Jump to content

noen her som har kjøpt båt usett. grunnet lang distanse

ola dunk

Recommended Posts

Jeg kjenner en som gjorde det nå i vinter han fikk da en til å se over båten tror han kontaktet en båtmegler som sendte ut en person kostet vist ikke stort,

så ordnet han med betaling\overføring av penger via banken men pengene ble vist ikke utbetalt før han hadde sett båten og godkjent betalingen(det er vist en tjeneste banken eller Posten har) ?

Redigert av Espen C (see edit history)

Nå skriver du ikke noe om prispunkt osv. her da.

Men ser for meg at du evt. får noen i "vennetjenesten" her i forumet til å se på båten for deg.

Alternativt å vente til det kommer en båt som ligger noe nærmere.. Skal jo ha den hjem også.. he he.

Søk på "vennetjenesten" så får du nok hjelp. Mange snille og dyktige mennesker her på forumet.

Lykke til

Vennetjenesten her på baatplassen, eventuelt en båtmegler/fagmann er en grei måte for å sjekke om båten er noe å satse på.

Jeg ville imidlertid ALDRI kjøpt en båt usett. I hvertfall ikke etter de turene jeg har hatt i vinter for å kikke på båt til en kamerat. Det har vært mye feil med "kart og terreng"...... (annonse /virkelighet)

Ben Sin

Guest Princess Ess

Hvor stor er båten du tenker å kjøpe? Er det fra privat person eller firma?

Jeg har kjøpt flere båter, noen som jeg måtte reise langt for å hente.

For 2 år siden kjøpte jeg en båt i Stockholm. Jeg så på bildene på nettet og snakket med eieren som fortalte om båten (27 fot) og bestemte meg for den. Skrev en kontrakt og sendte depositum (5000,-) med en klausul at om båten hadde andre feil enn de som selgeren skrev, så kunne jeg annullere kontrakten og få tilbake depositum. dro og så båten, men det var et par ting som var istykker og selger slo av på prisen.

Jeg har altid tatt kostnaden med å reise og se på båten. Det har lønnet seg hver gang!

Det er vanskelig nok å kjøpe båt, (finne feil, mangler osv) når man ser på båten, så jeg hadde ikke tatt sjansen på kjøpe usett...

Når det er sagt så finnes det sikkert seriøse firmaer eller agenter som har bra referanser som man kan handle med.

Good Luck!

Synes å huske at worse hadden en kort forklaring om at å kjøpe usett gir bedre rettigheter ved mangler enn om en hadde besiktiget båten. Dersom båten ikke er besiktiget kan en reklamere på åpenbare mangler som en burde sett, men kanskje var blitt oversett, ved besiktigelse. Synes også vagt å huske at årsak til manglende besiktigelse var et argument og da bør i så fall 300 mil være en god grunn...

Som kjøper hadde jeg kjøpt båten på følgende betingelser: Betalt depositum, til nød betalt frakt (helst avtalt at jeg skulle betale frakten som endel av kjøpesummen) og betalt restsummen når båten var ankommet og besiktiget. Var ikke båten etter beskrivelsen skulle selger betalt frakt tilbake.

Som selger hadde jeg aldri gått med på betingelsene beskrevet over. Da ville jeg tenkt slik: Kjøper betaler minst hele summen ved kontraktinngåelse, kjøper betaler frakt - punktum. Ville aldri levert fra meg varen uten å ha mottatt full betaling.

Men folk er forskjellige og har forskjellige grenser på dette.

Solgte en cabriolet for et år siden og der satte kjøper fra Oslo etter eget initiativ, hele kjøpesummen på min konto kun etter muntlig tilsagn om at bilen ikke var solgt. Ingen kontrakt, ingen mail, rett og slett bare mitt ord og så var nesten en halv mill på min konto. Markedet var hett og de var redd den skulle gå til noen andre rett forran nesen på dem. Har ristet på hodet mange ganger etter denne opplevelsen, men de var heldige denne gangen og fikk det de betalte for.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...