Hydrox Startet 13.April.2007 Del på Facebook Startet 13.April.2007 Det viser seg at det er ganske store prisforskjeller på forsikringspris i forhold til toppfarten på båten. I området 25 til 30 knop er det en pris, kommer vi opp i 30 til 35 knop øker prisen på forsikring en god del. Over dette blir det vel enda værre skulle man tro. Men hva er egentlig toppfart? I motormanualen min står det noe om maks kontenuerlig drift, eller marsjfart som vi som regel kaller det. I mine øyne er det marsjfarten jeg bør forsikre båten min etter. Det er jo tross alt i denne farten jeg kommer til å gå på land hvis jeg en gang skulle være så uheldig. Båten min vil komme til å marsje på ca 30 og allerede det er jo all for høy hastighet om man er i ukjennt farvann. Jeg ser faktisk for meg at den dagen det smeller for min del så skjer det i snekkefart på et ukjennt sted. Det jeg ser på som den største faren er å treffe ting som flyter i sjøen, noe som faktisk vil inntreffe i marsjfart. Hva mener dere andre her inne..?? Bør det ikke holde å forsikre båten etter hva båten marsjer, det er jo tross alt i denne farten vi kjører. Og det er faktisk denne farten motorprodusenten sier at motoren skal kjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Det blir feil å forsikre på marsjfart fordi den er forskjellig fra fører til fører. Etter motorbytte så oppgav jeg toppfart som forsikrings selskapet godtok etter å ha spurt hvordan den var målt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Sjekk Quality Broker, mener de setter grensen på 40 knop. Skadeomfanget blir jo større jo større fart en har, marsj eller ikke. Alle båter har en maks og en marsjfartfart så hvilken de bruker hos forsikringsselskapet spiller nok ingen rolle for oss så lenge de alle bruker toppfart. Det er vel ikke utenkelig at en 40 fot flybridgebåt sakker ned tidligere enn en 25 fot rib når de går mot land, kansje fart i forhold til vekt teller her? Statestikk kansje? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Jobber med forsikringer, så jeg kan prøve å gi en kort forklaring på hvorfor.. I de fleste alvorlige ulykker med store utbetalinger så går gjerne båten i høy fart. Da er det gjerne ikke bare båten det går utover, men også mennesker og materielle skader på annen manns eiendom. Det står selvsagt i forhold til båttype osv. Noe av grunnen til at toppfart er et kriterie i båtforsikringen er at på båter, for å sammenlikne med bil, så finnes det sikkert 50 forskjellige og ingen standariserte båt/motorkombinasjoner på hver eneste båtmodell. Ganger du tallet med antall båtmerker og igjen deres modeller, så får du et vanvittig høyt tall, som det sier seg selv at det ikke er mulig å tarifere hver enkelt båt rettferdig utfra. For å sammenlikne, så kan man si at en Askeladden 475, gjør 28knop med en 40hk motor, og 34 knop med en 60hk motor. -> man tariferer utfra topphastigheten, som igjen gjennspeiler motorstørrelse osv på den aktuelle båttypen. En volvo V70, med 2,4l turbomotor og 220hk, er dyrere å forsikre enn en V70 med 2,4l "ordinær"motor og 140Hk.. Forklarer dette noe?? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Forklarer dette noe?? For min del gjør det det, men; Blir skadene større på en båt som går 31 knop enn 29 knop hvis den blir stjålet, utsatt for brann, tyveri av løsøre, påkjørt ved kai, driver på land, gir låser seg i fem knop og man kjører på noe annet, blir påkjørt av båt hvor giret har låst seg osv osv? Når forskjellene blir så store så lurer jeg jo på om det også kan ligge litt andre motiver bak? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jo_no Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 For å komme med en liten avsporing; sammenlikne dekk-merking (H merking, V-merking osv.) som relaterer seg til en bils toppfart. Må ha dekk tilpasset toppfart selv om bilen kun benyttes i lille Norge... ellers kan det bli mangellapp på eu-kontroll hvis det oppdages.. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Kan svare så godt jeg kan på 2 siste innlegg.. Mouche: Om det ligger andre motiver bak.. Håper ikke det, da har jeg gått glipp av mye i jobben min. Men skillet må gå et sted. Slik jeg opplever båtforsikringer i dag, så er de mye mer rettferdig enn hva de var for inntil 2 år siden, da de fleste selskapene endret sine tegningsrutiner på fritidsbåter. Jo-no: Litt klønete av meg kanskje, men prøver å vinkle det litt annerledes. På en bil så er det akellerasjonen man kjøper større motor for å få. Dvs den tilater en litt mer aggresiv kjørestil om man har motor til det (all statistikk viser att det er tilfelle). Du kan med god hjelp av medvind få en volvo 240 opp i 180 km/t .. På båt derimot så har ikke aksellerasjonen så mye å si, derimort så er det toppfarten, og hvor mye krefter som er i sving som utgjør skadeomfanget (fart på båten, vekt osv..) Det som tilslutt avgjør hvor mye du skal betale for båtforsikringen er sikkerhetstiltak, rabattavtaler/totalkundeforhold, hvor i landet du bor, og selvfølgelig verdien/toppfarten på båten Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Min båt går selvfølgelig i 29,9 knop. Dette er forsåvidt sant også dersom jeg går ut i fra toppfart med maxantall personer båten er sertifisert for(9 stk) fulle tanker også . Forsikringen i mitt selskap ble adskillig dyrere dersom båten gikk i f.eks. 34 knop. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Klart du sparer penger på dette, men du forsikrer da også feil risiko. Dvs at om du kjører over en person som sitter i en jolle feks, og det viser seg at farten din var nærmere 35 knop enn 30 knop som du faktisk har forsikret deg mot, så er det satt på spissen ingen vits i å ha forsikring i det hele tatt.. Du må da betale alt selv.. Toppfart er Toppfart, dvs det du klarer å presse den opp i. Siden skadeforsikring er bygd opp slik at premien er ett resultat av utbetalinger/innbetalinger hos selskapene, vil det også være å snylte på alle andre båteiere også.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 For å sammenlikne, så kan man si at en Askeladden 475, gjør 28knop med en 40hk motor, og 34 knop med en 60hk motor. -> man tariferer utfra topphastigheten, som igjen gjennspeiler motorstørrelse osv på den aktuelle båttypen. Men vil ikke motorstørrelse i seg selv også være en faktor som "tarifferes" som du sier , slik at denne blir belastet dobbelt opp...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fusebox Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Det er bare en ting å gjøre ! Kjøp båten etter forsikringen. "By The Way", så har jeg en garantert saktegående båt (nesten) til salgs, max 7,9 knop, og da ER det absloutt max Rimelig forsikring. Mener at Vesta forsikring har en faktor på 7 som angir prisnivået over/under (Eksempel 24 fot, 400 hk = 400/24=16 (dyrt) mens 24 fot, 36 hk = 36/24=1,5 (billig) Snakket forleden med IF angående forsikring av en båt jeg kunne tenke meg, og da ble jeg plassert i et "trappetrinn" på 20-24 knop, dvs. satsvise priser. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 (redigert) De fleste setter forskjellige kriterier for for hvordan forsikringspremier beregnes, for båter så kommer hastigheten inn som en del premiebergningen, og jeg finner det helt naturlig. Siden dette alene ikke avgjør forsikringspremien så spiller dette liten rolle for andre skader på båten som ikke har noe med hastigheten å gjøre.. Der er det andre faktorer som kommer inn. Er man uenig i måten dette beregnes på så er det fullt mulig å være selvassurandør på båt i Norge, eller man kan finne andre selskaper som bergner på polisen på annet grunnlag.. Som en digresjon så kan jeg nevne at når jeg bodde i Qatar, så var antall sylindre på motoren en del av grunnlaget for forsikringen.. Like greit det som alt annet.. Redigert 13.April.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Er man uenig i måten dette beregnes på så er det fullt mulig å være selvassurandør på båt i Norge, eller man kan finne andre selskaper som bergner på polisen på annet grunnlag.. Ja, og så lett som disse selskapene gjør for at man enkelt skal kunne sammenligne epler med epler når man ser på pris og dekning, så er det gjort på bare et minutt eller to. I tillegg så er det jo, gudskjelov,heller ikke andre bindinger i form av rabatter, fordelsprogrammer, totalkundforhold osv osv Vel, bortsett fra for sånne som meg som skjønner så lite, og har så mye å lære, så tar detter timesvis, hvis det i det hele tatt er mulig! Godt å se at dette er en enkelt sak for noen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tomeriks Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Men vil ikke motorstørrelse i seg selv også være en faktor som "tarifferes" som du sier , slik at denne blir belastet dobbelt opp...? I noen selskap sikkert, men ikke der jeg er forsikret og jobber.. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Det som tilslutt avgjør hvor mye du skal betale for båtforsikringen er sikkerhetstiltak, rabattavtaler/totalkundeforhold, hvor i landet du bor, og selvfølgelig verdien/toppfarten på båten Dette med hvor i landet en bor, èr det noe merkbar prisforskjell på det? Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 her er det noen godtfolk som har litt varierende priser. men jeg har straks i hende en reinell 24 fot. det står en 460 king cobra i den med 330hk. båten er oppgitt til 40 knop. den veier 2000 kg. pris ute bå markedet vet jeg ikke. men det er en -92 mod. hvem er det snilleste selskap å kontakte da? og hvem er greiest å ha med å gjøre hvis uhellet skulle komme. og hvilken pris må jeg finne meg i å betale???? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Men vil ikke motorstørrelse i seg selv også være en faktor som "tarifferes" som du sier , slik at denne blir belastet dobbelt opp...? Hva som spiller inn på hvilken måte i beregningene varierer fra selskap til selskap. For risiko ved bruk av båten er toppfart en viktig faktor. Motorstørrelsen kan være en av faktorene ved beregning av risiko for tyveri. Helt andre faktorer kommer inn med hensyn til risiko for innbrudd. Jeg tviler ikke på at mange forsikringstagere forsøker å knipe litt inn på premien ved å oppgi for lav toppfart. Forsikringsselskapene kan være interessert i å få vite motorstørrelsen for å sjekke at oppgitt toppfart henger på greip. Noen av forsikringsselskapene er også veldig raske til å si opp avtalen med kunde etter en stor utbetaling. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Noen av forsikringsselskapene er også veldig raske til å si opp avtalen med kunde etter en stor utbetaling. Kan de det med mindre det foreligger spesielle forhold av en eller annen karakter? Litt urimelig om forsikringsselskapet altid skal "vinne" les; at de alltid får vesentlig mere inn fra meg enn jeg fra dem, og uten at jeg har gjort "noe galt"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtummel Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Kan de det med mindre det foreligger spesielle forhold av en eller annen karakter? Jada, men de har en oppsigelsesfrist. Noen utenlandske selskap er kjent for å ha kortere frist enn det det norske regler tillater. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.