Tallisman Startet 11.April.2007 Link til dette innlegget Startet 11.April.2007 Lurer på om ventiljustering er nødvendig eller er det bortkastede penger og levere båten på verksted og få ventilene justert på min yanmar 222 HK som går prikkfritt og ikke har hatt ventiljustering på 8 år. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.April.2007 Link til dette innlegget Svart 11.April.2007 Det man bør gjøre er å følge anbefalingen i instruksjonsboken. Jeg har en liten italiener ruslende nede i motorrommet. Ventilklaringen skal være 0,15 mm og den var fra 0,20- til 0,25 mm. Total gangtid på motoren er 478 timer, og ventiljustering er en del av 500-timer-service. Hovedmotoren har hydrauliske løfter, ingen justering der. Igjen: Følg boka. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 11.April.2007 Link til dette innlegget Svart 11.April.2007 Lurer på om ventiljustering er nødvendig eller er det bortkastede penger og levere båten på verksted og få ventilene justert på min yanmar 222 HK som går prikkfritt og ikke har hatt ventiljustering på 8 år. Riktig nok skal man tar denne servicen altid etter plan, selv om de fleste motorer går i 10årsvis uten justering fordi ofte går motorene ikke i særlig mange timer. Ellers er det avhengig av motoren selv. Det finnes motorer som må får ventil- og annet justering i alle 100 timer, mens andre kan gå i "2000" timer og mer. Poenget er ikke bare justeringen, men også sjekk og forebygging mot andre skader. Ventiler som er for løst er skjelden en problem. Men sitter disse for stramm da risikerer man dårlig motorløp, mye forbruk, slitasje på kamakselen, skader på forgasseren (så sant man har forgasser), ventiler som forbrenner, og mye mer. Forresten ville ikke jeg betale skader som er resultat av en ventil som knekker. Anbefaler at du gjør det etter 8 år, så dyrt kan det ikke være. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
TMe Svart 11.April.2007 Link til dette innlegget Svart 11.April.2007 Min erfaring er at ventiljustering er viktig ved ny motor. Godt innkjørt motor har normalt minimalt behov for justering. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 11.April.2007 Link til dette innlegget Svart 11.April.2007 (redigert) det viktigste er å sjekke ventilklaringene - det kan man normalt gjøre selv og så kan man ved behov vurdere om det er best å tilkalle PRO hjelp for justeringen om nødvendig. for trange klaringer er begynnelsen til noe alvorlig - fy - fy.... MÅ JUSTERES litt store klaringer er normalt ikke noe problem men er det mye BØR de justeres, bør være innen toleransene... Redigert 11.April.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 11.April.2007 Link til dette innlegget Svart 11.April.2007 Hei Du kan jo ta av toppdekselet og sjekke med et søkerblad da dette er nokså enkelt , innsug skal være 0,10 og utblås skal være 0.30 ved kald motor . Bruk en 19mm pipenøkkel på reimhjulet for å dreie motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.