Jump to content

Hvilke snekker/cabincruisere har seilbåtdrev?

Fru Stormsvale

Recommended Posts

Vi har sett på en båttype som heter Maxim.

Den er konstruert av Pelle Petterson, som egentlig er en seilbåtmann.

Han tok med flere smarte seilbåtøsninger over i snekka, blant annet god plassutnyttelse. Men også seilbåtdrev, som gjør den lettere å manøvrere enn snekker vanligvis er.

Er det flere snekketyper eller cabincruisere som har denne funksjonen?

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Mener Rana har hatt denne løsningen i sin 20 fots sjark. Har selv også hatt en snekke/motorbåt med mast som hadde seildrev nemlig en Sandvik / Brenning 880.

Kommer du over båter med slik løsning vil jeg tro de er litt ukurante på markedet så muligheten for et ok kjøp er tilstede. Er jo dog litt delte meninger om seildrev. Positive og negative sider ved denne løsningen.

Sebaldus skrev:
Kommer du over båter med slik løsning vil jeg tro de er litt ukurante på markedet så muligheten for et ok kjøp er tilstede. Er jo dog litt delte meninger om seildrev. Positive og negative sider ved denne løsningen.

Jeg vet at det er delte meninger om å ha seilbåtdrev i seilbåter.

Men gjelder de samme delte meningene om det å ha seilbåtdrev i snekker også?

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

I seilbåt er seilbåtdrev vanlig og kjøperne er forberedt på det. I motorbåt er det en sjeldenhet og blir vel sett på som litt sært. Men vil tro de samme fordelene/ulempene vil gjelde i motorbåt som seilbåt. Eneste er om man i en motorbåt vil ha vel store motorer på seildrevet for å oppnå mer fart. Men får vel forutsette at de som har satt det inn har tatt høyde for dette.

Seilbåtdrev i en snekke er noe uvanlig og følgelig ukurant i markedet. Dette vil dere sikkert merke den dagen dere evt skal selge. Gjenstander som er ukurant har normalt ferre potensielle kjøpere og lavere pris. Jeg har ingen erfaring med disse drevene eller båttypen men ville valgt en snekke med tradisjonell løsning med fast aksling.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...