roaldbj Startet 13.April.2007 Del på Facebook Startet 13.April.2007 Jeg monterer nå AIS sender ombord, noe som krever egen VHF antenne for sending av AIS informasjon. Fra før har jeg tilsvarende antenne til mottak og sending av vanlig VHF informasjon. Jeg har forstått det slik at det ikke er mulig å bruke samme antenne med splitter for å sende AIS informasjon og standard VHF signaler. Spørsmålet er om det er noen krav til avstand mellom de to antennene? Jeg har satt begge to i toppen av masta på båten med en innbyrdes avstand på ca 20 cm. Vil dette skape noen form for interferens eller uheldige påvirkninger antennene imellom? Sitér dette innlegget Link to post
Risor23 Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Nå vet ikke jeg hvor ofte du sender ut AIS signaler, men tror nok det der kan bli problemer. Jeg ville i hvert fall prøvd å sette dem over hverandre. At den "viktigste" antenna er øverst. Eventuelt prøve å sette dem ca 1 bølgelengde fra hverandre om dem skal stå i samme høyde. (ca 2m avstand) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Jeg må også montere separat passiv GPS antenne til AIS-senderen. Dette er en GPS mottager som har RAIM håndtering av satelittsignalene. Slik jeg har forstått det betyr GPS mottager med RAIM i korthet et system basert på GNSS Receiver Autonomous Integrity Monitoring (RAIM) Performance Analysis. Det er mulig å finne en enkel forklaring på RAIM i Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/RAIM Jeg har skrevet tidligere at jeg oppfatter GPS mottagerne med RAIM grovt forenklet å være utviklet for å gi større presisjon dersom plutselige posisjonsendringer skyldes at nye satelitter benyttes til beregning av posisjon. Eksempelvis kan mottak av signaler når man ligger i ro, ha plutselige forflytninger på opptil 20 meter (noe jeg har målt hjemme hos meg selv på hustaket). Jeg har oppfattet at RAIM systemet gjør at man ikke får disse "pluselige" posisjonsendringene. AIS senderen jeg monterer er godkjent i forhold til tekniske kvalitetskrav utført i henholod til British Apoprovals Board for Telecommunications (BABT). Så til spørsmålet: Er det noen krav til avstand mellom den ordinære GPSen jeg benytter til posisjonsbestemmelse og den GPSen jeg bruker i AIS systemet? Jeg har tenkt å "flush" montere den n ye GPS-antennen nær den andre - det vil fungere bra hos meg. Jeg regner med at det er en god del fremover som kommer til å bli oppgtatt av disse spørsmålene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Hei Roald jeg kan ikke se for meg at de to GPS mottagerne skulle få problemer som følge av at de eller deres antenner kommer for nær hverandre. Da er det nok verre med VHF-antennene; hvis disse står i samme høyde, altså ved siden av hverandre med 20 cm avstand - da ber du om trøbbel . . . . Har du ikke en mulighet for å montere VHF-antennene med en markert høydeforskjell? Klarer du å få en meter eller to i høydeforskjell, da kan de egentlig stå rett oppforbi hverandre. Lykke til; og hold oss oppdatert med utviklingen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 En tommelfingerregel sier en kvart bølgelengde av den antennen som sender på den laveste frekvensen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Jeg slenger på et tredje spørsmål: Når det gjelder utprøving av egen VHF bruker jeg gjerne kanal 70 eller arbeidskanal, Horten har eksempelvis kanal 79 som arbeidskanal, for å teste om egen VHF er sterk og klar. Bruker jeg samme fremgangsmåte for å teste om egne AIS-sendinger er lesbare? (Dvs be radiostasjonene om å bekrefte at AIS-sendingene er lesbare?) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Jeg har satt begge to i toppen av masta på båten med en innbyrdes avstand på ca 20 cm. det er för kort avstand.........det går an om du bare skall lyssna på båda antenner..... men på den ene skall du oxo sende.......vilket medförer att utstrålad energi kommer att dempes av den andre antennen...... lengre avstånd eller så kan du ju pröve en splitter det finns idag splitters som gör att du kan använda en antenn til både VHF'n o AIS'n Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
motorbåd Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Citat: "Er det noen krav til avstand mellom den ordinære GPSen jeg benytter til posisjonsbestemmelse og den GPSen jeg bruker i AIS systemet?" Hej Jeg ville pensionere min gamle AP mk 8 GPS navigator til kun at bruges som back up og købte derfor en GPS puck til PC navigationen. Pucken anbragtes i styrehusvinduet ca 1 meter fra AP nav. og ca 1 meter under AP antennen. Signal og præcision var helt i top indtil jeg også tændte AP navigatoren, hvorefter min position på PC en skred ca 5- 10 meter. Dette prøvede jeg flere gange og returnerede så pucken. Hvorvidt indstrålingen til pucken kom fra selve navigatoren eller antennen vides ikke. Hilsen Michael Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2007 Jeg ser poenget til Gunga Din om avstand mellom de to VHF antennene. Jeg vil likevel forsøke å se med egen erfaring hvorledes dette fungerer i virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 VHF antennene bør du øke avstanden på, er det seilbåt kan du plassere ene nedover og andre oppver i masten med litt avstand fra masten. GPS mottakerene kan stå i nærheten av hverandre men ikke for nært vhf antennen, på seilbåt plasserer du alltid gps antennen lavt, ikke i masten. AIS klasse B sender med begrenset effekt, enkleste måten å teste på er å spørre en båt med AIS om han ser deg. Jeg vil anta at du ikke har inmarsat men for ordens skyld hold ais og inmarsat antenner langt fra hverandre. Så ett spørsmål, har denne aisen inngang for ekstern gps? Isåfall er ikke den interne gpsen sin posisjon kritisk, den brukes først og fremst for timing. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Kan noen gi meg en ca pris for et AIS anlegg på en lystbåt??.Regner med at noen kan svare på det siden dere monterer det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Så ett spørsmål, har denne aisen inngang for ekstern gps? Isåfall er ikke den interne gpsen sin posisjon kritisk, den brukes først og fremst for timing. GPSen i en AIS brukes til langt mer enn timing. Den brukes til posisjonering, og det er på grunn av krav til disse dataene at du ikke bare kan hekte på en vilkårlig ekstern GPS. GPS-antenner bør generelt ikke monteres for tett, det er ikke alle mottagerantenner som er passive og aktive antenner kan påvirke hverandre ganske mye. Om to GPS-antenner står et par meter fra hverandre gjør det ikke så mye når de brukes til forskjellige ting. Unøyaktigheten i de systemene som brukes i fritidsbåter er uansett mer enn et par meter. Det er heller ikke noe stort poeng å legge for mye arbeid i å få AIS-antennen like høyt plassert som antennen til VHF-radioen. Benytt heller anledningen til å lage koblingene slik at du kan bruke AIS-antennen som en reserveantenne til VHF-radioen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2007 Når det gjelder spørsmål om priser på AIS sender og mottager er jeg ikke godt oppdatert. Jeg kjenner foreløbig til to systemer, det ene er levert av Simrad: http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO Jeg mener å huske at prisen for dette systemet er ca 12.000. Simrad systemet har visstnok en minnebrikke som viser seilasen over en ganske lang periode - kan være greit å ha ved eventuell dokumentasjon av seilas i forhold til forsikringsselskap. Jeg har montert et system levert fra ProNav i Egersund som heter ProAIS B. Jeg mener prisen her er i området 9.000 - men detaljer får du fra Seatronbic i Moss. ProAis B har et ganske avansert PCprogram hvor jeg kan lese status til senderen, antall satelitter mottatt, skrip i nærheten, antall sendte posisjoner, antall mottatte posisjoner, NMEA setninger og et stort antall annen informasjon. Jeg kommer tilbake med mer informasjon når jeg bar brukt systemet en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 GPSen i en AIS brukes til langt mer enn timing. Den brukes til posisjonering, og det er på grunn av krav til disse dataene at du ikke bare kan hekte på en vilkårlig ekstern GPS. Nå kjenner ikke jeg klasse B AIS og det var derfor jeg spurte om den hadde egen gps inngang. Men på en AIS klasse A blir den innebyggde gpsen brukts til klokke/timing, mens den eksterne brukes for posisjonering, den innebygde kan brukes til posisjonering hvis den eksterne feiler. Alle gpser med nmea kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.