Jump to content

Yamaha fra 6 til 8 hk??


Barsk IV

Recommended Posts

Jeg kan få kjøpt en Yamaha 6 hk billig.

Så vidt jeg kan bedømme så er det egentlig akkurat samme som 8 hk utgaven. (bortsett fra et

eller annet med forgasseren???)

 

Bilde

 

Gummibåten min tåler 8 hk, og med 6 hk går den litt dårlig.

 

Noen som vet hva som skal til for å "bygge" om???

 

På forhånd takk

 

 

mvh

 

Barsk 1 :drink::cheers:

Link to post

Jeg har absolutt ikke peiling på akkurat denne motoren, men jeg vet ikke om du har tittet i tråden Yamaha 6hk til 8hk?. Der antydes det at bytting av forgasser kan være nødvendig. Tok for sikkerhets skyld en kjapp titt i 'det andre forumet', men jeg fant ikke noe konkret der heller. Forslag: Send en IM til han i den nevnte tråden som tilbyr forgasser og sjekk hva han vet om saken. Evt. kan dere sammenligne litt forgasser o.l. og se hva som skiller. En annen ting du kan forsøke, er å høre med nærmeste verksted med erfaring rundt Yamaha påhengere. Det kan være alt fra å fjerne plombering i innsuget/skifte innsug, til mer omfattende operasjoner. Jeg har en liten magefølelse av at det kanskje er litt mer omfattende på denne motoren, men ta det med ei klype salt.

Link to post

Takk for tipset, men han har jeg pratet med tidligere fordi jeg tenkte jeg kunne reparere den han ville selge. Han viste mindre om motoren.

 

I Tyskland har jeg sett disse 8 hk. utgavene selges med "nedtrimmingsmulighet" fordi det der er en grense på 5 hk for yngre båtførere. (sånn jeg har forstått det iallefall)

 

Jeg tittet litt på spesifikasjonene på nettsiden til importøren, og 6 og 8 hesteren ser ut til å være helt identiske. Mener også å ha hørt tidligere et eller annen sted at det på disse motorene kun skiller en eller annen bagatell i forgasseren. (dyse, plombe ??!!)

 

Noen som vet noe????

 

mvh

 

Barsk 1 :smiley:

Link to post

Mener også å ha hørt tidligere et eller annen sted at det på disse motorene kun skiller en eller annen bagatell i forgasseren.

Prøv å ta av forgasseren og se om du ser noe da vel. Kanskje det er så banalt som på de gamle Honda CB100'ene hvor det bare var satt inn en klædd i innsuget? Alternativt så kan det være at man må bytte innsuget.
Link to post

Kjenner ikke til denne motoren, men på siste utgave av 9,9 hesteren som jeg har (Yamaha det også), var det kun snakk om å fjerne en skive som hindret fullt pådrag på forgasseren. Den var lett å finne når jeg hadde av dekselet og vred på gassen. Kanskje er det så enkelt på din motor også?

Link to post

Ser ut som samme modell som min Yamaha 6 HK, jeg fikk beskjed om at jeg måtte bytte forgasser, og et eller annet med innsuget. Så det er nok desverre ikke så lett og billig som på 9;9 HK til 15 HK, men for nøyaktig spesifikasjon tror jeg det er best å kontakte en forhandler.

kristian :cheers:

Link to post

Ser ut som samme modell som min Yamaha 6 HK, jeg fikk beskjed om at jeg måtte bytte forgasser, og et eller annet med innsuget. Så det er nok desverre ikke så lett og billig som på 9;9 HK til 15 HK, men for nøyaktig spesifikasjon tror jeg det er best å kontakte en forhandler.

kristian :yesnod:

 

Det er ikke bare at forhandlerne ikke vil innrømme det da.

 

Jeg mener prisforskjellen er mer enn bare hk. avgiften. Hvis de hadde innrømmet det, så ville de jo ikke selge 8 hestere lenger (eller 15 hk for den saks skyld)???

 

mvh

 

Barsk 1 :cheers:

Link to post

Det er ikke bare at forhandlerne ikke vil innrømme det da.

 

Jeg mener prisforskjellen er mer enn bare hk. avgiften. Hvis de hadde innrømmet det, så ville de jo ikke selge 8 hestere lenger (eller 15 hk for den saks skyld)???

 

mvh

 

Barsk 1 :sailing:

De selger da heller ikke 15-hestere, i allefall ikke totakts. Det var forøvrig forhandleren som viste meg hvordan "inngrepet" skulle gjøres.

Link to post

Det er riktig at du ikke lenger får kjøpt Yamaha 15 hk totakt. Forhandleren kan vise hvordan du får en 9,9 til å bli 15, men kan ikke gjøre det selv. Siden det er så enkelt inngrep så er det ikke noe problem å gjøre det selv.

 

Når det gjelder 6-8 hk er det mer arbeid. Mener ganske sikkert at man må bytte forgasseren ja.. og eventuelt propell.. Skal ikke være helt bombesikker men.

Link to post
  • 1 måned senere...
Guest hallberg

Takk for tipset, men han har jeg pratet med tidligere fordi jeg tenkte jeg kunne reparere den han ville selge. Han viste mindre om motoren.

 

I Tyskland har jeg sett disse 8 hk. utgavene selges med "nedtrimmingsmulighet" fordi det der er en grense på 5 hk for yngre båtførere. (sånn jeg har forstått det iallefall)

 

Jeg tittet litt på spesifikasjonene på nettsiden til importøren, og 6 og 8 hesteren ser ut til å være helt identiske. Mener også å ha hørt tidligere et eller annen sted at det på disse motorene kun skiller en eller annen bagatell i forgasseren. (dyse, plombe ??!!)

 

Noen som vet noe????

 

mvh

 

Barsk 1 :blush:

Link to post
  • 1 måned senere...

Har noen spørsmål angående Yamaha 9,9.

Jeg har nå endelig fått kjøpt meg en ny 9,9hk med kort stamme, men det jeg lurer på er hvor lenge skal denne kjøres inn. Går det ann å gjøre denne om til 15hk og isåfall hvordan gjør jeg det.

Hilsen Straycats

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...