Jump to content

Overplaning og effekt av trimplan?


Puma 420

Recommended Posts

Heisann!

 

Kan noen forklare meg litt om overplaning? Har ikke noe stort problem, da jeg kan trimme meg ut av det. Det jeg er ute etter er årsaken, og hvilke tiltak man kan gjøre for å redusere dette. Om jeg f.eks. kan redusere dette med faste / justerbare trimplan? Dette vil vel kunne oppføre seg som en "skrogforlengelse" og i praksis flytte tyngdepunkt lengre fram på "skroget"?

 

Har nettopp montert for stor motor på båten (puma 420 m/suzuki75), og skal etterhvert montere tyngre propell. Vil overplaninga bli større med mer fart, eller vil det være som i dag?

 

En annen ting jeg lurer på; Vil jeg med tyngre propell utøve et større moment på akterspeilet, eller vil påkjenninga bli lik eller mindre den jeg har idag?

Skal opp i pitch tilsvarende en hastighetsøkning fra ca 42 til 55.

Link to post

Overplaning er etter min definisjon for mye løft i hekken , slik at båten går på nesa. Øker oftest proporsjonalt med hastigheten. Trimflaps vil gi mer løft i hekken, og altså ikke hjelpe på problemet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er egentlig usikker på om overplaning er riktig definisjon av det som skjer med jolla mi. Den går fjellstøtt i riktig trim. "Riktig" i dette tilfelle er med motoren trimmet langt inn mot hekken. Den begynner og banke å slå når jeg trimmer mye ut. Er dette overplaning?

 

Løftet i hekken er vel størst med motoren trimmet langt ut?

Link to post

med motoren trimmet langt ut vil den trykke hekken ned og baugen opp.

 

Det du opplever er vel mer det som kalles "galloppering" , baugen jager opp og ned selv om det er stille på vannet. Da er det bare å trimme lenger inn igjen. Så kan du evt trimme forsiktig ut for å tyne ut de siste knopene...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvor my trim tåler båten da før den begynner å gallopere? Får du løftet skroget noenlunde ut av vannet, eller ligger den frampå når du kjører på fullt og har trimmet båten slik at den er stabil?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hmm,

kan være at den ville oppført seg bedre med annen propell, hva salgs propell har du på nå? Ville også vurdert å montere på en lift på motoren , f.eks en slik som denne: http://www.cook-mfg.com/ml-65.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...