Jump to content

yanmar 222 Hk, er ventiljustering nødvendig

Tallisman

Recommended Posts

Det man bør gjøre er å følge anbefalingen i instruksjonsboken. Jeg har en liten italiener ruslende nede i motorrommet. Ventilklaringen skal være 0,15 mm og den var fra 0,20- til 0,25 mm. Total gangtid på motoren er 478 timer, og ventiljustering er en del av 500-timer-service. Hovedmotoren har hydrauliske løfter, ingen justering der. Igjen: Følg boka.

Lurer på om ventiljustering er nødvendig eller er det bortkastede penger og levere båten på verksted og få ventilene justert på min yanmar 222 HK som går prikkfritt og ikke har hatt ventiljustering på 8 år.

Riktig nok skal man tar denne servicen altid etter plan,

selv om de fleste motorer går i 10årsvis uten justering fordi ofte går motorene ikke i særlig mange timer.

Ellers er det avhengig av motoren selv.

Det finnes motorer som må får ventil- og annet justering i alle 100 timer, mens andre kan gå i "2000" timer og mer.

Poenget er ikke bare justeringen, men også sjekk og forebygging mot andre skader.

Ventiler som er for løst er skjelden en problem.

Men sitter disse for stramm da risikerer man dårlig motorløp, mye forbruk,

slitasje på kamakselen, skader på forgasseren (så sant man har forgasser), ventiler som forbrenner, og mye mer.

Forresten ville ikke jeg betale skader som er resultat av en ventil som knekker.

Anbefaler at du gjør det etter 8 år, så dyrt kan det ikke være.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

det viktigste er å sjekke ventilklaringene - det kan man normalt gjøre selv og så kan man ved behov vurdere om det er best å tilkalle PRO hjelp for justeringen om nødvendig.

for trange klaringer er begynnelsen til noe alvorlig - fy - fy.... MÅ JUSTERES

litt store klaringer er normalt ikke noe problem men er det mye BØR de justeres, bør være innen toleransene...

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...