Jump to content

Avskrivning på mast og forsikring


Rastløs

Recommended Posts

Jeg skal være med i et spleiselag på en litt større seilbåt. Det ender vel opp med en 80 tallsbåt. De koster også jo noen kroner, og hvis riggen skulle ryke snakker vi vel ca 100.000 for en ny rigg til en båt på litt over 30 fot.

 

Er det noen som vet om det finnes forsikringsselskap som ikke gjør fradrag for alder i vilkårene ? I de "vanlige forsikringsselskapene" er det jo gjerne kun 20% erstatning på rigger over 20 år.

Da er det igjen 80.000 på meg. Puuh.

 

( hart jo forståelse for avskrivningen, i det "markedsprisen" på en 20 år gammel mast neppe er 100.000,-, men som kunde vil jeg jo gjerne ha mest mulig...)

Link to post
Dette var noe jeg ikke tenkte på da jeg forsikret min båt. Hørte i ettertid at danske Panatinæus (forbehold om stavefeil!) ikke avskriver masten. Da hadde jeg alt betalt nåværende forsikring.

 

Er du sikker på det? Fikk et tilbud fra dem for ikke så lenge siden og mener å huske at de gjorde det på en litt annen måte, nemlig vurderte verdien av den gjenstand som ble skadet og da blir vel noe som er brukt (lenge) ikke ansett som like mye verdt som det koster på kjøpe den samme gjenstand ny? Mulig jeg tar feil, men det er sånn jeg husker det i farten.

 

I forsikring, og andre steder, så gjelder uttrykket; "There is no such thing as a free lunch!"

 

Og til Alo Mikkel - trøsten er vel at du betaler en pris for båten som nettop reflekterer at båten er velbrukt og ikke ny? Og hvis du vil ha "mest mulig" hva tror det gjør med forsikringspremiene vi alle må betale?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg tok opp saken med mitt selskaps representant og fikk følgende svar.

 

Uanset hvor gammel båten er så vil de dekke kostnad for å få båten tilbake i samme stand som før havari og når det gjelder mast så vil det i de fleste tilfeller bety at de betaler for å skaffe deg en ny tilsvarende mast.

Dette gjelder selvsagt ikke om masten har gått pågrunn av en feil som kan tilskrives mangelfullt vedlikehold osv.

 

Så regelen er vel at om masten knekker så klipper du den løs på dypt vann :)

 

 

Jeg hadde en Dehler34 87 modell tidligere hvor masten brakk under hovdan skagen i 2002-2003 ? og da dekte selskapet dengang mast inkl bom og vanter,fall,gelcoatskader + seilene som var på masten da den gikk i vannet. Dette kom på 185000.-

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Jeg skal være med i et spleiselag på en litt større seilbåt. Det ender vel opp med en 80 tallsbåt. De koster også jo noen kroner, og hvis riggen skulle ryke snakker vi vel ca 100.000 for en ny rigg til en båt på litt over 30 fot.

 

Er det noen som vet om det finnes forsikringsselskap som ikke gjør fradrag for alder i vilkårene ? I de "vanlige forsikringsselskapene" er det jo gjerne kun 20% erstatning på rigger over 20 år.

Da er det igjen 80.000 på meg. Puuh.

 

( hart jo forståelse for avskrivningen, i det "markedsprisen" på en 20 år gammel mast neppe er 100.000,-, men som kunde vil jeg jo gjerne ha mest mulig...)

 

Her anbefaler jeg og sjekke Gjensidige der er ikke % reduksjon/år men verdi av tilsvarende rig og fabrikat, egenandel 2% av tot.verdi båt ved regatta. :flag:

Har no en sak gående kommer tilbake til den på BP :sailing:

Link to post
Er du sikker på det? Fikk et tilbud fra dem for ikke så lenge siden og mener å huske at de gjorde det på en litt annen måte, nemlig vurderte verdien av den gjenstand som ble skadet og da blir vel noe som er brukt (lenge) ikke ansett som like mye verdt som det koster på kjøpe den samme gjenstand ny? Mulig jeg tar feil, men det er sånn jeg husker det i farten.

 

 

 

:sailing:

Jeg ga kanskje inntrykk av at dette var noe jeg hadde sjekket med danskene. Det er det ikke, men altså noe min samboer var blitt fortalt av en kollega. Har ikke sjekket nærmere, fint hvis noen kan klargjøre dette :smiley: Ikke meningen å spre vranglære! Mitt sikkert noe uklare poeng var at jeg ikke hadde tenkt over problemstillingen da båten ble kjøpt skulle forsikres. Nå har jeg lært, og håper at det fremkommer gode tips i denne tråden!

Redigert av S/Y Cleopatra (see edit history)
Link to post

Har hentet dette fra vilkårene i min forsikring hos Gjensidige:

 

4.2.1 Reparasjon

Kan båten repareres til vesentlig samme stand som før, erstattes reparasjonsomkostningene begrenset til forsikringssummen. Dersom reparasjon av de enkelte deler etter selskapets vurdering vil være teknisk eller økonomisk ulønnsomt, utskiftes disse med likverdige deler.

 

Verdiforringelse som følge av reparasjon erstattes ikke.

 

Innebærer reparasjon en forbedring, gjøres det fradrag tilsvarende verdien av forbedringen.

 

Kontanterstatning utbetales på grunnlag av takst jf. pkt 4.4.

 

4.2.2 Tap/totalskade

Er det etter selskapets vurdering ikke økonomisk forsvarlig å reparere skrog, motor eller tilbehør, eller noe av dette har gått tapt, erstattes markedsverdien, d.v.s. hva det ville ha kostet å anskaffe den/de skadde ting av tilsvarende fabrikat, type, årgang og tilstand. Erstatningen er begrenset til forsikringssummen.

 

Er det noen som vil/kan si nøyaktig hva dette betyr/innebærer m.h.t. mast som har brukket? Får man ny mast, fratrukket egenandel, hvis ikke tilsvarende mast i tilsvarende stand (m.a.o. brukt) kan skaffes? Forutsetter at det ikke er mulig å "lappe sammen" den brukne masten!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg har min båt forsikret i Pantaenius og jeg dobbeltsjekket dette med dansk representant, og de bekrefter at de dekker ny mast ved maste havari. Er masta 15 år gammel skal det vanskelig gjøres å få tak i en tilsvarede brukt. Hos norske selskap får man vel bortimot ingenting hvis masten er over 10 år.

 

En annen ting er at de har såkalt "feste taxe" som på norsk betyr at har du forsikret båten for en sum -som jeg selv bestemte og betalt premie for denne verdien utbetales denne faste taksten ved total havari av båten. I norske selskap kan du godt si at båten din er verdt 500.000 kroner og betale premie deretter i årevis, men ved havari vil selskapene sett sin takstmann på saken og da vet du jo hvordan det ender. Kanskje får du 250.000 hvis takstmann mener at dette er verdien. At du har betalt premie ut ifra verdi på 500.000 er din egen dumhet.

Link to post
En annen ting er at de har såkalt "feste taxe" som på norsk betyr at har du forsikret båten for en sum -som jeg selv bestemte og betalt premie for denne verdien utbetales denne faste taksten ved total havari av båten.

 

Det er noe som sier meg at jeg skal være litt skeptisk til om dette er helt riktig. At man skal kunne få tilbake f.eks det obbelte av markedsverdien av en kurant båt tviler jeg meeeget sterkt på, men man skal aldri si aldri!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...