tom-ass Startet 9.April.2007 Del på Facebook Startet 9.April.2007 Jeg har i min nyinnkjøpte snekke, funnet en beholder under ene sofaen i cabin. I denne beholderen er det fyllt opp med frostvæske, og nedi der lå giver til et ekkolodd. Men ekkoloddet er ikke med i båtkjøpet. Men siden giveren sitter der, kan jeg kjøpe hvilket som helst ekkolodd og koble meg på, eller er det bare å rive det gamle ut og kjøpe nytt? Jeg vet ikke hvilken type ekkolodd som har sitti der, men giveren er som et lite strykejern, ca Lengde 10 x lengde 10 x bredde 5 x høyde 2. (som et kakestykke), med skarpe kanter i alle hjørner. Noen som vet? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Hasla 26 Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Mulig det går,men det kommer ann på kontakten til skjermen din må passe til kontakten på giveren.Ellers så for du kjekke hvilken type giver du har og kjøpe kjerm som passer til denne.mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Poseidon Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Det kommer nok an på mer enn kontakten . . . . Ekkolodd arbeider bl.a. på ulik frekvens og med forskjellige spenninger, og transduceren må stemme overens. Du bør nok forsøke å finne ut nøyaktig hva som har stått for å være sikker. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Espen C Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Siden det ser ut som et strykejern så er det en utvendig giver som er plassert innvendig, vist du er ute etter et billig ekkolodd så kan det være like greit å kjøpe f.eks Eagle ekkolodd med giver for under en tusen lapp Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Det er noen store produsenter av givere til "ekkolodd", bl.a. Airmar. Endel svingere er kostbare og det kan være verd forsøket å koble dem til et ekkolodd. Ekkoloddet bestemmer karakteristikken på det elektriske signalet som går til svingeren, mens det er utformingen av det piezo kjeramiske materialet i selve giveren/svingeren som bestemmer om det elektriske signalet får piezoelementet til å vibrere effektivt og sende fra seg lyd, samt at det samme elementet mottar reflektert lyd og omformer (transducer) denne til et elektrisk signal (på samme måten som piezo-baserte gitarmikrofoner som omdanner lydbøler til elektriske signaler) som igjen kan leses av ekkoloddet. Det er så langt jeg har forstått tykkelsen, diameteren og formen til det piezokjeramiske materialet i svingeren som bestemmer det gunstigste lydfrekvensområdet. Airmar har konstruert 50/200 kHz transducere hvor det piezo kjeramiske elementet kan vibrere effektivt ved to separate frekvenser. Tykkelsen på elementet gir effektiv lydsvingning ved 200 kHz og diameteren gir effektiv lydbølge ved 50kHz - grovt og upresist formulert. Airmar har god forklaring om dette på nettsiden sin. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Som Roaldbj skriver er det stor sannsynlighet for at du har en Airmarsvinger. De aller fleste ekkolodd for fritidsmarkedet operer på 200kHz eller 200kHz og 50KHz. Siden du har en bronsesvinger kan vi slutte at du har en lavfrekvent svinger. Du har sannsynligvis en kombi 200/50KHz svinger, den kan også være bare 50KHz eller eventuellt 38kHz. Det finnes enda en mulighet og det er hvis det har vært et eldre Lowrancelodd i båten og det er 192/50KHz. I 200/50KHz har Airmar i hovedsak to forskjellige svingerelementer som leveres i et utall forskjellige hus og varianter. En eldre bronsesvinger er så og si helt sikkert en 600W svinger. Alle Furuno og Raymarine lodd leveres med Airmar svingere, dyrere Eagle, Lowrance og Garmin svingere er laget av Airmar. Airmarsvingerene kan også brukes til Simradlodd. En bronsesvinger koster i fra ca 3000 til 10 0000 og er absolutt verdt å ta vare på. De fleste ekkoloddprodusenter selger overganger fra eldre svingere til sine nye lodd. Det er også mulig å spleise inn en ny kontakt hvis du ikke får tak i overgang og lodd som passer. Hvor pange pinner har kotakten din? Et bilde vil selvsagt også være til stor hjelp for å identifisere fabrikatet. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Om det er en bronsesvinger du har i beholderen innvendig, så ville jeg plukket ut denne. Så ville jeg solgt denne til en trebåtkar her på forumet og kjøpt meg et Eagle-lodd med hekkmontert giver for den salgsummen! Win-win-situasjon! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
abbor Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Mulig jeg var litt rask til å konkludere med bronsesvinger, men beskrivelsen ligner veldig. Hvis du skal bedrive seriøst bunnfiske bør du beholde svingeren. Hvis ikke kan et enkelt Eaglelodd med hekksvinger gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Hiver meg på denne tråden jeg også, da jeg har et spørsmål på samme tema. Jeg fant memlig en bronse svinger under Skorgenesen når jeg skrapte den ren for gammelt bunnstoff i påsken. Svingeren er ca 20 år gammel. Har ikke funnet noe ekkolodd, så jeg vet ikke hva slags type det er, men håper å finne det ut. Betyr det dere sier, at det er en mulighet får å få kjøpt eller laget en overgang, slik at jeg kan bruke den gamle svingeren til en ny Garmin Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
rogeri Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Betyr det dere sier, at det er en mulighet får å få kjøpt eller laget en overgang, slik at jeg kan bruke den gamle svingeren til en ny Garmin Nei det betyr ikke det!! Feil svinger til ditt nye lodd kan i værstefall knekke loddet ditt! Du bør finne ut hvilket lodd som har stått i båten din fra før og høre med nærmeste skipselektro om disse er "kompatible". Det kan jo slumpe til at det er samme frekvens og effektområde! Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Hei, Hvis du hadde hatt muligheten til å laste opp et bilde, ville vel hjelpen vært et steg nærmere. Jeg har en 'strykejernliknende sak' til Humminbird'en min; riktig nok ikke i båten men under båten.. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Et bilde hjelper null og nix! Du må ha typenavn og nummer på svingeren, dette pleier å bli borte etter en tid med mindre det er stemplet i godset på svingeren. Ved å gå inn på denne linken vil du få en liten oversikt over det "mylder" av svingere som finnes på markedet! http://www.airmartechnology.com/airmar2005...own.asp?Type=FF Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Tror jeg kjører safe og kjøper ny svinger, får heller hive inn en kupong på lotto, og teste flaksen der. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
static Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 På kabelen til svingeren skal det sitte en lapp med nødvendige data (i kabelenden lengst vekk fra selve svingeren). Er denne lappen vekk kan det bli vanskeligere å finne ut av hvilken type svinger du har. Når det er sagt så koster ikke en ny svinger mange hundrelappene... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 ....Når det er sagt så koster ikke en ny svinger mange hundrelappene... En god bronsesvinger av typen Airmar B260, 50-200khz 300-1000w koster da fort ca. 6-7000. En del plastsvingere med begrensede egenskaper til fiskeleting (flaxlodd ) koster adskillig mindre! Sitér dette innlegget Link to post
static Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Nå legger jeg til grunn det mannen faktisk har i båten i dag. Som absolutt virker som en hekksvinger i plast montert "innendørs". Det virker som knallen er fornøyd med det. Og hvis man da legger seg på den linjen, så koster ikke en ny hekksvinger så mange kronene. Å begynne å sammenligne med en proff-svinger blir jo litt volsomt... :) Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 En god bronsesvinger av typen Airmar B260, 50-200khz 300-1000w koster da fort ca. 6-7000. En sånn en skal jeg ha..... en gang så på wmjmarine at jeg får den og en Garmin 525s for under 11 lapper Ble litt forvirret over utvalget av svingere i 1kw klassen, de kostet fra 160 til 550 $ uten at jeg helt skjønte forskjellen. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
static Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Til der som vil kjøpe Garmin fra statene. Er dere klar over garantibetingelsene? I Norge får man 5 års garanti! Kjøper du fra utlandet får du ikke Belanor til å ta i produktet med ildtang en gang. Da må den sendes til UK. (Og da må man ha tollpapirene fra kjøpet i orden ) Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Når det gjelder prisen på 11 000 så var det inklusive frakt og Norsk Mva Ellers trodde jeg at internasjonal garanti også gjaldt Norge, med det er mulig jeg tar feil... Får vel vurdere en nettbutikk innenfor EU, forsøker Bellanor å nekte å repparere den, kan jeg jo alltids slå dem i hodet med EU/EØS loven om fri flyt Syns uansett det er drøyt å betale 40% mere for å få Norsk garanti. Så dårlig håper jeg ikke Garmin er Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
static Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Jeg oppfordrer deg til å ta en telefon til Belanor når det gjelder garantien hvis du ikke tror meg. De rører den ikke om den er kjøpt i utlandet...uansett! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 En sånn en skal jeg ha..... en gang så på wmjmarine at jeg får den og en Garmin 525s for under 11 lapper Ble litt forvirret over utvalget av svingere i 1kw klassen, de kostet fra 160 til 550 $ uten at jeg helt skjønte forskjellen. Hvor er det du finner 160 USD 1kW svingeren? På wmjmarine sine sider finner jeg 3 1KW svingere fra 549 til 849 USD. Så vidt jeg kjenner til finnes det pr i dag bare 3 1KW 200/50KHz svingere som kan brukes til Garmin. Airmar B258, B260 og M260, det er disse som er listet nederst til høyre på siden du linker til med Garmin varenummer. B260 og M260 er samme svingerelement i forskjellige hus. B258 er en litt enklere svinger med færre elementer og bare halvparten av følsomheten i 50KHs området smmenlignet med B260. GARMIN 010-10443-00 er B258 GARMIN 010-10445-00 er M260 Den nederst på siden uten Garmin nummer er B260 Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 vist du er ute etter et billig ekkolodd så kan det være like greit å kjøpe f.eks Eagle ekkolodd med giver for under en tusen lapp Da kan du heller overta mitt. Større ræl har jeg aldri vært borti! Men jeg måtte ha et nytt lodd med en gang, og dette var det eneste de hadde i butikken. Det har vel ikke vist riktig dybde en eneste gang tror jeg, selv om svingeren er montert rett ved siden av og på samme måte som svingeren til Humminbird'en. Eagle'en gis bort på rot, dvs svingeren er støpt fast i epoksy... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Skvulpen Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Eagle'en gis bort på rot, dvs svingeren er støpt fast i epoksy... Båten følger med altså? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Da er det nok problemer med din installasjon. Eagle lodd er helt greie, en billigutgave av Lowrance men selv ekkoloddelektronikken og svingeren er identisk. Har hatt flere Eagle/Lowrance lodd og kjenner flere 10 talls lykkelige Eagle/Lowrance eiere. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 10.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2007 Det er meg, trådstarter igjen. Jeg har sjekka nå, og det står følgende på kabelen: AIMAR TRANSDUCHER CABLE # C1 På merkelappen står det: AIMAR 08-0592 10008 200 KHZ AE8906/30-179 Det er 3 stikkere (mattagere) på kobling til instrumentet, og 2 for strøm i egen kobling. Slik ser det ut: Hva mener dere nå? Skal jeg kjøpe et nytt ekkolodd med eller uten giver (svinger som noen kaller det, og som det sikkert da heter) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.