

 

Neste tingen til samme spørsmålet er frakobling fra startkretsen.

Vanligvis gi en lader det som man kan lese på laderen, i din tilfeldighet 10A.

Om den gi 10A mens den lader, eller 10A i tillegg mens du starter, spiller ingen rolle.

Igjen det jeg sa før:

er laderen angitt for fast montering da skulle det i hvert fall går bra.

Men slutter den å virke direkte etter en vanlig motorstart, da ville jeg snakke med leverandøren min.

 

Siste tingen er strømforsyning.

Det er en poeng som man i hvert fall skulle holde øye med.

De færreste "billig"-ladere er beregnet til å forsyne forbrukere, uten samtidig bruk av batterier.

Batteriene virker da som både buffer/stabilisator og filter i mot støyt fra nettet.

Anbefaling til utvalg av en lader: kjøp ikke en som ikke har innebyggte støyfiltere,

hvis du ikke bare vil forsyne batterier og vanlige lyspærer, men elektroniske duppeditter også.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har en 10A Mascot automatlader for fastmontering hardwired til forbruksbatteriet. Der lader den inntil spenningen er høy nok til at BEP releet slår inn. Da lader den startbatteriet i tillegg. Helautomatisk. Ikkenon brytere. Ikkeno problem å starte med laderen tilkoblet.

At en elektronisk lader med en eller annen form for halvleder som forsyner batteriet skulle tappe samme batteri trur jeg ikkeno på.

Link to post
Neste tingen til samme spørsmålet er frakobling fra startkretsen.

Vanligvis gi en lader det som man kan lese på laderen, i din tilfeldighet 10A.

Om den gi 10A mens den lader, eller 10A i tillegg mens du starter, spiller ingen rolle.

 

Jørg

Hei Jørg.

 

Bare en liten kommentar til lader og start.

 

Som du sier skal dette gå bra. Det man kan være oppmersom på er finnes "dumme" ladere som ikke takler dette. Jeg har en slik 10A lader og hvis den er tilkoblet når jeg starter, da ryker sikringen (automatsikring) i laderen.

 

Jeg har også en moderne "klok" lader på 7A som takler en start helt fint. Sier dette bare for å gjøre oppmerksom på at ikke alle ladere er like. Må og føye til at den "kloke" 7A laderen lader faktisk bedre(mer strøm) enn den på 10A.

 

:seeya:

Link to post
At en elektronisk lader med en eller annen form for halvleder som forsyner batteriet skulle tappe samme batteri trur jeg ikkeno på.

Det gjør den, men minnimalt.

En lader som duger noe utlader batteriene med maksimalt (!) 50% av batteriets selvutlading.

Pga. det sier vi "med ingenting", fordi selvutladingen av en batteri kan være 4 ganger så høyt under bestemmte forhold.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Det man kan være oppmersom på er finnes "dumme" ladere som ikke takler dette. Jeg har en slik 10A lader og hvis den er tilkoblet når jeg starter, da ryker sikringen (automatsikring) i laderen.

 

Jeg har også en moderne "klok" lader på 7A som takler en start helt fint.

Må og føye til at den "kloke" 7A laderen lader faktisk bedre(mer strøm) enn den på 10A.

Hei Nemo.

Ja, da burde du være obs at den sikringen også virker på famtiden.

Ellers kan laderen begynne å brenne.

 

At en modernt lader leverer mer og bedre lading enn en "vanlig" lader er klart pga.

både karakteristikken og oppbygging.

Gamle ladere spiser gjerne noe 10-tals av prosent før det kommer noe ut som er brukelig.

I tillegg kommer, at dårlige ladere er mye mer avhengig av temperaturen, som igjen stjeler mange prosent

så snart temperaturen økes over beregningsgrunnlaget.

Mange (faktisk de fleste ladere) er beregnet til brukstemperatur av noe mellom 18 og 21grader.

Dette overstiger de fleste ladere allerede pga. eget temperaturutviklingen mens laderen går.

Altså bare tull, og ganske spesiellt pga. at mange pleier å montere laderen på motorrommet og slik. :rolleyes:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
En vedlikeholdslader er en lader som skal står på i hele tida, for vedlikehold av batterier.

Så er det meningsløs med frakobling, hvis ikke laderen skal står uten landstrøm i mange måneder.

 

Nettop det som er tilfelle for meg og sikkert mange andre. Når du har båtplass ved en brygge som ikke har landstrøm og kun bruker landstrømmen når du er på tur eller i kortere perioder ved båtforreningens service brygge, så er det greit å kunne koble vedlikeholdsladeren i fra batteriene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg har en 7A CTEK ONYX fra clas ohlson. Den er en ganske klok 5-trinns som forteller i bruksanvisningen at den kan stå tilkoblet hele tiden. Når 230V ikke er tilkoblet trekker ikke laderen strøm fra batteriene.

 

Hvis du følger linken, står det at den er 6-trinns, men det sjette trinnet må være "feilmelding", da den gir beskjed om batteriet er ødelagt. Den lader opp i 3 trinn. Trinn 4 og 5 er til vedlikehold.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Når du ...kun bruker landstrømmen når du er på tur eller i kortere perioder

Ja, kjekkt å ha men ikke nødvendig fordi selvutladingen av en batteri er jo mye større enn via moderne ladere.

Og selvutladingen kan man jo heller ikke avstenge.

Ellers ligger båten jo ikke i "6" måneder, ikke sant, og selv disse noen få ganger lading inni mellom

holder lett for å kompensere den små biten utlading.

 

Ellers er det riktig hvis du sier at man skulle kunne avstenge en slik "grill",

som igjen ikke jeg ville kalle en lader som kunne egne seg for bruk på en båt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Hei Nemo.

Ja, da burde du være obs at den sikringen også virker på famtiden.

Ellers kan laderen begynne å brenne.

 

:seeya:

Jørg

Hei.

 

Den gamle laderen er nok pensjonert for bruk i båten.

 

Veldig bra at du poengterer forskjellen på disse laderne. Treffer ofte på båteiere som ikke er klar over forskjellen på en "gammel" og en ny type flertrinnslader.

 

:sailing:

Link to post
Den gamle laderen er nok pensjonert for bruk i båten.

Veldig bra at du poengterer forskjellen på disse laderne. Treffer ofte på båteiere som ikke er klar over forskjellen på en "gammel" og en ny type flertrinnslader.

Slike båteiere treffer jeg både nesten daglig og siden mer enn 20 år.

Om nå en lader skulle være pensjonert må vel bestemmes til hvert tilfeldighet.

Mange er jo fortsatt ganske bra selv om de er gamlere (jeg mener selvfølgelig laderne nå.)

Omvent er jeg på meningen at det fortsatt mangler mye oppmersomhet av de fleste båteiere mht. til ladere de har.

Men både tiden og utviklingen går vidre, meget rask sågar.

 

Men det er egentlig skjelden generasjonen av laderen som skyldes bråk.

Oftest er det egentlig bare sånt at verken lader eller ladesystemet er tilpasset behovet,

men både flest og stortsett bare er "flikkverk".

Og dette selv om oppgradering av et anlegg gjør at man kan sove i fred i mange år,

hvis man har gjort jobben fullstendig.

 

Lader (-ing), kabler og kontakter er det viktigste, selv om at mange mener at polering og pizza er viktigere.

Så kjedelig som den gjentakelsen høres ut, men sånt er det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Du får prøve å hive en 10 ampere's batteriladder på en 6 liters diesel med lunkent startbatteri, fyre starteren og se om du fortsatt har lading fra batteriladeren etterpå.

 

Etter alle innlegg ETTER mitt fra bl.a Joerg Becker, er det kanskje ingen grunn til å kommentere ditt innlegg...men fristelsen ble for stor.... :yesnod:

Tror kanskje at den 6 liters dieselmotoren din neppe ville starte med ditt "lunkne" startbatteri, uansett batterilader eller ikke...og i verste fall ville vel sikringen ryke om du har en "dum" billig-lader... :yesnod: :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...