Jump to content

Vannforbruk i elektrisk toalett kontra manuelt toalett?

Hallaron

Recommended Posts

Er litt i tvil om jeg skal bytte fra manuelt til elektrisk toalett. Jeg mener å ha lest her på forumet at manuelt forbruker mindre vann enn elektrisk, men leser andre steder at det det er motsatt. Holdingtanken i båten er bare på 35 liter, så det er viktig med minst mulig påfyll på tanken etter vært besøk, på det lille rommet... Takksam for inspill...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

ja bare så det er helt klart hva jeg mener. Det er holdingtankens begrensede kapasietet som gjør at jeg vil ha et toalett som bruker lite vann. Jeg er ikke redd jeg skal pumpe havet tomt :wink:

Løfter denne tråden litt da jeg fremdeles ikke er blitt enig med meg selv. I "boatowner's mechanical and elctrical manual" 3.utg, står det som følger (fritt oversatt).

Side 546: Marine toaletter bruker lite vann. vanligvis så lite som 1 quart pr flush. Dette fortsår jeg slik at det er 1 kvart gallon pr flush, men er da flush ment som et pump med den manuelle pumpa, eller er det den totale spylingen etter et toalettbesøk? Det fremgår ikke entydig i teksten at dette menes et manuelt toalett, men jeg forstår det slik..

Side 553 er det omtalt elektriske (macerating) toaletter. Her beskrives elektriske macerating toaletter. Det står at disse består av en kvern (macerator) som maler opp det som kommer i skåla, samt en impellerpumpe som pumper det videre. Videre på neste side står det at macerator toaletter bruker masse vann 1-3 gallon pr skylling.

Er de elektriske toalettene som brukes i norge f.eks. de som selges fra Maritim, denne typen macerating toaletter? Er en skylling med manuelle toaletter ment å bruke ca 1/4 gallon? Litt over en liter? Noen som har gjort seg noen mening om dette?

For meg virker det litt underlig at et opplegg der "møkka" kvernes først, skal bruke så mye vann. En skulle jo tro at når det ble kvernet, skulle det mindre vann til for å spyle det bort.

Noen som har sammenlignet hvor fort holdingtanken fyller seg før og etter bytte fra den ene typen toalett til den andre typen toalett?

...Videre på neste side står det at macerator toaletter bruker masse vann 1-3 gallon pr skylling....Noen som har gjort seg noen mening om dette?
Opptil 3 gallon er vel noe slik som 13-14 liter og det er i alle fall "overkill". Jeg vil tro det ikke er den helt store forskjellen på manuelle og el.toalett. Hvis du virkelig skal være sparsom med vannet bør du nok satse på et av de dyrere el.toalettene der du selv styrer inn og utpumping uavhengig av hverandre men de koster jo mange ganger mer enn TMC...

Jeg synes jo 35 liter septik er VELDIG lite men det har jo med bruksmønster å gjøre. I forrige båten hadde jeg 150 liter og det passet mitt bruk rimelig greit. Nå har jeg 275...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Dette er vel bare ett problem når du ligger i havn. Med et elektrisk toalett kan du da i tillegg få ett annet problem, utladete batterier. Ikke at toalettet i seg selv forbruker allverdens amperetimer, men det bruker mye strøm og fungerer dårlig hvis batteriet begynner å bli utladet. I en seilbåt vil jeg tro dette er spes. aktuelt.

Og de elektriske jeg har vært borti har bråkt noe %#"¤..., selv de dyre variantene synes jeg bråker for mye.

Ikke at toalettet i seg selv forbruker allverdens amperetimer
Om en antar 15A i 10 sek. pr. toalettbesøk skulle vel det bli 1Ah pr. 24 spylinger og da har jeg tatt hardt i...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Side 546: Marine toaletter bruker lite vann. vanligvis så lite som 1 quart pr flush. Dette fortsår jeg slik at det er 1 kvart gallon pr flush, men er da flush ment som et pump med den manuelle pumpa, eller er det den totale spylingen etter et toalettbesøk?

Dette hørtes rart ut. Et drag med pumpa blir vel ca 1/3 liter, men 3 drag ( = 1/4 gallon) er ikke pålangt nær nok for en fullstendig spyling. Hvor mye vann du bruker er også avhengig av hvor langt slangestrekk du har mellom toalett og septiktank. Jeg liker ikke å ha rester liggende i slangen. Disse har det gjerne med å finne veien tilbake til toalettskåla. Du må derfor bruke minst så mye vann som volumet av slangen. I tillegg går det gjerne en liter eller to før de verste kablene etter gårsdagens helaften har forlatt skåla. :blush:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg tror du kan forutsette følgende:

- el. toa bruker noe mer vann enn manuelt fordi du kan være mer gjerrig på pumpingen, mens el toa bruker det den bruker

- med 35 liter septik ville ikke jeg gått opp til el. toa hvis jeg ikke brukte tanken veldig lite

Min erfaring med manuelt toa og septik er at hver av mannskapene med normal rumpe produserer 10-15 liter septik per døgn med forsiktig bruk

Jeg kjøpte mitt TMC i oktober 2004. Det har nå vært med på litt over 200 overnattinger. Og jeg er sjelden alene. Etter at jeg skjønte at det gjerne ville ha soft toalettpapir (tørkerull er ikke like greit) så har det bare virket. Hver gang. Knuser skåla, kjøper jeg gjerne samme type igjen. Kostet rundt 2000,-. Simpson-Lawrence manuelt koster 12 000,- og jeg hadde mere plunder med det. Det er min erfaring.

Spiser du mye fisk, SveinHa?
Ja :confused:

IKKJE KJØP TMC!!!!

Neivel....???

Riktignok er de slett ikke lydløse, men utover det så har jeg ikke noe negativt å si. Tror det må være nærmere 10 år siden jeg monterte mitt.

Ingar er inne på det eneste mulige handicappet jeg har sett så langt, nemlig lite strøm. Har opplevd det én gang når et batteri på forbruksbanken feilet. Ikke verre enn at jeg lånte litt strøm fra startbanken der og da. Alternativet hadde vært å starte motor - og evt. kjøre en tur - til ting var ladet opp.

Ser at The Gannet deler mine positive erfaringer...

Mulig endring i vannforbruk tør jeg ikke si noe sikkkert om.

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)

I utgangspunkt helt genialt. Men etter at jeg har tenkt meg om så tror jeg ikke det vil løse problemet. Min erfaring er at mitt elektriske toalett suger dårlig. Dvs at det som et ordinært toalett hjemme trenger mye vann for å skylle. Med et manuelt så starter man med å suge papir med mer for så å skylle til slutt=lite vannforbruk. Jeg har kulekran på saltvannsinntaket stående ved siden av toalettet. Skal prøve å suge først for deretter å åpne krana og skylle. Muligens vil dette redusere vannforbruket, men prosedyren for mannskapet blir jo mere innviklet hvis det virker. Med bare å strupe, så tror jeg at toalettet må kjøres lengre tid av gangen med samme vannforbruk som resultat.

• 3 år senere...

Etter å ha søkt på forumet kom jeg over denne tråden som tar opp akkurat det jeg ønsker svar på, men det er delte meninger om hvilket toalett som bruker mest vann. Siden tråden har vært død noen år kan det jo tenkes noen nye har byttet til el-toalett og har erfaring.

Når vi bruker det manuelle toalettet blir det pumpet til all dritten har kommet i septikktanken for å unngå at det tetter seg. Med et el-toalett er kanskje ikke dette så viktig siden dritten da er kvernet.

En annen ting er at med et el-toalett kan man gå ned i dimensjon på slangen og mengden vann for å tømme slangen skulle derfor bli mindre.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor et el-toalett bruker mer vann. Er det noen som har link til tester som har målt vannmengdene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...