Jump to content

Rengjøring av fenderlist - bruke tynner?

Sinus_nor

Recommended Posts

Har lest at en skal rense/vaske en stygg og oksidert fenderlist med tynner. Er dette virkelig OK?

Er ikke tynneren for "sterk" for gummien? Og at den vil løse seg opp, eller verre. Kan den bli sprø

og sprekke ved å benytte tynner? Har prøvd Hugos, men den greide ikke jobben, ikke engang med

bruk av STOR makt. Hva annet kan jeg prøve? Hva virker?

Leste for noen dager siden at WD40 og CRC 5-56 var ideellt å shine opp slitne Pioneer joller med. Kanskje det fungerer på fenderlisten også?

Tror ikke det. Må nok "slipe" ned noen mikro-meter+ for å fjerne den oksiderte overflata på fenderlista. Den er liksom blitt

"ruglete" i strukturen. Skal være grå, men er mer lys brun nå - der solen har tatt på. Undersiden er helt fin.

Ligger drøssevis med råd på nettet om å bruke bremseveske. Har ikke prøvd selv så om dette er en myte som har bredt seg eller om det virkelig virker vet jeg ikke.

Bremsevesken skal i følge rådene ta bort striper, så følgelig skal en vaske listen med dette og det skal vistnok være overlegent det meste av dyre stoffer....

Noen her må vel ha prøvd dette???

Hadde en skibsplast en gang for mange år siden med grå fenderlist.. Denne pusset jeg lett med fint sandpapir før jeg vasket den med lynol, for deretter å sette den inn med AutoGlym bumper care (sikkert det samme som alle fender rens..)

Ble strøkent!

Lynol kan du også bruke til å vaske fenderlista med utover i sesongen når den begynner å bli stygg/svart. Går lett, og blir like pent som om den var ny.

Mine fenderlister er sorte og bremseveske fungerte aldeles helt utmerket. Jeg har også en del gråe gummilister, med en behandling så ble de helt hvite igjen. Kan absolutt anbefales, men jeg opplevde forskjellige effekter av forskjellige typer. Alle fungerte, men noen måtte jeg "gnukke" litt mindre med enn andre. Mener å huske at varianten fra Biltema fungerte svært så godt til dette.

Hugos skurekrem er ett kjempemiddel til ulik rengjøring, men vær obs på slipe effekten.

Til rengjøring av fenderlist anbefaler jeg aceton. Husk bare å skifte pussefille underveis. Avslutt med en polish som beskytter og gjør listen enklere å holde ren.

Lykke til. :cheers:

Mange som spurte hva jeg gjorde med fenderlista på snekka , da den så ny ut stort sett hele tia . Det var ikke slik hard overflate (blank /glatt) på den , virka mere porrøs på en måte . Brukte tykk syrefri vaselin (hvit) som jeg smurte på i sola , lot det trekke litt og tørka av det som var for mye . Fenderlista så ut som den var ny , men som sagt går det ikke på alle type lister .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg fikk demonstrert hos Jernia et produkt som leverandøren/distributøren "ALANOR" lovte ville rense fenderlister. Han demonstrerte hvordan slitte utemøbler av plastikk ble som nye. Det er en spesiell olje som fjerner smuss og fornyer finishen. Den på føres lett med stålull nr. 0. (som også fås Jernia)

Se denne linken hos Jernia : KLIKK HER.

:) Sverre

mener å ha hørt at bremseveske er gode greier - noen som kan bekrefte??

Ja, kan bekrefte at det funker bra. Brukt det i alle fall 2-3 ganger. Smør på, og tørk så rent etter en liten stund. Kan bli litt seigt om du gjør det i solsteika og venter for lenge med å tørke av. Prøv deg litt frem på mindre områder først.

Renset hele fenderlisten med Lynol og den ble gullende ren. Etter rens og de siste par årene har jeg smurt listen inn med Autoglym's Bumper Care med kjemperesultat. Den holder seg fin hele sesongen. Bruker den også på fendere og de får en fin finish og det blir ikke så lett gnikkelyder når vi legger fender i fender med andre båter. Når naboens fender knirker/gnikker mot oss og mange tar Zaloflaska for å gi fenderen en sprut slik at den ikke gnikker så bruker jeg en sprut av Bumpershine i stedet. Zalo ødelegger bare polishen og voksen på båten.

Her er hva som kan leses på nettet hos Krefting & Co. AS Krefting om Bumper Care:

Bumper Care

STØTFANGERPLEIE er en lett smørbar gelé som inneholder rensende løsnings-midler og avanserte beskyttelsesmidler. Middelet danner en seig, gjennom-skinnelig og fleksibel hinne som utelukker fuktighet, forurensning og trafikkfilm.

Det hindrer også aldring og bleking p.g.a. sterkt sollys eller vaskemidler. BRUKSOMRÅDER: STØTFANGERPLEIE rengjør, forskjønner og beskytter utvendige plast- og gummikomponenter så som: STØPTE PLASTDELER, støtfangere, gittere, speilhus, pyntelister, hjulbuebeskyttere, dørhåndtak. Fjerner også gamle polish rester.

VINYLBELEGG, vinyltak, gummiinnlegg i støtfangere, dekksider, skvettlapper. SORT MATTLAKK - paneler, vinduskarmer, dørterskler og steinskjermer.

BRUKSANVISNING: VIKTIG, RYST GODT før og under bruk. For å oppnå best mulig resultat bør sterkt tilsmussede flater først rengjøres med Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner med voks eller Autoglym Car Interior Shampoo og tørkes. STØTTFANGERPLEIE fjerner effektivt lettsittende smuss. Middelet påføres med en ren, myk og lofri klut. Gni med fast trykk for å oppnå jevnt belegg og fjerne eventuell misfarging etter polérmidler. Kompliserte gitterdetaljer e.l. behandles ved sparsom påføring med en liten malerpensel. STØTFANGERPLEIE skader ikke lakken og kan poleres bort med en ren klut. Unngå kontakt med glass.

ANDRE BRUKSOMRÅDER: ldeelt til alle tilsvarende detaljer på vare- og lastebiler,

campingvogner, motorsykler, båter osv.

Lykke til

mvh

Charente

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...