Jump to content

Diesel-søl

torerikb

Recommended Posts

Har kraftig diesel-lukt inne i båten, muligens ligger det noe i kjølen fra en eller annen "overfylling" av tankene. Tror ikke den kan ha kommet dit på annet vis, da alt ser ut til å være tett og fint.

Er det noen som har tips til hvordan jeg blir kvitt lukta (det er svært mye arbeid å komme til kjølen).

Geysir :confused:

For å bli kvitt lukta, fjernes det som lukter.

Siden selv lite diesel lukter mye, må det bare vekk.

Andre del er verre, hvordan få det vekk?

Vil du ikke eller får du ikke tørket det opp, ja så må du skylle det ut. Mye varmt vann og mye Zalo er jo et greit utgangspunkt. Som igjen må fjernes. Et annet utgangspunkt er å starte med å heise opp motoren, gjøre alle de andre greiene som skulle gjøres i motorrommet, fikse på motoren, lakke, rusbeskytte med mye mer.  Kanskje legge inn ei finerplate med glassfiber/topcoat under motoren, slik at kjølsvinet ikke sluker både verktøy, diesel og alt du måtte finne på å få nedi der.

Lotus

....Er det noen som har tips til hvordan jeg blir kvitt lukta (det er svært mye arbeid å komme til kjølen).

Ganske enkelt, fjern dieselen!  :wink:

Pleier å ha baby-bleier i båten min - just in case  :wink:, og ved dieselfilterskift - suger opp mest mulig med bleier, - det er  :eek: utrolig hvor mye væske en sånn bleie kan holde på - og vaske godt med varmt vann og grønnsåpe eller Zalo! Selv fortrekker jeg Krystal grønnsåpe av 2 grunner.

1 - den lukter godt

2 - når jeg pumper ut såpevannet har jeg "bare litt" dårlig samvittighet for grønnsåpe er et naturprodukt, i hvertfall ifg. reklamen!  :wink:

Lykke til - håper at du finner ut hvor dieselen kom i fra!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hadde samme problem i sommer etter en lekkasje i dieselpåfyllingsslangen. Tømte to bøtter med varmt Zalo-vann ned i kjølen, kjørte en tur og lot det skvulpe godt rund. Deretter lensing, også med drillpumpe for å få opp siste rest. Dette hjalp betydelig, men er ikke helt fornøyd. Jeg tenker behandlingen blir gjentatt til våren for å se om siste rest av diesellukt forsvinner da.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

He he må le litt av meg selv her. I den forrige båten hadde jeg en ganske kraftig båtlukt. men fikk liksom ikke tid til å finne ut hva det var, Men den nye eieren fant ut at en av stolpene som var i akterkabinen faktisk gikk igjennom dieseltanken :smash:..  hva han gjorde vet jeg ikke , om han tettet den eller fikk den fjernet, men "båtlukten" forsvant etter han fikk fikset det. så finn lekasjen for det har du ganske sikkert en eller annen plass

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Hadde også en sterk diesel-lukt som jeg ikke fant ut av. Etter å ha prøvd alt annet begynte jeg å etterstramme skruene til påfyllingslokket og nivåglasset, og der var det mange omdreininger å hente! På begge tanknene har disse vibrert seg ut, og nå er problemet  borte.

ET

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...