Jump to content

Dybdeforhold Bildøystraumen/Straumsundet-Lille Sotra

Bergen

Recommended Posts

Som eier av saktegående båt er vi avhengig av å benytte oss av de nære kystområder. Jeg har derfor i sommer litt planer om å utforske øyene rundt mellom Sotra og Lille Sotra (Gongstøosen/Foldnes opp mot Geitanger etc.) Men jeg er usikker på dybdeforholdene i Straumsundet og Bildøystraumen. Kartmessig er begge innefor slaggrunnslinjen og således områder som vi i yrke har holdt godt klar av. Samtidig er det jo merking med staker i området og jeg vet jo at det går "store" lystbåter i sundene og regner således med at i allefall Straumsundet er greit farbart.

Er det noen som har erfaring i området, er det merket det som en trenger å ha respekt for ?

Tar også i mot gode tips om steder som er aktelle steder for strandhugg og utfoldelse for små lettmatroser. :seeya:

Jeg har kjørt gjennom der noen ganger med skjergårdsjeep, la da merke til en grunne i osen utenfor bibelskolen på søre bildøy. Den ligger et stykke fra land å er ikke merket.

Har selv ikke sett etter på sjøkart om den er på kartet, ellers kan du fint passere med din båt gjennom der.

Hvis det er din båt på bildet, har den ingen problemer med Bildøystraumen. Antar at det er 2-3 meter dypt der. Derimot skal du være obs på grunne på Straume landet når du kommer sørfra ca 50 meter før broen, og ca 10 meter fra land. Ofte synlig på lav vann. Hold midt i sundet og sving mot broen når de er passert.

Straumsundet er helt greit. En stor grunne på styrbord side før broen når du går nordover er merket med stake. Ofte er vannet så klart at du vil se grunnen godt.

Når jeg kommer gjennom broløpet (fortsatt på vei nordover) føler jeg meg mest komfortabel med å holde meg mest mulig til styrbord.

Bildøystraumen er mer kjeitete, men en får god oversikt om en observerer litt fra gamlebroen og veien rundt der. Men en kommer vel ikke forbi ved Bildøy marina. Jeg gikk bort og så en gang og da så det ut som en liten bekk som rant der. Kanskje på flo sjø?? Uansett så er det ikke så mye tid å spare på å forsøke seg der i forhold til å gå Straumsundet.

Redigert av tj (see edit history)

Okey, etterat tj kom med sin beskrivelse måtte jeg opp med kartet og han har rett, det heter Straumosen det jeg alltid har kalt Bildøyosen. Men beskrivelsen av grunnen er den samme.

Bildøyosen må du ikke prøve deg på den er kun beregnet for robåter som kan vippe opp motoren.

Området nord fra Straume bro og mot Foldnes er supert - mange fine badeviker som kan utforskes. Hold styrbord langs land etter du har kommet ut under Straume bro og gå nordover. Da vil du etter noen minutter oppleve fine badeviker på begge sider av sundet. Fortsetter du langs land helt til du kommer inn i Grunnavågen får du en fin opplevelse i bergveggen som stuper loddrett ned i sjøen inni vågen. Videre ut igjen ville jeg tatt en runde in i det trange hyttefeltet ved gamle-Foldnes, flott område med smale passasjer som bukter seg innimellom velstelte hytteeiendommer...

God tur!

• 2 uker senere...
Området nord fra Straume bro og mot Foldnes er supert - mange fine badeviker som kan utforskes. Videre ut igjen ville jeg tatt en runde in i det trange hyttefeltet ved gamle-Foldnes, flott område med smale passasjer som bukter seg innimellom velstelte hytteeiendommer...

God tur!

Gikk en tur igjennom sundet i regnværet i går. Men det er rimelig tett mellom hyttene og naustene i området så det er nå helst på øyene jeg ser for meg at det passer med strandhugg. Jeg liker ikke å legge meg for tett opp til andres private eiendommer. Og selv på øyene er det ganske så mange hytter.Men et idyllisk området et det ikke tvil om at det er. :flag:

Oj! Jeg glemte Nordre Bildøy, flott usjenert vik med steinstrand og flatt bakland med plen som er super for små barn! Vender mot nord. Kjør mot Kolltveit marina, ved det store hvite bygget på Kolltveit, da ser du viken rett sørover når du er et par hundre meter fra båthavnen (Kolltveit Marina).

Oj! Jeg glemte Nordre Bildøy, flott usjenert vik med steinstrand og flatt bakland med plen som er super for små barn! .

Takk for tipset, der har vi aldri vært før, skal sjekkes ut i sommer. :flag: Med snekkefart er vi avhengig av å benytte oss av de mulighetene som er nærmest oss. Etter en times gange begynner de små å bli utålmodige.

bruker mye Tyssøy,Nordåsvannet og Skorpo (her er ikke strand men ellers veldig fint).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...