Jump to content

Eksos rør

Birchwood 320

Recommended Posts

Prøver et nytt spørsmål med fare for å bli kalt dum igjen..

I min båt har eg en v8 diesel med turbo. Det eg lurer på er ::::

Eg har strakt rør fra turboen og ut i sjøen. Utløpet ligger over vannlinjen. Det som eg lurer på er om dette ikke er noe bra for turboen.. Så nå under stormen at vennet for inn i eks røret når båten lå og gjynget i bølgene..

Skulle tro det ikke var noe bra.. Vet (trur) ikke at vannet kommer inn til turboen. ca 1,5 meter med oppover slakt. Det er vel en liten helling på røret..ca 15 grader

:sailing:

Nå vil jeg på sjøen..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Fetsina Lente III har en noenlunde tilsvarende løsning.  110 mm eksosslange direkte fra turboen til akterspeilet, ca 6 meter. Om du følger veien sjøvannet eventuellt skal ta seg inn til turboene,  ligger slangene stort sett paralellt med vannflaten fra akterspeilet og fremover til ca 1,5 meter før turboen.  Begge eksosutløpene ligger delvis under vann, og jeg vil tippe på at turboene ligger ca 0,5 meter over vannflaten.  Denne løsningen har fungert uten skader på turboene nå i 32 år, så jeg tror du kan slappe av med din løsning.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Takk for alle svar..

Mye å tenke på med båt har jeg funnet ut..

Like greit å sjekke tidligere eiers utførelse av arbeid og slikt siden eg fant bensin i dieselen etter motor bytte... Sjekker alt nå..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Har tenkt på slik gumme som tetter .. Har en liten flipp av gumme som ikke tetter skikkelig. Ser at dem har en slik på Maritim i Arendal..

De der har irritert meg en del.Har prøvd de som Maritim har,og har også handlet andre steder.

Virker på meg som det er viktig å ha korrekt diameter.Enten så har jeg funnet litt for stor eller

litt for liten.Eksosrøret er 3 3/4 tomme.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...