Puma 420 Startet 10.April.2007 Link til dette innlegget Startet 10.April.2007 Heisann! Kan noen forklare meg litt om overplaning? Har ikke noe stort problem, da jeg kan trimme meg ut av det. Det jeg er ute etter er årsaken, og hvilke tiltak man kan gjøre for å redusere dette. Om jeg f.eks. kan redusere dette med faste / justerbare trimplan? Dette vil vel kunne oppføre seg som en "skrogforlengelse" og i praksis flytte tyngdepunkt lengre fram på "skroget"? Har nettopp montert for stor motor på båten (puma 420 m/suzuki75), og skal etterhvert montere tyngre propell. Vil overplaninga bli større med mer fart, eller vil det være som i dag? En annen ting jeg lurer på; Vil jeg med tyngre propell utøve et større moment på akterspeilet, eller vil påkjenninga bli lik eller mindre den jeg har idag? Skal opp i pitch tilsvarende en hastighetsøkning fra ca 42 til 55. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Overplaning er etter min definisjon for mye løft i hekken , slik at båten går på nesa. Øker oftest proporsjonalt med hastigheten. Trimflaps vil gi mer løft i hekken, og altså ikke hjelpe på problemet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Puma 420 Svart 10.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Er egentlig usikker på om overplaning er riktig definisjon av det som skjer med jolla mi. Den går fjellstøtt i riktig trim. "Riktig" i dette tilfelle er med motoren trimmet langt inn mot hekken. Den begynner og banke å slå når jeg trimmer mye ut. Er dette overplaning? Løftet i hekken er vel størst med motoren trimmet langt ut? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 med motoren trimmet langt ut vil den trykke hekken ned og baugen opp. Det du opplever er vel mer det som kalles "galloppering" , baugen jager opp og ned selv om det er stille på vannet. Da er det bare å trimme lenger inn igjen. Så kan du evt trimme forsiktig ut for å tyne ut de siste knopene... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Puma 420 Svart 10.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Høres logisk ut, kjøper den. Men vil montering av faste trimplan redusere denne galloperinga? Hva med mitt spørsmål ang. moment på akterspeil i post #1? Mange dumme spørsmål, men det er det jeg lærer av;) Har fulgt med såpass lenge her inne at jeg vet kompetansen finnes i strie strømmer her:) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Kan det være "så enkelt" som at man prøver å få mere fart ut av båten enn meningen er fra produsent/designers side? Kanskje man har riktig motor på feil båt, eller omvendt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Puma 420 Svart 10.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Mouche, du har nok et godt poeng, og da må man finne løsninger på det;) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Hvor my trim tåler båten da før den begynner å gallopere? Får du løftet skroget noenlunde ut av vannet, eller ligger den frampå når du kjører på fullt og har trimmet båten slik at den er stabil? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Puma 420 Svart 10.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Den er definitivt ute av vannet når den ligger stabilt, går vel kanskje på den siste meteren +/- akter. Problemet er at den plutselig finner det for godt å gallopere igjen, og da må det trimmes til den roer seg igjen. For å unngå urent trav må trimmen til tider piskes hardere enn hestene på bjerke. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Hmm, kan være at den ville oppført seg bedre med annen propell, hva salgs propell har du på nå? Ville også vurdert å montere på en lift på motoren , f.eks en slik som denne: http://www.cook-mfg.com/ml-65.htm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.