Jump to content

Er Euroglobe forbruksbatterier dårlig kvalitet?

Linn Christina

Recommended Posts

Dette emne er sikkert tatt opp flere ganger i dette forumet, men jeg prøver allikevel :

Kjøpte 2 nye batteri i oktober 2006 av type EUROGLOBE 110 ah. I vinter har vi bare brukt båten til overnatting i 1 døgn om gangen uten problemer, men nå i påsken var vi i båt i flere dager å merket at batteriene ikke holdt mål. Etter 1 1/2 døgn var det slutt, dieselvarmer sluttet å gå og el.toalett funket heller ikke. :headbang:

Men nå kommer spørsmålet: Jeg har en 25 amp mobiltronic helaut. lader som jeg har hatt i noen år som fungerer helt perfekt.

Men jeg målte syrevekt på batteriene med hovedstrømmen av som toppladet : Syrevekten lå på 122. Syrevekt etter en time 119, etter 3 dager 115.

Ampermeter som toppladet 13,35, etter en time 13,11 og etter 3 dager 12,61.

Har sjekket at det er ingen krypstrøm, og jeg lurer på om det er batteriene som er av dårlig kvalitet. Dei er bare 6 mnd gammel av type Euroglobe 110 ah.

Takker for noen tips fra dere på forumet...

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Forbruks batteri.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

jeg er ingen spesialist, men 1,22 er ikke toppladet batteri.. skal være 1,27-28. ikke under.. men så er det vel begrenset hvor mye strøm du kan få ut av 220 ah. også.. dieselvarmer kjøleskap tar jo endel strøm over tid.. hvis du da i tillegg sitter på potta, halve våkne tiden , da sliter du.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Lurer også hvilket fabrikat det er? Klistrelapper finnes det jo mange av!!!!!

Har du målt spenningen direkte på batteriene under gange ved normalt forbruk ombord?

Spenningen bør jo være ca 14, 5V

Har målt spenningen under fart og den ligger på 14,4v og er ok.

Leste her inn på forumet i går at Mekk sine batteri ikke er noe å satse på. Jeg kommer til å levere mine inn igjen å heller invistere nye Gelebatteri av kjent merke, samt øke batteribanken med 1 til. Da blir det 3 drift med 110 ah... Har dere noen tips om hvilke merke jeg bør kjøpe?

Redigert av Linn Christina (see edit history)

Gelebatterier er vel ikke nødvendigvis det lureste til båtbruk, men det kan nok høres ut som om du bør utvide batteribanken din litt ja! Dieselvarmere bruker mye strøm ved døgnet rundt bruk!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Litt nyskjerrig........

Hva slags kjøleskap har du ? Gammelt ?

Var det i bruk ?

Kjøleskapet er 2 år gammelt av type Coolmatic, trekker 4 ah i drift, men den er godt isolert og går i små perioder om gangen..

Jeg tror problemet er dei nye Batteria av type Euroglobe som jeg kjøpte på Mekk. Dei 8 år gamle batteria som jeg skiftet ut var bedre enn dei 6 mnd jeg har no :headbang: . For å ta det helt på spissen, jeg burde ha lært, har hatt båt en del år nå, kjøp batteri av anerkjente merker så blir du fornøyd med det, ikke alltid er det prisen som bestemmer.. :yesnod:

Er det noen som kan opplyse en amatør som meg hva som kjennetegner et vanlig godt batteri contra et dårlig batteri? Jeg tenker da mere teknisk sett. Har lest/hørt at det du betaler for er blyet og jo tyngre batteriet er jo bedre er det. Og hvor lenge du vil kunne ha det avhenger av eieren og det nødvendige vedlikeholdet du gir det.

Men, man hører så mangt så vil gjerne høre hvordan det egentlig er. :confused:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Uten å gå inn på det tekniske, så vant i alle fall Euroglobe en test i bladet Motor. Selvsagt med et startbatteri og ikke et forbruksbatteri, samt at det nok ikke var en langtidstest. Mener han jeg kjøpte mitt Euroglobe-batteri av sa at de var produsert av Varta (eller de som produserer Varta..)

[Men jeg målte syrevekt på batteriene med hovedstrømmen av som toppladet : Syrevekten lå på 122. Syrevekt etter en time 119, etter 3 dager 115.

Dette skjønner jeg ikke har syrevekten synket fra 122 til 119 på en time. Så rask endring av syrevekten har jeg ikke opplevd. Man kan tømme ett batteri ganske fort men syrevekten endrer seg da ikke så fort?

Ivertfall, hva skjedde i løpet av denne timen, var batteriene ubelastet eller belaste, er batteriene parallel koblet?

Det som er i mine tanker er at kanskje det ene batteriet er gåent og drar ned det andre.

Ville prøvd å lade batteriene hver for seg å målt syrevekten. Ville så latt dem stå frakoblet alt og målt igjen etter noen dager.

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
[Men jeg målte syrevekt på batteriene med hovedstrømmen av som toppladet : Syrevekten lå på 122. Syrevekt etter en time 119, etter 3 dager 115.

Dette skjønner jeg ikke har syrevekten synket fra 122 til 119 på en time. Så rask endring av syrevekten har jeg ikke opplevd. Man kan tømme ett batteri ganske fort men syrevekten endrer seg da ikke så fort?

Ivertfall, hva skjedde i løpet av denne timen, var batteriene ubelastet eller belaste, er batteriene parallel koblet?

Det som er i mine tanker er at kanskje det ene batteriet er gåent og drar ned det andre.

Ville prøvd å lade batteriene hver for seg å målt syrevekten. Ville så latt dem stå frakoblet alt og målt igjen etter noen dager.

Hilsen Smaapala

Batteribanken er paralellkoblet og bare 6 mnd gamle. Hovedstrømbryteren avstengt, allikevel synker syrevekten på batteriene. Hadde elektriker ombord og gikk gjennon el.anlegget, uten noe gale der.

Mekk skal ta batteriene inn til full skjekk i neste uke, får da se hva utfallet blir da...

Har nå fått igjen batteriene, dei har vært gjennom full sjekk, fikk tilbakemelding at alt er ok.

Men det jeg lurer på er at dei sier at vedlikeholdsladere lader bare batteriene opp til 80%, men bruker jeg vanlig billadere så får du full opplading :confused:

Jeg kjøpte og et 110ah ekstra, så nå har jeg 3 stk til forbruk, tror det skal hjelpe en god del.

Har også en 25ah mobiltronic som er uttak til 2 forbruk og 1 til start, er det en fordel å koble 1 til batteri en, 2 til batteri tre, eller skal jeg koble 2 til batteri to

Takker for svar fra alle dere.. :yesnod:

Men det jeg lurer på er at dei sier at vedlikeholdsladere lader bare batteriene opp til 80%, men bruker jeg vanlig billadere så får du full opplading :confused:

Her kommer nok lade ekspertene snart på banen, men jeg synes det hørtes ut som et merkelig argument. Regner med at du har en lader som går over til vedlikeholdslading når batteriene er fulladet? Hva mener de med en "vanlig billader"?

Det som er sikkert, er at de siste 20 prosentene tar lang tid å lade.

(jeg har også hatt batterier (fra bilen) til såkalt "sjekk". Apparatet på bilverkstedet sier OK, men batteriene er alikevel skadet/ødelagt/dårlige. Så jeg er ikke helt overbevist...)

Ben Sin

Er selv lite fortroligt med uttalelsene fra dei. Jeg målte syrevekten 3 ganger i forrige uke, og hver gang synket syrevekten en god del etter en stund, siste gang uten tilkoblet el.anlegget i båten.

Har en 2 år gammel Mobiltronic 25 ah vedlikeholdslader som står stort sett konstant tilkoblet, den lader med 14,4v og går over til 13,6 når dei er toppladet, så laderen har jeg god tro på.

Skal stenge av den fastmonterte laderen i kveld og sette på en billader på 12ah, som skal gå til i morra kveld, får da se om strømmen i båten holder til søndag med vanlig forbruk ombord. :yesnod:

Du skriver at batteriets utlades over en relativ kort tid uten at noe forbruk er tilkoblet. Det synes for meg at en eller flere celler kan ha kortsluttet. Bruk et glasstermometer og mål temperaturen i hver celle. Markante avvik (høy temperatur) på en eller flere celler kan tyde på kortslutning i den (disse) cellene.

Forøvrig så synes jeg å ha lest i et gammalt lite hefte, "Strøm ombord" at bruk av vanlige forbruksbatterier bør unngås ombord i båt. Dette skyldes at platene i disse batteriene er mye tynnere enn i startbatterier og er derfor lettere for å komme i kontakt med hverandre, og dermed kortslutte, ved mye stampe-kjøring.

I dette heftet ble det også anbefalt å bruke vanlige startbatterier som forbruksbatterier. Forfatteren anbefaler at man heller bør benytte parralell koblede små "bil-batterier" i de forskjellige batteribankene. Dette for å lette tilgang og utskiftning, og i tillegg så var en slik batteripakke ofte billigere enn en pakke bestående av f.eks 2 store 200 Amp timers.

På nettet finner jeg ikke det samme heftet men derimot en bok med samme navn. Heftet var meget lettfattelig og jeg regner med at denne boken er en videreutvikling av dette heftet. Anbefales på det sterkeste til alle båteiere!

Gjerne korrigere hvis jeg skulle ta feil!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Du skriver at batteriets utlades over en relativ kort tid uten at noe forbruk er tilkoblet. Det synes for meg at en eller flere celler kan ha kortsluttet. Bruk et glasstermometer og mål temperaturen i hver celle. Markante avvik (høy temperatur) på en eller flere celler kan tyde på kortslutning i den (disse) cellene.

Takker for svar, skal gå over batteriene å måle dei med et glasstermometer..

EUROGLOBE er en uavhengig batteriorganisajon som selger over 1,5 millioner batterier pr år.

I Sverige har Euroglobe det mest avanserete batterilaboratorium i Skandianvia. Tester også for

det Svenske forsvar og Ericsson. De setter krav og normer for batteriene som blir produsert på

fabrikker som kan levere kvalitet til fornuftig pris.

http://www.euroglobe.org

Dette må være rett. Garantert kvalitet til gunstig pris.

Men det jeg lurer på er det som jeg fikk opplyst, at med en vedlikeholdslader så får du ikke mere lading enn ca. 80%.

Det er ikke tilfelle. Reinspikka tøv. Vedlikeholdsladeren lader jo også med høy ladespenning inntil den går over til vedlikeholdslading. Og vedlikeholdsladespenningen? Mitt battmeter viser at selv med vedlikeholdsladeslading aktiv går det veldig mange amperetimer inn i batteribanken i løpet av det første døgnet. Minst tilsvarende 10% av Ah-kapasiteten. (spenning 13,7V)

Og har man en lader med noe lavere ladespenning enn 14,4 volt? Den lader også batteriene 100%, det bare tar noe lenger tid.

Det beste er imidlertid en lader med såpass mye intelligens at den senser hvilken spenning batteriet har når den begynner ladeprosessen. Er batteriet mye utladet, kobler den inn et ekstra ladetrinn etter toppladingen som holder ladespenningen konstant noen tideler høyerer for en time eller to. (15,1 volt for min solcelleregulator) Utjevningslading. For å få jevnet ut spenningen/syrevekt mellom cellene og i størst mulig grad begrense tilløpet til sulfatering som dyputladingen har forårsaket.

Problemet med en slik forhøyet ladespenning er at batteriet forbruker mer vann og den korroderer batteriplatene. På et gel-batteri er derfor ikke dette alternativet av de lureste. På åpne bly-syre batterier slik som dine er det imidlertid av det gode.

De smarteste laderne lar deg stille inn hva slags type batterier du har og optimerer ladingen etter dette. Min Sterling regulator er så smart. Min Mascot landstrømslader er ikke like smart, men den har nå i alle fall tre ladetrinn. Min solcelleregulator er som sagt så smart.

Som du skjønner har jeg store forhåpninger til årets sesong når det gjelder strøm ombord. Med nye batterier, nytt solcellepanel, ny solcelleregulator med Ah-måler og et battmeter som nå er fikset og som nytt, kan ikke dette bli annet enn bra...... tror jeg.....

Er og veldig skeptisk til dei kommentarene jeg fikk fra batteriservice, har nå snakket med noen erfarne båtfolk som har kjempet med batteri i båt i en del år, dei sier at en god vedlikeholdslader skal lade opp batteriene til topp stand. Har en 25ah mobitronic lader som jeg har målt spenningen på, og den fungerer helt topp. Fikk en tips i tidligere innlegg at jeg skal sjekke temp med en glasstermometer på hver eneste celle for å se om det er temp. forskjell.

Ellers så takker jeg for alle tips dere har komt med....

Er og veldig skeptisk til dei kommentarene jeg fikk fra batteriservice, har nå snakket med noen erfarne båtfolk som har kjempet med batteri i båt i en del år, dei sier at en god vedlikeholdslader skal lade opp batteriene til topp stand. Har en 25ah mobitronic lader som jeg har målt spenningen på, og den fungerer helt topp. Fikk en tips i tidligere innlegg at jeg skal sjekke temp med en glasstermometer på hver eneste celle for å se om det er temp. forskjell.

Ellers så takker jeg for alle tips dere har komt med....

I MOTORS test av batteriladere var der en returstrøm ved avslått lader . Enkelte var oppe i

35mA , Hva din Mobiltronic har som returstrøm bør sjekkes. En delvis eller defekt diode i laderen

kan tappe batteriet mye.

I MOTORS test av batteriladere var der en returstrøm ved avslått lader . Enkelte var oppe i

35mA , Hva din Mobiltronic har som returstrøm bør sjekkes. En delvis eller defekt diode i laderen

kan tappe batteriet mye.

Om du drar ut kontakten også?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...