Jump to content

Hvordan er det vanlig at båter et tettet mellom skrog og overbygg?

Avsluttet2

Recommended Posts

Om det er noen forskjell på båtstørrelser så tenker jeg på båter på min størrelse, rundt 20 fot.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en lekkasje inn i cabinen på styrbord side. Har trodd at lekkasjen har kommet gjennom overgangen mellom skrog og overbygg inne i ankerbrønnen forrut. Etter mye funderinger og gode råd herfra om hvordan jeg skulle komme til med tetningsstoff fikk jeg kladdet på 3 tuber med tec 7 så det burde være tett der.

Etter at stoffet var tørket tettet jeg dreneringshullet og fylte hele brønnen med vann og når vannet kom over overgangen mellom skroget og overbygget sildret/rant det ut vann på undersiden av fenderlisten et par steder.

Båten virker altså langt fra tett mellom overbygg og skrog og om det rant ut vann fra undersiden av fenderlisten er det vel like sansynlig at det renner inn vann fra oppsiden av fenderlisten.

Derfor spørsmålet om hvordan båter vanligvis er tettet mellom skroget og overbygget. Er det bare fenderlisten som tetter eller er det tetningsstoff som gjør at båten også ville vært tett uten fenderlist?

Hva vil komme til syne dersom jeg tar av fenderlisten som ligger i overgangen mellom skrog og overbygg? Vil det evt. være sansynlig at jeg kan komme til å tette bak listen om jeg tar den av?

Det ser ut som det kan ligge et tynt lag med gjennomsiktig silikon overgangen mellom fenderlist og skrog, men er usikker på dette. Kan også være noe limrester eller lignende. Kan dette være alt som skal hindre vanninntrengning ved fenderlisten?? Skal ta noen bilder av dette og legge ut senere.

Resultatet i cabinen etter å ha fylt ankerbrønnen med vann, 30 liter i oppbevaringsrommet i midten hvor jeg aldri har hatt vann før og ingen ting på styrbord side. Naturlig kanskje siden jeg konsentrerte meg om å få tetningsmasse på styrbord side, men har bange anelser om at problemet ligger bak fenderlisten et eller annet sted. De 30 literne som kom inn bekymrer meg ikke siden jeg aldri før har fått vann inn der og neppe vil få det med normalt nedbør.

hej tj

ser att du ikke får noe svar........

en båt kan vare tettet mellan skrov o overbygg......litt "hur som helst"

allt ifra ingen tetting alls, bare popnit o sen fenderlist.................. i verste fall !!!!

til indränkt polyestermatta, rustfriskru/bolt o sen plastning på insiden.........

veldi svårt med andra ord hur din båt er gjord.......

krenger du av listen.....så kan det vare enkelt o få på den igjen....men det kan oxo vare ett litet helvete....

på varven värmer dom listerna i varmvann (iallafall gjorde!, för en 20 år sedan, när jag jobbade med sådant)

innan dom drar på dem, sen ner dom kallnar så krymper dom litt o sitter som berget !

S/Y Gunga Din

Den gang jeg drev med dette brukte vi limsparkel, justerte dekket på plass, og festet det med tvinger. Deretter var det en mann med bormaskin og en med trykkluftdrevet popnagletang.

I båten min er det brukt samme sparkelmasse som den som fester innerliner til skroget pluss hundrevis av syrefaste vognbolter med mutter på undersiden.

Brukes det bare popnagler, oppstår det fort sprekker rundt naglene. Men det gjøres. Dessverre.

Du kan anta med stor grad av sikkerhet at lekkasjen ligger et eller annet sted i tettingen mellom skrog og overbygg. På båter i den størrelsen og et stykke oppover består tettingen gjerne av at overbygget har en 90 grader flens på noen cm. På underbygget er det en tilsvarende flens.

Overbygget settes på underskroget med små avstandsklosser. Så bores det ørten hull langs hele denne flensen. Så rengjøres det og legges på en tykk og sammenhengende streng med Sikaflex 11FG eller tilsvarende (dette er lim, ikke bare fugemasse) Så settes det i nagler, ikke skruer. Klossene fjernes etter hvert som man legger på limstrengen, naglene sammenklemmes og vips så er det tett og sitter bra selv med stor belastning. Noen ganger er skottbekledningen lagt inn mellom her også. Kluet er da at den ikke går så langt ut at den kommer til limet.

Fenderlisten har diverse dreneringshull på undersiden, men det blir uansett liggende vann mellom fenderlist og skrog.

Som du ser blir det fort vanninntrengning hvis det mangler lim der det stod en liten kloss. Vannet følger fenderlista, finner hullet og kommer inn i båten.

For større båter bruker man glassfibermatte og polyester og forsegler skjøten før fenderlista monteres.

Det sier seg selv at slike hull grunnet manglende lim et eller annet kjekt sted er vanskelig å lokalisere.

Fenderlisten har ingen tettende funksjon. Det er kun limet som tetter...... der det altså finnes lim :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)

Begynner å forstå at jeg mer eller mindre er lost her og at det er lite jeg kan gjøre. Problemet er ikke større enn at jeg kan leve med det, tror jeg... Skal komme tilbake til det, men først et spørsmål til bildet under.

Fenderlisten ligger inntil en aluminiumslist og mellom aluminiumslisten og båten går det en rand med noe som ser ut som gulnet silikon. Har denne randen rundt hele båten.

Kan det være måten denne båten er tettet på?? Vil det ha noen misjon å få lagt en ny fuge med tec 7??

bilde_013.jpg

Lekkasjen inn i cabinen fører ikke til store praktiske problemer og jeg kan lett leve med det om det viser seg umulig å tette. Men så kom tanken på at jeg kanskje ikke ser alt vannet som kommer inn. Fikk litt angsten over meg om at det nå ligger xx antall liter med vann i kjølsvinet under cabinen. Jeg har ingen mulighet til å komme til der for inspeksjon. Aktenfor cabinen har jeg full kontroll og der er helt tørt.

Vil vann som evt. har kommet ned i bunnen av båten under cabinen renne bakover, eller er det vanlig med tette spanter og skott slik at vannet blir liggende??

I min båt er renner ikke vannet bakover den er delt inn i tre rom med hull høyt oppe så det er plass til noen hundre liter foran før det renner videre bakover,

jeg monterte et bordfeste forran i båten for en stund siden å da pumpet jeg opp en del liter vann som har trengt inn der i i løpet av mange år.

Så er du usikker så kan du vel bore et hull for å sjekke vist det er mulig:wink:

Det er da ikke noe dumt spørsmål du har kommet med her, men det kan være vanskelig å si noe om hvordan båten din er satt sammen utfra dette bildet. Kommer du ikke til fra baksiden noe sted for å se hvordan sammenføyningen er gjort?

Håper det er mer enn den strengen med tettemasse som skal gjøre dette tett...

Du kan selvfølgelig prøve å dra på en ny tetting, men hold deg langt unna alt som inneholder silikon.

Vet du hvordan fenderlisten er festet?

Ben Sin

Nei, vet ikke hvordan den er festet. Ser ikke noe skruer eller annet så jeg regnet med at den var limt.

Skal ta med fotoapparatet, demontere litt på innsiden ta godt med bilder og komme tilbake.

Ble nervøs når det ble nevnt plass til noen hundre liter vann... Jeg er ikke av typen som tør å borre i hytt og pine og kommer tilbake med bilder der jeg ber om råd om hvor jeg trygt kan borre et lite hull for å sjekke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...