Blyfritt Startet 12.April.2007 Del på Facebook Startet 12.April.2007 Hjelp! Jeg kom til å kjøpe en seilbåt MED bly i dag, og den ligger 70 mil unna meg. Noen som har prøvd å kjøre en Maxi 77 i krybbe på bilhenger, f.eks? Sitér dette innlegget Mitt nåværende prosjekt Link to post
Hallaron Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 77'en er vel ikke med bly men med jern... Tror dette kan bli litt kinkig. Båten veier jo ca 2t, og en henger som er sterk nok, veier ca mellom 500 og 1000 kg. Da må du ha en bil type tahooo eller liknenede, for å ha lov til å ha så stor henger på. Og når hele greiene begynner å veie 6500 kg må du vel i alle fal ha tilhengerlappen C1 eller hva det heter. Husker ikke akkurat reglene, jeg ville sjekket med med biltilsynet de kan fortelle deg om det er lov eller ikke. Kan du ikke seile den hjem ? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Blyfritt Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 BE heter lappen. Har desverre ikke tid til å seile, men det hadde selvfølgelig vært det beste. Jeg tenkte egentlig mer på hva som går enn hva som er lov. Har kraftig kjerre. Sitér dette innlegget Mitt nåværende prosjekt Link to post
Suzuki Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Jeg så en X99 lastet på henger og klar for slep i fjor sommer. Den veier vel ca 2700kg. 2 akslet HUMBAUR henger, og MB GWagen foran var det vel ? Problemet er ikke vekten,men lengden på en M77. Patrolen til faderen drar f.eks 3500kg,så det er ikkenoe problem. Men; en vanlig biltransport tilhenger av flatetypen er typisk litt over 420cm lang. Mer enn langt nok til å få plassert krybba på, problemet er at bilen er så høy at det blir problematisk å få baugen langt nok fram. Draget er rett og slett ikke langt nok.Du trenger en pickup av noe slag, skal det der gå bra, og evt. få lasta høyt nok til at den går innover bilen om du skal bruke en vanlig henger. Alternativet ditt er nok en spesialhenger, f.eks en biltralle for to biler ( lange som satan ) eller en spesialhenger fra f.eks HSS eller tilsvarende leverandører. Disse har opp imot 610x 250cm planmål, beregnet på vanlig trekkbil. Vektmessig er dette " piece of cake " selvsagt forutsatt at du har en dugandes trekkbil. 2500kg er det imidlertid veldig mange biler som kan trekke, så det er ikkenoe problem i det hele tatt. Husk rett førerkortklasse, BE eller C1E M68 går helt fint på vanlig biltralle. Kjenner til minst 3 sånne som har blitt kjørt langt avgarde, med vanlig leid biltralle med flat bunn ( Tysse eller Tredal, Tysse er best til dette, siden den har fast, tett plan og hjulene utvendig ( da blir den maksimalt lavbygget )) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
rolf-eigil Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Hei! Jeg kjørte 1,5 tonn seilbåt på personbilhenger fra Oslo til Porsgrunn i høst. Ikke noe problem. men hengeren har en tendens til å vandre noe jævlig. Max farter 60. Men kjører jo selvsakt kvalitetsbil Cirtoen XM Td. Men ville kanskje ikke møtt UP. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Om du tror lengden er noe problem prøv å kjøre denne fra Genova i Italia til Fichguard i Wales på tilhenger. Den har nemlig vært turen før, og er 36 fot lang og 2m bred Sitér dette innlegget Link to post
Blyfritt Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 Takk for flere informative erfaringsutvekslinger! Skal ta med disse i den videre planleggingen. Det var da en solid tralle også til den lange båten med den lange reisen, tror ikke jeg kommer til å sette i gang med så grundig forarbeid, he, he. Sitér dette innlegget Mitt nåværende prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.