jat Startet 27.November.2003 Link til dette innlegget Startet 27.November.2003 Hvor kan jeg kjøpe nye gummilister til vindusrammene. Gummien er nå så gammel at det lekker litt overalt. Jeg vet at alle vinduene må ut for å få det tett. Skal også bruke sikaflex ved montasje. Er det ellers noen hete tips vedr. denne jobben? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.November.2003 Link til dette innlegget Svart 27.November.2003 Mener å huske at jeg kjøpte gummilister hos Colt Industrier i Tvedestrand en gang i tiden. Husker ikke adr. eller tlf.nr, men det finnes sikkert på nettet. Det er litt av en pirkejobb å bytte de listene, men det går greit. Har bare byttet i et av frontvinduene, og håper det blir lenge til neste gang. Ellers så har jeg tettet flere smålekkasjer med en vanlig silikonstift på gummien. Det virker som gummien tørker ut. Har brukt silikon i mange år nå, og det funker bra. Vil i hvertfall ikke anbefale flytende tetningsmiddel. ( det som skal flyte inn og tette inni gummien.)Har prøvd det, og det gjorde bare vondt verre. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 27.November.2003 Link til dette innlegget Svart 27.November.2003 Både AS Maritim og andre "vanlige" båtutstyrsleverandører har forskjellige gummilister, inkl. den type som mange båtbyggere benytter når vinduer monteres. Forøvrig - ville anbefalt deg å benytte "rutelim" av den type som bilverksteder benytter når de monterer bilvinduer - i stede for sikaflex. Her snakker vi om 2 verdner både når det gjeler festeevne og holdbarhet. "Rutelim" kan være noe vanskelig å få tak på i "normal handel". Men nærmeste større "bilmerkeversted" og/eller oppretterverksted kan helt sikkert selge deg en patron. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 27.November.2003 Link til dette innlegget Svart 27.November.2003 Namdal Glass og Fasade (Tidligere Spillum Industrier), lager vindu til blant andre NB-marine. Der blir det vel brukt slik gummi. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 27.November.2003 Link til dette innlegget Svart 27.November.2003 Alternative leverandører er. Parma Plast AS i Bergen (55932400 - www.parmaplast.no) eller Industriplast AS i Follese, (56148300 - www.industriplast.com) Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 27.November.2003 Link til dette innlegget Svart 27.November.2003 Hei Prøv KaMa 67 92 30 00 på Lørenskog. De har utvalg i lister og mye annet. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 27.November.2003 Link til dette innlegget Svart 27.November.2003 Jeg har tettet små lekkasjer kun ved å skru til alle skruene i vindusramma. De har en tendens til å løsne litt i årenes løp. Da jeg fikk dette tipset, viste det seg at flere av skruene satt ganske løst. Nå sjekker jeg skruene i vindusrammene hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.