Jump to content

Forsikring og toppfart på båten


Hydrox

Recommended Posts

Det viser seg at det er ganske store prisforskjeller på forsikringspris i forhold til toppfarten på båten. I området 25 til 30 knop er det en pris, kommer vi opp i 30 til 35 knop øker prisen på forsikring en god del. Over dette blir det vel enda værre skulle man tro.

Men hva er egentlig toppfart? I motormanualen min står det noe om maks kontenuerlig drift, eller marsjfart som vi som regel kaller det. I mine øyne er det marsjfarten jeg bør forsikre båten min etter. Det er jo tross alt i denne farten jeg kommer til å gå på land hvis jeg en gang skulle være så uheldig. Båten min vil komme til å marsje på ca 30 og allerede det er jo all for høy hastighet om man er i ukjennt farvann. Jeg ser faktisk for meg at den dagen det smeller for min del så skjer det i snekkefart på et ukjennt sted. Det jeg ser på som den største faren er å treffe ting som flyter i sjøen, noe som faktisk vil inntreffe i marsjfart. Hva mener dere andre her inne..?? Bør det ikke holde å forsikre båten etter hva båten marsjer, det er jo tross alt i denne farten vi kjører. Og det er faktisk denne farten motorprodusenten sier at motoren skal kjøres.

Link to post

Sjekk Quality Broker, mener de setter grensen på 40 knop.

 

Skadeomfanget blir jo større jo større fart en har, marsj eller ikke. Alle båter har en maks og en marsjfartfart så hvilken de bruker hos forsikringsselskapet spiller nok ingen rolle for oss så lenge de alle bruker toppfart.

 

Det er vel ikke utenkelig at en 40 fot flybridgebåt sakker ned tidligere enn en 25 fot rib når de går mot land, kansje fart i forhold til vekt teller her? Statestikk kansje?

Link to post

Jobber med forsikringer, så jeg kan prøve å gi en kort forklaring på hvorfor..

 

I de fleste alvorlige ulykker med store utbetalinger så går gjerne båten i høy fart. Da er det gjerne ikke bare båten det går utover, men også mennesker og materielle skader på annen manns eiendom. Det står selvsagt i forhold til båttype osv.

 

Noe av grunnen til at toppfart er et kriterie i båtforsikringen er at på båter, for å sammenlikne med bil, så finnes det sikkert 50 forskjellige og ingen standariserte båt/motorkombinasjoner på hver eneste båtmodell. Ganger du tallet med antall båtmerker og igjen deres modeller, så får du et vanvittig høyt tall, som det sier seg selv at det ikke er mulig å tarifere hver enkelt båt rettferdig utfra.

For å sammenlikne, så kan man si at en Askeladden 475, gjør 28knop med en 40hk motor, og 34 knop med en 60hk motor. -> man tariferer utfra topphastigheten, som igjen gjennspeiler motorstørrelse osv på den aktuelle båttypen. En volvo V70, med 2,4l turbomotor og 220hk, er dyrere å forsikre enn en V70 med 2,4l "ordinær"motor og 140Hk..

 

Forklarer dette noe??

Link to post
Forklarer dette noe??

 

For min del gjør det det, men; Blir skadene større på en båt som går 31 knop enn 29 knop hvis den blir stjålet, utsatt for brann, tyveri av løsøre, påkjørt ved kai, driver på land, gir låser seg i fem knop og man kjører på noe annet, blir påkjørt av båt hvor giret har låst seg osv osv?

 

Når forskjellene blir så store så lurer jeg jo på om det også kan ligge litt andre motiver bak? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Kan svare så godt jeg kan på 2 siste innlegg..

 

Mouche: Om det ligger andre motiver bak.. Håper ikke det, da har jeg gått glipp av mye i jobben min. Men skillet må gå et sted. Slik jeg opplever båtforsikringer i dag, så er de mye mer rettferdig enn hva de var for inntil 2 år siden, da de fleste selskapene endret sine tegningsrutiner på fritidsbåter.

 

Jo-no: Litt klønete av meg kanskje, men prøver å vinkle det litt annerledes. På en bil så er det akellerasjonen man kjøper større motor for å få. Dvs den tilater en litt mer aggresiv kjørestil om man har motor til det (all statistikk viser att det er tilfelle). Du kan med god hjelp av medvind få en volvo 240 opp i 180 km/t :eek: ..

 

På båt derimot så har ikke aksellerasjonen så mye å si, derimort så er det toppfarten, og hvor mye krefter som er i sving som utgjør skadeomfanget (fart på båten, vekt osv..)

 

Det som tilslutt avgjør hvor mye du skal betale for båtforsikringen er sikkerhetstiltak, rabattavtaler/totalkundeforhold, hvor i landet du bor, og selvfølgelig verdien/toppfarten på båten

Link to post

Klart du sparer penger på dette, men du forsikrer da også feil risiko. Dvs at om du kjører over en person som sitter i en jolle feks, og det viser seg at farten din var nærmere 35 knop enn 30 knop som du faktisk har forsikret deg mot, så er det satt på spissen ingen vits i å ha forsikring i det hele tatt.. Du må da betale alt selv..

 

Toppfart er Toppfart, dvs det du klarer å presse den opp i.

 

Siden skadeforsikring er bygd opp slik at premien er ett resultat av utbetalinger/innbetalinger hos selskapene, vil det også være å snylte på alle andre båteiere også..

Link to post
For å sammenlikne, så kan man si at en Askeladden 475, gjør 28knop med en 40hk motor, og 34 knop med en 60hk motor. -> man tariferer utfra topphastigheten, som igjen gjennspeiler motorstørrelse osv på den aktuelle båttypen.

 

Men vil ikke motorstørrelse i seg selv også være en faktor som "tarifferes" som du sier , slik at denne blir belastet dobbelt opp...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er bare en ting å gjøre ! Kjøp båten etter forsikringen.

 

"By The Way", så har jeg en garantert saktegående båt (nesten) til salgs, max 7,9 knop, og da ER det absloutt max :wink:

Rimelig forsikring.

 

Mener at Vesta forsikring har en faktor på 7 som angir prisnivået over/under (Eksempel 24 fot, 400 hk = 400/24=16 (dyrt) mens 24 fot, 36 hk = 36/24=1,5 (billig)

 

Snakket forleden med IF angående forsikring av en båt jeg kunne tenke meg, og da ble jeg plassert i et "trappetrinn" på 20-24 knop, dvs. satsvise priser.

Link to post

De fleste setter forskjellige kriterier for for hvordan forsikringspremier beregnes, for båter så kommer hastigheten inn som en del premiebergningen, og jeg finner det helt naturlig. Siden dette alene ikke avgjør forsikringspremien så spiller dette liten rolle for andre skader på båten som ikke har noe med hastigheten å gjøre.. Der er det andre faktorer som kommer inn.

 

Er man uenig i måten dette beregnes på så er det fullt mulig å være selvassurandør på båt i Norge, eller man kan finne andre selskaper som bergner på polisen på annet grunnlag..

 

Som en digresjon så kan jeg nevne at når jeg bodde i Qatar, så var antall sylindre på motoren en del av grunnlaget for forsikringen.. Like greit det som alt annet..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Er man uenig i måten dette beregnes på så er det fullt mulig å være selvassurandør på båt i Norge, eller man kan finne andre selskaper som bergner på polisen på annet grunnlag..

 

Ja, og så lett som disse selskapene gjør for at man enkelt skal kunne sammenligne epler med epler når man ser på pris og dekning, så er det gjort på bare et minutt eller to. I tillegg så er det jo, gudskjelov,heller ikke andre bindinger i form av rabatter, fordelsprogrammer, totalkundforhold osv osv

 

Vel, bortsett fra for sånne som meg som skjønner så lite, og har så mye å lære, så tar detter timesvis, hvis det i det hele tatt er mulig! Godt å se at dette er en enkelt sak for noen. :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

her er det noen godtfolk som har litt varierende priser. men jeg har straks i hende en reinell 24 fot. det står en 460 king cobra i den med 330hk. båten er oppgitt til 40 knop. den veier 2000 kg. pris ute bå markedet vet jeg ikke. men det er en -92 mod. hvem er det snilleste selskap å kontakte da? og hvem er greiest å ha med å gjøre hvis uhellet skulle komme. og hvilken pris må jeg finne meg i å betale????

Link to post
Men vil ikke motorstørrelse i seg selv også være en faktor som "tarifferes" som du sier , slik at denne blir belastet dobbelt opp...?

Hva som spiller inn på hvilken måte i beregningene varierer fra selskap til selskap. For risiko ved bruk av båten er toppfart en viktig faktor. Motorstørrelsen kan være en av faktorene ved beregning av risiko for tyveri. Helt andre faktorer kommer inn med hensyn til risiko for innbrudd.

 

Jeg tviler ikke på at mange forsikringstagere forsøker å knipe litt inn på premien ved å oppgi for lav toppfart. Forsikringsselskapene kan være interessert i å få vite motorstørrelsen for å sjekke at oppgitt toppfart henger på greip. Noen av forsikringsselskapene er også veldig raske til å si opp avtalen med kunde etter en stor utbetaling.

Link to post
Noen av forsikringsselskapene er også veldig raske til å si opp avtalen med kunde etter en stor utbetaling.

 

Kan de det med mindre det foreligger spesielle forhold av en eller annen karakter? Litt urimelig om forsikringsselskapet altid skal "vinne" les; at de alltid får vesentlig mere inn fra meg enn jeg fra dem, og uten at jeg har gjort "noe galt"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...